דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

חיסול הבכיר האיראני בדמשק: "איראן עלולה להגיב בצורה חריפה יותר"

לדברי ד"ר רז צימט מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, איראן חותרת להגיב באופן ישיר על הפגיעה באנשיה, ולא באמצעות שלוחים, אך היא אינה מעוניינת בתגובה שעלולה להוביל להסלמה נוספת | "בשלב זה בחודשים האחרונים ניכר פער בין עוצמת האיומים מצד בכירים איראנים נגד ישראל לבין מימושם בפועל"

מוחמד רזא זאהדי. חוסל בדמשק (צילום: Wikimedia Commons)
מוחמד רזא זאהדי. חוסל בדמשק (צילום: Wikimedia Commons)
אוריאל לוי

מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, מוחמד רזא זאהדי, חוסל היום בדמשק, כך מדווחים כלי תקשורת באיראן ובסעודיה. זאהדי הוא אחד מחמישה הרוגים ששהו בדירה הסמוכה לשגרירות איראן בסוריה, שהופצצה אחר הצהריים מהאוויר בפעולה המיוחסת לישראל.

זאהדי שימש בעבר כמפקד חיל האוויר האיראני ומפקד זרוע היבשה של צבא איראן, ובשנים האחרונות הוא שירת בצמרת של כוח קודס – הזרוע של משמרות המהפכה שפועלת מחוץ לשטחי איראן. לפי הדיווחים באיראן, זאהדי מפקד על פעילות כוח קודס בלבנון ובסוריה, ובתוך כך על הקשרים של איראן עם חיזבאללה ויתר ארגוני הטרור הפועלים בשטחיהן של שתי המדינות.

החיסול של הבכיר האיראני היום מצטרף לשורה של חיסולים בחודשים האחרונים. מאז דצמבר 2023 חוסלו שמונה קצינים של משמרות המהפכה האיראניים בפעולות שיוחסו לישראל בסוריה.

זאהדי הוא המפקד האיראני הבכיר ביותר שחוסל מאז ההתנקשות בקאסם סולימני, מפקד כוח קודס, בידי ארה"ב בינואר 2020.

בעקבות מותם של אנשי משמרות המהפכה איימו בכירים איראנים בתגובה חריפה נגד ישראל. בינואר 2024 דווח על שתי פעולות איראניות, שהתרחשו, ככל הנראה, בתגובה לפעולות המיוחסות לישראל: תקיפת שתי ספינות בבעלות ישראלית סמוך לחופי הודו והאיים המלדיביים, ותקיפת טילים נגד יעד שהוגדר על ידי איראן כ"מטה המוסד" בחבל כורדיסטן שבצפון עיראק.

 ד"ר רז צימט מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, אמר ל'דבר' כי ישנה אפשרות לתגובה חריפה יותר מצד איראן הפעם, אולם בשלב זה בחודשים האחרונים ניכר פער בין עוצמת האיומים מצד בכירים איראנים נגד ישראל לבין מימושם בפועל.

ד"ר רז צימט (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר רז צימט (צילום: אלבום פרטי)

"זה מבטא את הדילמה האיראנית לנוכח מדיניות הסיכולים המיוחסת לישראל", מסביר צימט, שמלמד במרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב. "מצד אחד איראן חותרת להגיב באופן ישיר (ולא באמצעות שלוחים) על הפגיעה באנשיה, כדי לשמר את ההרתעה מול אויביה, ובראשם ישראל וארצות הברית. מצד שני היא אינה מעוניינת בתגובה שעלולה להוביל להסלמה נוספת עד כדי עימות צבאי ישיר עם ישראל, ואולי אף עם ארצות הברית".

צימט מוסיף כי איראן ניצבת בפני אילוצים מבצעיים ומודיעיניים המגבילים את יכולתה להגיב באופן ישיר נגד יעדים ישראליים. לפיכך, היא ממשיכה להתמקד בהפעלת שלוחיה במסגרת המלחמה הרב-זירתית, המתנהלת מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023, ובמקביל מעמיקה את מעורבותה ביהודה ושומרון בניסיון להגביר את פעילות הטרור נגד ישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!