דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

פרשת מוזס-נתניהו / ערוץ 2: פרטים חדשים על שיחות מוזס ונתניהו להחלשת ישראל היום

על פי תמליל שפורסם אמש (ב') מו"ל 'ידיעות אחרונות' ביקש צמצום עמודי המודעות ב'ישראל היום' | נתניהו: רשמתי, לא נטפל בזה עכשיו | מוקדם יותר אתמול: היועמ"ש מנדלבליט בהתבטאות ראשונה בפרשה, ונתניהו עשה חיקוי של כתב ערוץ 2

ארנון מוזס ובנימין נתניהו (רוני שוצר / יונתן זינדל , פלאש90).
ארנון מוזס ובנימין נתניהו (רוני שוצר / יונתן זינדל , פלאש90).
שי ניר

כמדי ערב בשבוע האחרון, הביא אמש כתב חדשות 2 גיא פלג, חלק נוסף בתמלול ההקלטות משיחות נתניהו ומוזס. הפעם נחשף תוכן השיחה הנשמע כהתמקחות על תפוצת ישראל היום:

מוזס: בוא רגע נחשוב על הפרטים של החוק. זה מתחיל שני שליש…
נתניהו: צריך להגיד לשלדון.
מוזס: צריך להגיד מספר (עותקים של "ישראל היום")… לא "שני שליש".
נתניהו: צריך להסביר מה המספר. לא להוריד לגמרי. לא להוריד שלושה שלישים. להוריד לשני שליש.
מוזס: כשדיברנו על מספרים זה היה 275 אלף עותקים והיום זה 325 אלף עותקים. אתה מבין למה כל זמן שעובר זה עושה בעיה?… חוזרים למצב שאנחנו דוחים ויותר קשה לפתור. אני מנסה לחשוב, ביום שישי זה 400 אלף עותקים. מנסה לחשוב על פורמולה של כמה עמודי מודעות.
נתניהו: מה, אתה יכול להגביל אותו בעמודי מודעות?
מוזס: …יש בעיה? מה הבעיה? שיש כאן מודעות ממשלתיות. 30,50,70 אחוז מהמודעות זה המדינה נותנת להם כסף. זה לא תקין. אני אומר לך את זה כהערת אגב אבל אי אפשר הכול יחד.
נתניהו: בסדר, גם זה רשמתי לי. לא נטפל בזה עכשיו.

לאחר הקראת התמליל העלה פלג את השאלה האם ההסבר שסיפק ראש הממשלה במשתמע, כי בעצם לא אמר אמת למוזס במהלך שיחותיו עמו ולא פעל על פיהן, אמין? ראש הממשלה כזכור כתב בפוסט בפייסבוק כי הוא לא פעל לקדם את חוק ישראל היום אלא הפיל את הממשלה לאחר שזה עבר בקריאה טרומית. עם זאת, מאחר ולא כל הפרטים גלויים, קשה לדעת האם אכן נעברה כאן עבירה ואיזו עבירה

הכוונה לפעול להגבלת עמודי המודעות בישראל היום וצמצום תפוצתו, ככל שלנתניהו אכן יש יכולת כזו, יכולה להגיע לגדר הגדרת "קרטל", עבירה פלילית שהמורשעים בה עלולים למצוא עצמם בכלא. כמו כן, עולה השאלה, האם עצם קיום השיחה ואף יצירת מצג שווא מצידו של נתניהו למוזס כאילו בכוונתו להשתמש בכוחו על מנת לקבל סיקור חיובי איננה עולה לכדי עבירה פלילית מסוג שוחד.

כאמור, כל עוד לא הובהרו כל פרטי הפרשה, לא ניתן לקבוע בנושא זה דברים חד-משמעיים. כפי שאמר אמש יאיר לפיד (יש עתיד) לראש הממשלה, ואנו נוסיף – גם לארנון מוזס, עומדת חזקת החפות, והם זכאים עד שימצאו אשמים.

פלג הבטיח בשידור כי בימים הקרובים ימשיך לחשוף טיפין-טיפין את התמלילים של השיחות.

מנדלבליט מבהיר

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט התייחס אתמול (שני) לראשונה באופן ציבורי לחקירות המשטרה בתיק "1000", העוסק בחשד כי ראש הממשלה נתניהו ומשפחתו קיבלו טובות הנאה שונות מאנשי עסקים, ותיק "2000" הקשור בשיחות בין מוזס ונתניהו. מנדלבליט עשה זאת בדברים שנשא בכנס המצטיינים של בית הספר למשפטים במכללת נתניה.

מנדלבליט נושא דברים במכללה האקדמית נתניה, 16 ינואר 2017. הגן על אופן ניהול החקירה כנגד ראש הממשלה על ידו (צילום: רועי אלימה, פלאש 90)
מנדלבליט נושא דברים במכללה האקדמית נתניה, 16 ינואר 2017. הגן על אופן ניהול החקירה כנגד ראש הממשלה על ידו (צילום: רועי אלימה, פלאש 90)

היועמ"ש אמר כי במסגרת החקירה נגבו עדויות מעשרות מעורבים בארץ ובחו"ל. מבלי להזכיר את הטענות שהועלו כנגדו על גרירת רגליים ודחיינות בטיפול בתיקי נתניהו, השיב להן מנדלבליט ואמר כי הטיפול בתיקים נעשה בעצה אחת עם פרקליט המדינה שי ניצו וראש אגף חקירות מודיעין במשטרה, ניצב מני יצחקי.

הדחייה בטיפול בתיק 2000 "אפשרה," אמר מנדלבליט, "למשטרה לפעול באופן שיטתי ויסודי לאסוף ראיות בתיק 1000, בדרך של גביית עשרות עדויות וביצוע פעולות חקירה רבות מגוונות, חלקן מעבר לים".

ביחס לדרישה הציבורית לפרסם בפומבי את תוכן ההקלטות בין נתניהו למוזס אמר מנדלבליט כי עוד מוקדם להחליט בנושא "מאחר שפרסום כאמור יפגע בחקירה שעודנה מתנהלת. והוסיף, "בכוונתי לשקול בבוא העת, את סוגיית פרסום הקלטות במלואן". ביחס לקריאות המבקרות את מנדלבליט על קרבתו הרבה מידי לנתניהו והרואות בו "אחד מאנשיו" והדרישה להשעות את עצמו מהחקירה אמר מנדלבליט, "נמשיך ונפעל בתיקים הללו אך ורק מתוך שיקולים מקצועיים, מתוך מטרה אחת ויחידה – להגיע לחקר האמת ולשמור בכך על שלטון החוק. זו הדרך היחידה שאנחנו מכירים. היא ולא אחרת. ואנחנו לא נסטה ממנה כמלוא הנימה".

מוקדם יותר אתמול פורסמה תשובתו של מנדלבליט לשאלת עיתון "הארץ" בנוגע למעורבותו או היכרותו עם התנהלות נתניהו, בנושאים בהם הוא נחקר, במהלך תפקידו כמזכיר הממשלה. מנדלבליט שימש כמזכיר הממשלה כזכור עדפברואר 2016 והיה בתפקיד בעת קיומן של השיחות בין מוזס ונתניהו. מנדלבליט השיב כי במסגרת תפקידו "עסק אך ורק בנושאים מקצועיים הקשורים לניהול עבודת הממשלה, וכן בתחומי עיסוק ממשלתיים מקצועיים שהוטלו עליו על ידי הממשלה". עוד אמר מנדלבליט כי לא היה מודע לפגישות נתניהו ומוזס ולמד עליהן לראשונה רק לאחר תחילת כהונתו כראש מערכת אכיפת החוק.

 

חקירה וחיקויים

מוזס נחקר אתמול שוב במשך 3 שעות במשרדי להב 433. ביום ראשון נחקר מוזס במשך 8 שעות. על פי פרסומים שונים נתניהו צפוי להחקר שוב בזמן הקרוב.

נוני מוזס מגיע למחלקת חקירות להב 433 בלוד, אתמול (צילום: קוקו פלאש 90)
נוני מוזס מגיע למחלקת חקירות להב 433 בלוד, אתמול (צילום: קוקו פלאש 90)

מוקדם יותר בישיבת סיעת הליכוד תקף נתניהו את התקשורת ואת הפרסומים בעניין חקירותיו. "מתנהל נגדי מסע תקשורתי אדיר, שמטרתו להפיל את ממשלת הליכוד בראשותי. איפה נשמעה שערורייה כזאת? חקירה שלמה מתנהלת בטלוויזיה. ערב ערב מפיצים תמלילים מסוננים שנבחרים בקפידה, ושקרים מכוונים בשני הנושאים שעומדים על הפרק." והוסיף, "אני כמובן מנוע מלהגיב ולהציג בפני הציבור את התמונה האמתית, שמראה שלא הייתה פה שום עבירה". לדברי נתניהו מטרת הפרסומים נועדה להפעיל לחץ בלתי פוסק על גורמי אכיפת החוק והיועמ"ש "כדי שיגישו נגדי כתב אישום."

באופן חריג ביותר כניסתו של נתניהו לחדר סיעת הליכוד בכנסת לוותה במחיאות כפיים וקריאות עידוד מצד חברי הכנסת של הסיעה ועוזריהם. במהלך דבריו שנאמרו אל מול המצלמות פרצו חברי הכנסת מספר פעמים בתשואות. תשואות וצחוק רם נשמעו גם במה שהיה השיא הדרמטי של האירוע. "הנה תמליל בשבילכם, לשמונה בערב", אמר נתניהו ועבר לחקות את מנגינת קולו של הכתב גיא פלג, "ביבי, נקודותיים, זה לא יעזור לכם. אני מתכוון להמשיך להוביל את הליכוד ואת המדינה עוד שנים רבות".

בסיכום דבריו של נתניהו, וכחלק ממתקפתו על הסיקור התקשורתי את הפרשה, הוסיף ראש הממשלה ביטוי נוסף שכנראה יצטרף לשורת הביטויים האיקוניים של הפרשה. "מה שאנחנו רואים כאן זה לא שיקולי עריכה, אלא שיקולי עריפה", וקבע שאנשי התקשורת הכותבים כנגדו פועלים כחוקרים, שופטים ותליינים גם יחד.

שרת המשפטים איילת שקד התייחסה, בראיון לחדשות וואלה, לחקירות נתניהו. על מנדלבליט אמרה שקד, "אני מכירה היטב את היועמ"ש, אני עובדת אתו יום-יום. הוא הגון, ישר ומקצועי. אם היה חושב שהוא לא מסוגל הוא היה מוותר על מעורבותו בתיק. אני חושבת שהוא מנהל את זה בצורה מקצועית" והוסיפה, "אנשים שמעלים ספקולציות על התנהלותו לא מכירים את פרטי החקירה והשיקולים שמנחים אותו".

ח"כ אראל מרגלית הגיב בביקורת לדברי מנדלבליט והאשים אותו כי הוא מוביל את החקירה הזו "מטיוח לטיוח" והוסיף, "חקירת הצוללות וכלי השיט לא נפתחה, חקירת פרשת ביבי נוני נפתחה באיחור של חודשים, ובינתיים נתנו לנחקרים לתאם עדויות ולשבש חקירה. יועץ משפטי לממשלה חייב להיות כזה שהציבור הישראלי מאמין שיכול למלא את תפקידו, אחרת עליו לפנות את הדרך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!