דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות|ניוזלטר מרץ 2024

קיצור שבוע העבודה והטבות להורים עובדים: כך ישנו ההסכמים הקיבוציים את חייהם של העובדים בשירות המדינה

לחיצת ידיים (צילום: shutterstock)
חתימת הסכם (צילום אילוסטרציה: shutterstock)

האם קיצור שבוע העבודה משפיע על ערך השעה? כיצד יושפעו עובדים במשרה חלקית? ומה השינויים בימי החופשה להורים עובדים ובימי ההשתלמות? מדריך זכויות לעובדי המדינה

שלושה הסכמים קיבוציים פורצי דרך לעובדי שירות המדינה נחתמו ב-5 במרץ 2024, בהמשך להסכם המסגרת מ-17 ביולי 2023 וההסכם הקיבוצי מיום 31 בדצמבר 2023 לקיצור שבוע העבודה בפעימה מאוחדת מ-42 שעות שבועיות ל-40 שעות שבועיות החל מ-1 באפריל 2024.

ההסכמים הקיבוציים קבעו לראשונה לעובדי שירות המדינה:

  • כפל הטבות לעובדי שירות המדינה במשרדי הממשלה ויחידות הסמך – מלבד הפחתת שבוע העבודה מ-42 שעות ל-40 שעות, תהיה אפשרות לניצול שיעור ניכר מעיגולי השעון ושעות המאגר לעובדים שנקלטו עד למועד קיצור שבוע העבודה. עובדים הזכאים להסדר הורה עובד בשירות המדינה המועסקים במשרדי הממשלה ויחידות הסמך יהיו זכאים לקיצור יום העבודה לפרק זמן של עד חצי שעה. במקום שמונה שעות עבודה, אורך יום העבודה יעמוד על שבע שעות ו-30 דקות או 35 דקות בהתאמה לגיל הילד.
  • שלושה ימי חופשה לעובדי בתי החולים הממשלתיים שהם הורים לילד עד גיל 12, נוסף על הפחתת שבוע העבודה מ-42 שעות ל-40 שעות. הזכאות להורים עובדים לבחירה ימי חופשה במועדים שונים לאורך השנה החופפים לחופשות הילדים ממוסדות הלימוד.
  • שישה ימי השתלמות בשכר לעובדי שירות המדינה בדירוג המנהלי לקורסים והשתלמויות המוכרים לגמול השתלמות ולקורסים או סמינרים בארץ ובחו"ל של העמותות המקצועיות של הסתדרות עובדי המדינה.

מדובר בשלושה הסכמים קיבוציים היסטוריים וחשובים לעובדי ועובדות המדינה. ההסכמים מביאים לסטנדרטיזציה של תנאי השירות בין משרדי הממשלה באמצעות שימור משמעותי, ולצד זה צמצום הסדרי עיגולי שעון ושעות מאגר תוך שיפור האיזון בין בית ועבודה באמצעות קיצור שבוע העבודה. כמו כן, לעובדי המדינה הזכאים להסדר הורה עובד יתאפשר איזון נכון יותר בין המשפחה לעבודה. הסכם ימי ההשתלמות לעובדים בדירוג המנהלי בשירות המדינה יאפשר למידה – lifelong learning ויביא לשדרוג הכישורים והיכולות לאורך חיי העבודה.

האם קיצור שבוע העבודה משפיע על ערך השעה?
בהחלט. ערך השעה חושב עד היום בשירות המדינה באמצעות חלוקת השכר ב-182 שעות חודשיות. מ-1 באפריל 2024 מחושב ערך השעה, וכלל הזכויות הסוציאליות ורכיבי העבודה הנוספת הנובעות ממנו (כמו שווי כוננויות, שעות נוספות וכו') בהתאם לחלוקת השכר ב-173.33 שעות חודשיות.

כיצד ישפיע קיצור שבוע העבודה על עובדים במשרה חלקית?
גם שבוע העבודה של עובדים המועסקים במשרה חלקית יקוצר ללא הפחתה משכרם. כך למשל, אם היקף שבוע העבודה של עובד בחצי משרה היה עד כה 21 שעות (42 שעות עבודה שבועיות למשרה מלאה כפול 50%) כעת יעמוד שבוע העבודה שלו על 20 שעות (40 שעות עבודה שבועיות למשרה מלאה כפול 50%).

עם זאת, אם צורכי העבודה יחייבו זאת, וככל הניתן בהתחשב בבקשות ובצורכי העובדים, מעסיקים יוכלו לשמר את היקף שעות העבודה של העובד כפי שהיו לפני קיצור שבוע העבודה – תוך הגדלת חלקיות המשרה. כך למשל, עובד שימשיך לעבוד 21 שעות לאחר קיצור שבוע העבדה – שיעור המשרה שלו יעלה ל-52.5%.

כיצד יושפעו הסדרי עיגולי שעון ושעות מאגר?
זכאותם של עובדים שנקלטו עד 31 במרץ 2024 כולל להסדר עיגולי שעון ושעות המאגר תישמר בשיעור ניכר (80% עיגולי שעון ו-85% שעות מאגר), ותתווסף לקיצור שבוע העבודה.

הסדר עיגול שעון – הסדר הקובע כי היעדרות בשעות או חלקי שעות מסוימות ייחשבו שעות עבודה.

הסדר שעות מאגר – האפשרות להסדרת חוסר שעות עבודה חסרות עד מכסה מסוימת אם חסרות שעות תקן לאורך החודש במערכת הנוכחות.

בהסכם נקבע כי עובדים חדשים שייקלטו לאחר 1 באפריל 2024 יהיו זכאים לקיצור שבוע העבודה, אך לא יהיו זכאים להסדרי עיגולי שעון או שעות מאגר.

אורך שבוע העבודה בשירות המדינה
אורך שבוע העבודה בשירות המדינה
קיצור שבוע העבודה ועיגולי שעון ושעות מאגר לעובדים שנקלטו עד ליום 31.3.24 כולל
קיצור שבוע העבודה ועיגולי שעון ושעות מאגר לעובדים שנקלטו עד ליום 31.3.24 כולל

(דוגמה: עובד במשרה מלאה מועסק במשרד ממשלתי. לפני 1 באפריל 2024 עבד כ-42 שעות בשבוע, עם עיגולי שעון בהיקף 20 דקות ליום ושעות מאגר בהיקף 3 שעות בחודש. החל מ-1 באפריל 2024 העובד יעבוד 40 שעות בשבוע עם עיגולי שעון בהיקף 16 דקות ליום (20 דקות * 80%) ושעות מאגר בהיקף 3 שעות בחודש (2.55 שעות * 0.85%).

כיצד ישפיע קיצור שבוע העבודה על הורים עובדים?
עובדים במשרדי הממשלה ויחידות הסמך במשרה מלאה אשר זכאים להסדר הורה עובד – הורים לילדים עד גיל 12 יהיו זכאים לקיצור יום העבודה במשך 30 דק' או 25 דק', בהתאם לגיל הילד, בנוסף לקיצור שבוע העבודה. כלומר אורך שבוע העבודה יעמוד על 37.5 שעות עבודה.

השפעת קיצור שבוע העבודה על הורים עובדים
השפעת קיצור שבוע העבודה על הורים עובדים

עובדים בבתי החולים הממשלתיים במשרה מלאה שהם הורים לילדים עד גיל 12, נוסף על קיצור שבוע העבודה ל-40 שעות, יהיו זכאים לשלושה ימי חופשה לבחירה במועדים מיוחדים לאורך השנה החופפים את ימי החופשה של הילדים ממוסדות הלימוד: במהלך הקיץ (יולי-אוגוסט), בימי חול המועד בפסח או בסוכות, בחנוכה או בפורים. ב-2024, להורים תהיה זכאות חד-פעמית לבחירה של שני ימי חופשה. הסדר זה יבוא במקום הפחתת יום העבודה בפרק זמן של 30 דקות או 25 דקות.

אילו עובדים זכאים לימי השתלמות בשכר?
עובדים המועסקים בשירות המדינה בדרגה 14 ומעלה ובדירוג המנהלי שהשלימו שנת עבודה באחת או יותר מהדרגות המזכות זכאים לשישה ימי השתלמות בשכר בשנה. זכאותם של עובדים המועסקים במשרה חלקית או בחלק מהשנה תהיה יחסית לתקופת העסקתם ולחלקיות משרתם. כמו כן, הם יוכלו לצבור עד 30 ימי השתלמות בשכר.

מהם ימי השתלמות?
ימי השתלמות הם פעולות הדרכה שמטרתן לשפר את הרמה המקצועית של העובדים, להשלים מיומנויות ולהתעדכן בתחומים ובנושאים שונים, לרבות השלמת ידיעות והרחבתן בתחומים ובנושאים הקשורים למילוי תפקידי העובד, וסמינרים המבוצעים באמצעות האגודות המקצועיות של הסתדרות עובדי המדינה. ימי השתלמות בשכר לא יכללו פעולות הדרכה, לימוד, השתלמות או התמחות מטעם המעסיק. מקרים אלו יהיו על חשבון המעסיק ולא ינוכו ממכסת ימי ההשתלמות שהעובד זכאי להם.

כיצד ניתן לממש ימי השתלמות והאם ניתן לצבור ימי השתלמות?
האגודות המקצועיות של הסתדרות עובדי המדינה או מוסדות שהוועדה לאישור קורסים לגמול השתלמות של משרד החינוך מכירה בהם עורכים יום השתלמות בודד או ימי השתלמות בקורס של כמה ימים ללא לינה.

נוסף על כך, יש סמינרים של כמה ימים רצופים הכוללים לינה, שמבצעות האגודות המקצועיות של הסתדרות עובדי המדינה. בסמינרים אלה רשאי עובד לנצל בכל שנה קלנדרית עד ארבעה ימי השתלמות בשכר לכל היותר בסמינרים מטעם האגודות המקצועיות של הסתדרות עובדי המדינה הנערכים בארץ. נוסף על כך, העובד רשאי לנצל אחת לשנתיים קלנדריות שני ימי השתלמות בשכר לכל היותר בסמינרים מטעם האגודות המקצועיות של הסתדרות עובדי המדינה הנערכים בחו"ל.

עובד המבקש לצאת ליום השתלמות בשכר יגיש בקשה למעסיקו ולאחראי ההדרכה במשרדו 14 ימים, לכל הפחות, טרם יום ההשתלמות.

מה השכר שזכאי לו עובד בגין יום השתלמות?
בגין יום השתלמות זכאי העובד לשכר בשיעור שהיה זכאי לו אילו נקרא לשירות מילואים. אורך יום השתלמות בשכר מלא הוא שמונה שעות לימוד (יום השתלמות בן שבע שעות לימוד לפחות יוכר כיום השתלמות בשכר מלא). יום השתלמות בערך שעות לימוד פחות משבע שעות יוכר בהתאמה כיום לימוד חלקי בהתאם למספר שעות הלימוד ביחס ליום לימוד מלא.

אני מבקש להודות ליו"ר ההסתדרות, מר ארנון בר דוד, וליו"ר הסתדרות עובדי המדינה, עו"ד אופיר אלקלעי, על המאמצים הכנים וההישגים המשמעותיים לטובת העובדים בשירות המדינה. מדובר בתהליכי משא ומתן מורכבים וארוכים, והישגים אלה מהווים חלק משמעותי מתהליכי העבודה לשיפור תנאי השכר והשירות של עובדי שירות המדינה.

עו"ד ארז אופינקרו הוא יו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות עובדי המדינה

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!