דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבקר המדינה

מבקר המדינה על מעונות רה"מ: "התנהלות שערורייתית, בזבוז כספי ציבור"

לפי דו"ח המבקר מתניהו אנגלמן, המדינה הוציאה בשנים האחרונות 56 מיליון ש"ח על מיגון ובינוי מעונות פרטיים לראשי הממשלה, מהם 27 מיליון לנתניהו ו -25 מיליון לבנט | המבקר: "עירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי"

מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים (צילום: יונתן שינדל/Flash90)
מעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים. "מומלץ לשקול מחדש תוכניות למיגון קבוע, ולשקול לבנות או לרכוש מבנה שיענה על כל הצרכים" (צילום: יונתן שינדל/Flash90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם דו"ח חדש, שבו נטען כי "הבינוי והמיגון של מעונות ראשי הממשלה מבטאים חוסר יעילות ובזבוז כספי ציבור", וכי "מדובר בהתנהלות שערורייתית". לדבריו, "אין דרך להסביר כיצד אומת הסטרטאפ לא מצליחה להקים מעון לראש ממשלת ישראל במשך עשור שלם, ואף שיפוץ המעון בבלפור נגרר שנים ארוכות".

בשל השיפוצים במעון בבלפור, ראשי הממשלה לא יכלו לשהות בו בשנים 2021-2023. שיפוצים אלו, והעיכובים בהם, גררו הוצאות של המדינה על שיכון ראשי הממשלה בבתים אחרים. לפי הדו"ח, משרד ראש הממשלה הוציא 56 מיליון ש"ח על מיגון ובינוי מעונות פרטיים לראשי הממשלה בין ינואר 2019 ליוני 2023: 27 מיליון ש"ח עבור נתניהו בקיסריה ומעון הזמני ברחוב עזה בירושלים; 25 מיליון ש"ח עבור נפתלי בנט ברעננה; ו-4 מיליון ש"ח עבור יאיר לפיד בתל אביב.

המבקר: "הבינוי בנכסים פרטיים מביא לעירוב לא רצוי בין הפרטי לציבורי. משרד ראש הממשלה לא סיפק הסבר מדוע במקום לבזבז עשרות מיליוני ש"ח על שיפוץ מעונות פרטיים המשרד לא רכש דירה חלופית בירושלים, שתהיה בבעלות המדינה ותעמוד לרשות כל ראשי הממשלה".

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. "גם בעת המלחמה, לא קיבלתי הסבר מדוע מוציאים מיליונים על מיגון המעונות הפרטיים של נתניהו" (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. "גם בעת המלחמה, לא קיבלתי הסבר מדוע מוציאים מיליונים על מיגון המעונות הפרטיים של נתניהו" (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

הדו"ח סוקר את הניסיונות להקים מבנים חדשים למשרד ראש הממשלה ולמעון ראש הממשלה מאז פרויקט 'אלמוג' ב-2014. פרויקט זה, שבו תוכנן להיבנות מבנה בשטח קריית הממשלה בירושלים לשם מיגון ביטחוני ותשתית תפקודית לראש הממשלה ולמוקדי ההנהגה", הופסק ב-2018. ב-2019 גובשה תוכנית חלופית שיישומה מתוכנן למקום אחר בקריית הלאום, פרויקט 'שירה', אך גם היא לא קודמה. לפי הדו"ח יישום פרויקט 'שירה', שתכנונו טרם הושלם, ייקח 6-8 שנים.

במקביל, גם שיפוץ מעון רה"מ הרשמי בבלפור בהתאם לדרישות גורמי הביטחון התעכב. לפי הדו"ח, ראש הממשלה נתניהו המשיך לשהות במעון הרשמי בבלפור עד יולי 2021, יותר משנה וחצי לאחר תום העבודות במעונו הפרטי בקיסריה, שנועדו לאפשר מעבר זמני אליו לצורך השלמת השיפוץ בבלפור.

מעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים. "השיפוץ נגרר שנים ארוכות" (צילום: יונתן שינדל/flash90)
מעון ראש הממשלה הרשמי ברחוב בלפור בירושלים. "השיפוץ נגרר שנים ארוכות" (צילום: יונתן שינדל/flash90)

המבקר כתב שהדבר הביא לבזבוז: "כך למשל, עבור מיגון ושיפוץ החצר הפנימית והמטבח של המעון הרשמי בבלפור נרכשו ב-2018 מוצרים בעלות של 15.8 מיליון ש"ח – אך בשל העיכוב בשיפוץ המעון רוב המוצרים התיישנו או הושמדו".

מהדו"ח עולה שמתוכנן להיבנות מרחב מוגן בחצר המעון ברחוב עזה, על אף שלא ניתן להתאים את המעון באופן מלא לשהות בזמן מלחמה. אנגלמן: "גם בעת המלחמה, לא קיבלתי הסבר מדוע מוציאים עוד ועוד מיליוני שקלים על מיגון המעונות הפרטיים של ראש הממשלה נתניהו. זאת בשעה שהמעון ברחוב עזה כלל אינו מותאם לאיומי מלחמה, ומשכך בשבועות הראשונים של המלחמה ראש הממשלה לא התגורר בו".

המבקר ממליץ כי "משרד ראש הממשלה ישקול מחדש את הצורך בהשלמת ביצוע התוכניות למיגון קבוע של המעון ברחוב עזה, בעלות אשר נכון לאוגוסט 2023 נאמדה בכ-18 מיליון ש"ח, ובמקום זאת ישקול רכישת מבנה או שכירת מבנה עבור מעון רשמי לראש הממשלה, אשר יענה על כל הצרכים".

תגובת לשכת ראש הממשלה נתניהו: "ביחס לדו״ח המבקר עולה שאלה אחת בסיסית: למה בכלל היה צריך להרוס את המעון הרשמי בבלפור ולמה בנט בחר להתגורר במעונו הפרטי ברעננה שנה שלמה לפני הריסת מעון רה״מ הרשמי בירושלים על ידי לפיד.

"כשראש הממשלה נתניהו חזר לתפקידו לפני יותר משנה, המעון הרשמי בבלפור היה הרוס לחלוטין כתוצאה מהחלטה תמוהה ובלתי נחוצה של ממשלת בנט-לפיד להרוס באופן מאסיבי את כל פנים המעון – לרבות הרצפה והתקרה – ולהשאיר רק את הקירות החיצוניים.

"לא היה בכך כל צורך. אפשר היה להסתפק בתוכנית השיפוץ והמיגון המינימלית המקורית שגובשה בממשלת נתניהו הקודמת שהייתה אורכת כמה חודשים ולא שנים, והייתה חוסכת למדינה עשרות מיליוני שקלים.

"כתוצאה מההרס המאסיבי במעון בבלפור על ידי ממשלת בנט-לפיד ראש הממשלה נתניהו נאלץ להתגורר בדירתו ברחוב עזה שנמצאת על רחוב ראשי בירושלים, ושחשופה לאיומי ירי מעשרות גגות ודירות שמקיפות אותה.

"בנסיבות אלה, בזמן המלחמה הנוכחית ובצבר האיומים, רמת האיום על ראש הממשלה נתניהו היא בדרגה הגבוהה ביותר ומחייבת טיפול מיידי. לכן, גורמי הביטחון חייבו סידורי מיגון שימנעו סכנת חיים יומיומית על ראש הממשלה נתניהו. יודגש כי במעונו של ראש הממשלה נתניהו לא בוצע שום שיפוץ אלא רק סידורי מיגון הכרחיים שנקבעו על ידי גורמי הביטחון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!