דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חברת הדירוג פיץ' הורידה את תחזית הדירוג של ישראל מ"יציבה" ל"שלילית"

חברת הדירוג הותירה את הדירוג של ישראל על A+ והסירה את "המעקב השלילי"

משרדי פיץ' (צילום: REUTERS/Reinhard Krause)
משרדי פיץ' (צילום: REUTERS/Reinhard Krause)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' (Fitch Rating ) הודיעה היום (שלישי) על אישור מחדש של דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+, על הסרת "המעקב השלילי" ועל עדכון תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"שלילית".

לפי הודעת החברה, התחזית השלילית משקפת את שילוב אי-הוודאות סביב ההתפתחות הפיסקלית וסביב משך המלחמה ועוצמתה, לרבות הסיכון להסלמה אזורית. עוד ציינו בחברה את הגדלת הגירעון, העלייה בחוב הממשלתי, אי-היציבות הפוליטית וההאטה בצמיחה בתור נימוקים להחלטת הדירוג.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הגיב להודעה: "כלכלת ישראל איתנה ותמשיך כך בעזרת השם. השארת הדירוג על A+ בעת מלחמה מהווה הבעת אמון בכלכלה הישראלית ובמדיניות הכלכלית שאנו מובילים. אנחנו בעיצומה של מלחמה שנכפתה עלינו ובאופן טבעי המלחמה מייצרת אתגרים רבים לכלכלה. אנחנו פועלים ונמשיך לפעול במכלול הצעדים הנדרשים על מנת לגדר ולמזער את הסיכונים ולשוב למסלול צמיחה מהיר שימצא את הפוטנציאל של המשק הישראלי. נסיים בע״ה את המלחמה בניצחון, נשיב את הביטחון והחטופים ונחזיר במהירות האפשרית את הכלכלה הישראלית למסלול של צמיחה ועוצמה".

בנימוקי החברה להורדת תחזית הדירוג הופיעו ניתוחים ביטחוניים ופוליטיים: "הסיכונים להרחבת הסכסוך הנוכחי, כך שיכלול עימות צבאי נרחב עם גורמים נוספים באזור, בהם חיזבאללה, קבוצות מיליטנטיות אזוריות אחרות ואיראן, ולאורך תקופה ממושכת יותר, נותרו גבוהים", בפיץ' גם מעריכים שכוונות ישראל לתקוף ברפיח יאריכו את משך המלחמה וגידול בהוצאה הבטחונית לצד שיבושים בתעסוקה באזורי הגבול, בענף התיירות ובענף הבנייה.

בתחום הפוליטי, בפיץ' מעריכים כי הממשלה תעמוד בלחצים להקדים את הבחירות, בייחוד בסיום השלב העצים בלחימה ולעת פרישת מפלגת המחנה הממלכתי מהממשלה. החברה מציינת שהחקיקה הקרובה בנושא פטור מגיוס עלולה להתברר כנושא שיפלג את הקואליציה.

בשוק הדירוג ירד כבר מזמן

תקופת כהונת הממשלה הנוכחית מתאפיינת בעליית התשואה של אגרות חוב ממשלתיות קיימות, מה שמעלה באופן אוטומטי את הריבית בה ישראל נדרשת לגייס אג"ח חוב חדשות. לפי מודי שפריר, האסטרטג הראשי של בנק הפועלים, במהלך המלחמה הריבית בפועל של ישראל דומה לזו שמשלמות מדינות עם דירוג אשראי נמוך במדרגה או שתיים מהדירוג של ישראל.

לכן, להחלטה לשמר דירוג ולהוריד תחזית לעומת החלטת מוד'יס להוריד דירוג אין כבר משמעות כלכלית עתידית שלא הופנמה כבר ממזמן. לעליית הריבית על אגרות החוב יש משמעות כלכלית מוגבלת, בייחוד אם בנק ישראל ימשיך במגמת הורדת הריבית במשק, מה שצפוי להוריד בהתאם את גובה הריבית שמשלמת ישראל על אגרות החוב, בייחוד בטווח הקצר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!