דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הממשלה אישרה את רפורמת הייבוא, שר החקלאות התנגד: "סכנה לביטחון המזון"

בממשלה מתכוונים להעביר בחקיקה מזורזת ביטול של התקינה הישראלית על תוצרת מיובאת, ולחייב עמידה בתקינה האירופית ללא בדיקות בארץ | השר דיכטר: "בעשור האחרון הייבוא גדל פי 5, והמחירים לא ירדו. הרפורמה תייקר את הייצור בישראל"

אבי דיכטר (צילום:  יונתן סינדל / פלאש 90)
אבי דיכטר (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)
מאיה רונן

הממשלה אישרה בראשון השבוע לקדם רפורמה לצמצום התקינה והפיקוח על תוצרת חקלאית מיובאת, למרות התנגדות שר החקלאות אבי דיכטר. הרפורמה, שכותרתה 'מה שטוב לאירופה טוב לישראל', נועדה להקל על ייבוא מוצרי מזון לישראל בהחלת הרגולציה האירופית, ביטול הבדיקות בארץ, והחלפתן בהצהרה של היצרן על עמידה בתקנים. במשרד הכלכלה והאוצר טוענים שהיא תגרום להורדת מחירים, אך במשרד החקלאות מזהירים שהרפורמה תפגע בביטחון המזון של ישראל, ומטילים ספק ביכולתה להוריד מחירים בטווח הארוך.

בממשלה מתכננים להעביר את תיקוני החקיקה הנדרשים לרפורמה בחקיקה מזורזת בתוך כחודש וחצי. בישיבה הסמיכו השרים את ועדת השרים לחקיקה לקדם את התיקונים לחוק ההגנה על בריאות הציבור ולחוק התקנים, במטרה להעביר אותם בקריאה ראשונה עוד בכנס הנוכחי של הכנסת שמסתיים השבוע. במשרדי האוצר והכלכלה מתכננים להעביר את החוקים בקריאה שנייה ושלישית במהלך הפגרה, ולאשר אותם סופית עם תחילת כנס הקיץ, שיחל באמצע מאי.

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)
שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג/פלאש 90)

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הכלכלה ניר ברקת מקדמים את הרפורמה מאז שנכנסו לתפקידם. במשרדי האוצר והכלכלה מקווים שביטול הבדיקות בישראל והסתמכות על הרגולציה האירופית יגבירו את התחרות ויביאו להורדת מחירים. "התחלנו את התהליך באופן אינטנסיבי לפני המלחמה", אמר סמוטריץ׳, "המלחמה עצרה את התהליך באופן טבעי, וכעת אנחנו ממשיכים בכל הכוח. אין סיבה שביורוקרטיה מסובכת בשירות המונופולים תהיה חסם ייבוא ותייקר את המוצרים. הכלל הוא מה שטוב לאירופה יובא לישראל במינימום ביורוקרטיה וחסמים". הוא הודה גם לשר הבריאות אוריאל בוסו על סיוע בקידום הרפורמה.

דיכטר: הרפורמה גובשה ללא התייעצות עם גורמי המקצוע, הייצור הישראלי יתייקר

שר החקלאות אבי דיכטר הצביע נגד הרפורמה, ומשרדו מתנגד לה בצורתה הנוכחית. דיכטר הזהיר שיישומה יפגע בביטחון המזון. הוא מחה על גיבוש הרפורמה ללא הידברות עם משרדו, האמון על ביטחון המזון בישראל, וללא התייעצות עם גורמי המקצוע של המשרד על השלכותיה.

לדברי השר דיכטר, טענת משרד הכלכלה שהרפורמה תשפיע רק על הייבוא לישראל היא הטעיה, מכיוון שבפועל היא תייקר את הייצור הישראלי שמיועד לשוק המקומי. זאת, עקב החלת רגולציה ופרוטוקולי גידול שמתאימים לאירופה, אך אינם מתאימים לישראל. עוד התריע דיכטר שלרפורמה צפויות להיות השלכות רחבות גם על ייבוא החיטה לישראל, ש-90% ממנה מיובאים ממדינות שאינן חברות באיחוד האירופי. לדבריו, בנוסח הנוכחי של הרפורמה אין התאמה ומענה למרכיב בסיסי כל כך בתזונה של אזרחי ישראל.

בדבריו סתר דיכטר את הנחת היסוד שעומדת מאחורי הרפורמה, לפיה הגברת הייבוא תוריד מחירים: "בעשר השנים האחרונות הייבוא גדל פי 5 והייצור לא גדל באחוז אחד, אך המחירים לא ירדו. אי אפשר להאשים את הייצור המקומי ביוקר המחיה. אילו הייצור היה בהיקפים גדולים יותר, מחירי הירקות והפירות היו יורדים".

עקב המחלוקת, סוכם בישיבת הממשלה שכלל הגורמים המקצועיים של המשרדים הנוגעים ברפורמה, ובהם משרד החקלאות, ייפגשו כדי ללבן את המחלוקות. כמו כן, יתקיים דיון בנושא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהשתתפות הצדדים, כדי לסכם את מבנה הרפורמה לפני הגשתה לקריאה שנייה ושלישית. אם יישארו בין הצדדים סוגיות שראש הממשלה לא יצליח לגשר עליהן, הנושא יובא להכרעה בישיבת הממשלה לפני שיעלה החוק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.

ארגוני החקלאים: "המהלך בוצע במחטף, ויפתח תלות בתוצרת שאינה מקומית"

החלטת הממשלה לאמץ את הרגולציה האירופית ולהחילה על הייצור המקומי התקבלה בזעם בקרב החקלאים. התאחדות חקלאי ישראל הזהירה מפגיעה קשה בחקלאות הישראלית ובביטחון המזון: "צר לנו שדווקא בתקופה זו בחרה ממשלת ישראל לעודד ולקדם ייבוא של תוצרת חקלאית, תוך פיתוח תלות בתוצרת שאינה מקומית. מדובר בתוצרת חקלאית שלא ניתן להשוות את טריותה ואת איכותה לתוצרת המקומית.

"עוד הופתענו לגלות שהמהלך בוצע במחטף, ללא שיתוף הציבור וללא היוועצות עם כלל גורמי המקצוע על השלכות הצעדים מרחיקי הלכת שכלולים ברפורמה. בהחלטה כלל לא צוינו עמדות שרים אחרים שההצעה נוגעת לתחומי אחריותם וסמכותם, ובראשם שר החקלאות ופיתוח הכפר, שההצעה נוגעת ישירות לתחומי אחריותו. הדבר מעלה קשיים משפטיים ואחרים שלא נוכל להסכים להם.

"העת האחרונה לימדה אותנו עד כמה חיוני ביטחון המזון לאזרחי ישראל. מצער ומטריד לגלות שיש מי שבוחרים לאיים עליו. נראה שצעדים אלה, שמטרתם המוצהרת להיטיב עם הציבור, סופם שיפגעו בו, ושכרם ייצא בהפסדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!