דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

העולם מתגייס: כך מתמודדות מדינות בעולם עם גיוס חובה ועם ההתנגדות אליו

מצעד צבאי בנאיפיטאו, מיאנמר (צילום: AP Photo/Aung Shine Oo)
מצעד צבאי בנאיפיטאו, מיאנמר. חוק גיוס חובה במדינה חוקק לראשונה ב-2010, אך לא נאכף עד כה (צילום: AP Photo/Aung Shine Oo)

מפורטוגל עד קוריאה, ממיאנמר עד אוקראינה וכמובן גם ברוסיה – בשורת מדינות ברחבי העולם ניטשים ויכוחים על סוגיית השירות הצבאי | מתגייסים בעולם השבוע

אוריאל לוי

שבוע לאחר החלטת בג"ץ להפסיק את המימון לישיבות, ובשיאו של המשבר הפוליטי הנובע מסוגיית גיוס החרדים, שורת מדינות ברחבי העולם מתמודדות עם סוגיות דומות: ברוסיה נערכים לגיוס ההמוני של האביב; בקוריאה כוכבי טלוויזיה מתגייסים ומשתחררים; במיאנמר הצבא מנסה לברר את שמות המתגייסים הפוטנציאליים אולם חוק הגיוס החדש במדינה הדרום-אסייתית פוטר את הנזירים הבודהיסטים משירות; באוקראינה מורידים את הגיל המקסימלי לגיוס למרות הקושי לגייס מספיק חיילים לחזית, ומחוקקים מבקשים לגייס לצבא גם אסירים; וסקר חדש שנערך בפורטוגל מראה כי קרוב למחצית מתושביה תומכים בהשבת גיוס החובה – מתגייסים לצבא בעולם השבוע.

1. רוסיה: מגייסים גם בני 30

הנשיא ולדימיר פוטין חתם השבוע על צו הקובע את מכסות האביב לגיוס לצבא, ומורה על 150 אלף אזרחים להתייצב לשירות צבאי מלא, כך פורסם באתר הקרמלין ובסוכנויות הידיעות. כל הגברים ברוסיה נדרשים לשירות צבאי של שנה מגיל 18, אלא אם כן הם יוצאים להכשרה אקדמית שמטרתה לימוד מקצועות הדרושים בצבא, ומשרתים לאחר ההכשרה.

ביולי אשתקד הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי הצביע על העלאת הגיל המקסימלי שבו ניתן לגייס גברים מגיל 27 ל-30, חקיקה שנכנסה לתוקף השנה, וכעת צפוי מחזור הגיוס הראשון מאז השינוי בחוק. לפי משרד ההגנה הרוסי, מתחילת 2024 התגייסו לצבא 100 אלף חיילים. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (שעליו יורחב בהמשך) אמר במסיבת עיתונאים השבוע שרוסיה נערכת לגיוסם של 300 אלף חיילים כבר בתחילת יוני.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הורה ל-150 אלף אזרחים להתייצב לשירות צבאי מלא (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Kremlin via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הורה ל-150 אלף אזרחים להתייצב לשירות צבאי מלא (צילום: Sputnik/Sergei Savostyanov/Kremlin via REUTERS)

חובת השירות הצבאי ברוסיה עוררה מחלוקות מאז הפלישה לאוקראינה לפני כשנתיים. רוסים רבים מנסים להימנע מהגיוס לצבא שמתקיים פעמיים בשנה – באביב ובסתיו. בספטמבר האחרון חתם פוטין על צו המורה ל-130 אלף אזרחים להתגייס, ובאביב שעבר גייס הנשיא 147 אלף רוסים לצבא.

על פי החוק, לא ניתן לשלוח את המתגייסים לחזית מחוץ לשטחה הריבוני של רוסיה, אולם חלק מהמגויסים נשלחים לחזית באוקראינה. ב-2022 גויסו לפחות 300 אלף חיילי מילואים להילחם באוקראינה. רוסיה לא מפרסמת נתונים בנוגע לאבדות שלה באוקראינה, אבל לפי הערכות שפרסמו ארה"ב ובריטניה, לפחות 350 אלף חיילים רוסים נפצעו או נהרגו במלחמה באוקראינה.

2. קוריאה הדרומית: כוכבי בידור מרגיעים את המעריצים

השבוע התגייס לצבא הקוריאני כוכב הסדרות הקוריאניות בנטפליקס סונג קאנג, כך דווח באתר קוריאה טיימס. קאנג התגייס לשירות של שנה וחצי, כפי שמחויבים לעשות כל בני ה-18 בקוריאה הדרומית. במכתב למעריציו הבטיח השחקן הצעיר לשוב לבמה עם תום שירות החובה "בריא ומאושר יותר". קאנג זכה בפרסום בינלאומי לאחר ששיחק בשבעה סדרות שונות של רשת נטפליקס, בהן "כמו בבית", "כמו פרפר", Nevertheless ו-Forecasting Love and Weather.

כוכב סדרות נוסף שהתגייס השבוע לצבא קוריאה הדרומית הוא קים מין-קיו, גיבור הסדרה "הצעה עסקית". רשת CNBC דיווחה כי מין-קיו הבטיח למעריציו לחזור הביתה בשלום.

ג'ין, חבר להקת הקיי-פופ BTS. חבר הלהקה האחרון שישוחרר מהצבא (צילום: Dispatch, ויקימדיה)
ג'ין, חבר להקת הקיי-פופ BTS. חבר הלהקה האחרון שישוחרר מהצבא (צילום: Dispatch, ויקימדיה)

הזמר הקוריאני ג'ין, כוכב להקת הקיי-פופ המצליחה BTS, סופר לאחור לקראת שחרורו הקרב מהצבא, כך דווח ביאהו ניוז. ג'ין צפוי להשתחרר בעוד כחודשיים משירות משמעותי שעשה כמדריך ירי. במהלך שירותו הוא זכה לתשבוחות ממפקדיו ומפקודיו והגיע לדרגה הגבוהה ביותר שניתן להגיע אליה בשירות הסדיר בצבא הקוריאני. ג'ין הוא כוכב הלהקה האחרון שישוחרר מהצבא, ועם שחרורו תשוב הלהקה לפעילות סדירה בקוריאה ולסבבי הופעות ברחבי העולם.

3. מיאנמר: גיוס חובה, למעט חברי מסדרים דתיים

ארבע שנים מתחילת מלחמת האזרחים מדממת, צבא מיאנמר עורך מפקדים במדינת המחוז קארן כדי למצות את הגיוס לצבא, שהפך לאחרונה לחובה חוקית. כלי תקשורת מקומיים במיאנמר דיווחו כי חיילים אוספים רשימות של גברים בבתי העירייה ובמוסדות רשמיים כדי לזמן אותם לצבא. החונטה הצבאית השולטת במיאנמר הכריזה בחודש שעבר על חוקי גיוס חדשים, שהופכים את השירות הצבאי לחובה אזרחית של כל הצעירות והצעירים, כך מסרו כלי התקשורת במדינה לפי יאהו ניוז.

הממשל הצבאי במדינה הדרום-אסייתית הודיע כי כל הגברים בני 35-18 והנשים בנות 27-18 יחויבו לשרת בין שנתיים לחמש שנים. לפי חוקי הגיוס החדשים, מומחים כמו רופאים או מהנדסים יגויסו עד גיל 45 לשירות בן שלוש שנים.

ממשלת מיאנמר, ששולטת בה חונטה צבאית, נאבקת בקבוצות מורדים שונות הפועלות ברחבי המדינה, ואיבדה אחיזה במחוזות שונים במדינה. בעקבות הלחימה הוכרז על מצב חירום, לאחר שהחונטה נטלה את השלטון מהממשלה האזרחית הנבחרת של אונג סן סו צ'י ב-2021.

הפגנה של מתנגדי ההפיכה הצבאית במיאנמר. כל הגברים בני 35-18 והנשים בנות 27-18 יחויבו לשרת בין שנתיים לחמש שנים (צילום ארכיון: AP Photo)
הפגנה של מתנגדי ההפיכה הצבאית במיאנמר. כל הגברים בני 35-18 והנשים בנות 27-18 יחויבו לשרת בין שנתיים לחמש שנים (צילום ארכיון: AP Photo)

באוקטובר מתקפת פתע שפתחה ברית של קבוצות אתניות חמושות הובילה אותן לכבוש תוך שלושה חודשים חלקים גדולים מצפון-מזרח מיאנמר לאורך הגבול הסיני. גם כוחות חמושים באזורים אחרים של המדינה פתחו במתקפות פתע משלהם.

בשבוע שעבר, כמעט 350 חברי משטרת משמר הגבול של מיאנמר וחיילים שנלחמו בכוחות מיעוטים אתניים במדינת ראקין שבמערב המדינה נמלטו לבנגלדש. החונטה מתמודדת עם התנגדות של קבוצות שונות, בהן כוחות פרו-דמוקרטיים המחוברים לגורמים במערב, וכן מיליציות חמושות ומאומנות של מיעוטים אתניים הדורשים אוטונומיה גדולה יותר.

מקורות צבאיים אנונימיים סיפרו לרויטרס ששורת כישלונות צבאיים במאבק בקבוצות חמושות פגע במורל הקצינים. מאז ההפיכה ב-2021, יותר מ-14 אלף חיילים ערקו מהצבא, לפי משרד ההגנה. כעת אומרת החונטה ש"מערכת שירות צבאי לאומי" המערבת את כל האנשים חיונית "בגלל המצב במדינה", דיווחה סוכנות הידיעות AP. חוק גיוס חובה במדינה חוקק לראשונה ב-2010, אך לא נאכף עד כה.

"ההגנה הלאומית היא לא רק באחריות החייל. זו אחריות של כל האנשים בכל חלקי המדינה", אמר דובר הממשל הצבאי, רס"ן זאו מין טון, לטלוויזיה הממלכתית. "זו הסיבה שאני רוצה להגיד לכולם לשרת בגאווה בהתאם לחוק שנחקק של שירות צבאי של אנשים".

לפי החוק החדש, עריקים עלולים להיענש בשלוש עד חמש שנות מאסר ובקנס. ניתן להעניק לעובדי מדינה וסטודנטים דחיות זמניות, וחברי מסדרים דתיים פטורים מגיוס על פי החוק. רוב תושבי מיאנמר הם בודהיסטים, והצבא מלכתחילה לא מגייס מוסלמים ונוצרים. הנזירים הבודהיסטים המשויכים למסדר מוכר פטורים מגיוס לצבא.

4. אוקראינה: זלנסקי מתעמת עם בכירי צבא

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי חתם השבוע על חוק המוריד את גיל הגיוס המקסימלי במדינה מ-27 ל-25, מה שעשוי להפחית את מספר הגברים הזמינים להילחם נגד רוסיה. הפרלמנט האוקראיני העביר את הצעת החוק במאי 2023, אך זלנסקי חתם עליו רק השבוע, לפי סוכנות הידיעות AP.

חוק הגיוס החדש הוא ניסיון של אוקראינה להגדיל את מצבת החיילים שלה, שנתיים אחרי הפלישה הרוסית. זלנסקי מקווה שהורדת גיל המקסימום דווקא תביא יותר חיילים. בחודש שעבר הגישו מחוקקים אוקראינים, בהובלת שר המשפטים המקומי, הצעת חוק שתאפשר לגייס אסירים מבתי הכלא לחזית.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. הוריד את גיל הגיוס בשנתיים (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. הוריד את גיל הגיוס בשנתיים (צילום: רויטרס)

"אין כל רע בגיוס אנשים שכבר יודעים להרוג, אם הם יכולים לעזור נגד הפולשים הרוסים", אמר השר דניס מליושקה. "אסירים רבים הביעו את רצונם להתגייס". ממשלת אוקראינה הודיעה בחודשיים האחרונים על כוונתה לגייס כחצי מיליון חיילים חדשים, מה שהוביל למשבר פוליטי. קריאתו של הנשיא זלנסקי לגיוס המוני נתקלה בהתנגדות של בכירים בצבא, שטענו שאין בכך צורך. בינתיים מסתמן כי הצבא מתקשה לעמוד ביעדים שהציב הנשיא זלנסקי ולגייס מספר חיילים גדול כל כך.

מפקד צבא אוקראינה אולכסנדר סירסקי אמר לפני כחודש כי אין צורך לגייס חצי מיליון חיילים חדשים כפי שהצהיר זלנסקי בדצמבר. "הנתון הזה צומצם משמעותית בעקבות בחינה מחודשת של המשאבים", אמר סירסקי, והוסיף שמספר קטן יותר של חיילים יספיקו להגנה מפני מתקפות הנגד המתוכננות של הרוסים.

5. פורטוגל: הפחד ממלחמה מחזיר לשיח את גיוס החובה

קרוב למחצית מתושבי פורטוגל מאמינים כי יש להשיב למדינה את חובת השירות הצבאי. סקר חדש שפורסם באתר פורטוגל רזידנס הראה ש-47% מהפורטוגלים מאמינים שצריך לחזור ל"שירות צבאי חובה", שבוטל לפני שני עשורים. לדברי 'ארגון המעקב לביטחון והגנה של פורטוגל', הגידול במספר הפורטוגזים שתומכים בשירות צבאי חובה נובע מהדאגה הגוברת מאיומים צבאיים כמו מלחמה.

בסקר דומה שנערך לפני שנתיים, רק 40% מהנשאלים השיבו כי הם תומכים בהחזרת השירות הצבאי, ואילו כ-60% תמכו באפשרות לשירות אזרחי התנדבותי לצעירים במדינה. בשבועות האחרונים קראו מנהיגי הצבא להחזרת שירות החובה, ומאז שראש ממשלת פולין דונלד טוסק הזהיר מהתפשטות המלחמה באוקראינה לתוך אירופה, הצטרפו לקריאה להחזרת גיוס החובה גם מנהיגים ופובליציסטים.

חיילים בחיל הים של פורטוגל מצטלמים על רקע הדגל. קריאה לגיוס חובה לא מביאה בוחרים (צילום: AP hoto/Armando Franca)
חיילים בחיל הים של פורטוגל מצטלמים על רקע הדגל. קריאה לגיוס חובה לא מביאה בוחרים (צילום: AP hoto/Armando Franca)

בשבוע שעבר, במאמר בעיתון הפורטוגלי אקספרסו, אמר ראש המטה של חיל הים, הנריקה גוביה אמלו: "ייתכן שנצטרך לחשוב מחדש על שירות חובה, או גרסה מחודשת שתתאים יותר, כדי לאזן את היחס בין הוצאות לתוצאות ולייצר זמינות רבה יותר של האוכלוסייה להגנה".

עד כה, כל המפלגות נרתעו מהחזרה לימים שבהם צעירים קיבלו צו גיוס מהממשלה, ועד מהרה מצאו את עצמם עולים על רכבת לבסיס הצבאי הקרוב לבתיהם לשירות של חודשים ארוכים. קריאה לגיוס חובה אינו נתפס בפורטוגל כאמירה פופוליסטית שמביאה בוחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!