דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

דעה / תקנות הבריאות למבקשי מקלט: "המדינה בוחרת להדיר את הפגיעים במיוחד"

נוסח תקנות הבריאות עבור מבקשי מקלט שזכו למדיניות "אי הרחקה מישראל", מחריג אוכלוסיות פגיעות במיוחד ומעמיד פליטים וילדים חסרי מעמד בסכנת חיים

נשים אריתאיות בהפגנת מחאה מול המשטרה בתל אביב, אוקטובר 2023 (צילום ארכיון: אבשלום ששוני / פלאש 90)
נשים אריתראיות מפגינות. "חיי פליטים וילדים חסרי מעמד אינם הפקר" (צילום ארכיון: אבשלום ששוני / פלאש 90)
נדב דוידוביץ'
נדב דוידוביץ'
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

ב-19 במרץ 2024 פרסם משרד הבריאות נוסח תקנות הבריאות עבור מבקשי מקלט שזכו למדיניות "אי הרחקה מישראל". יחד עם עוד כ-600 רופאות ורופאים, אחיות ואחים, ועובדי מקצועות הבריאות בישראל, חתמתי על קריאה נגד החרגת אוכלוסיות פגיעות במיוחד מהטיוטה, ובדרישה לתקן לאלתר את התקנות, שמעמידות פליטים וילדים חסרי מעמד בסכנת חיים ממשית.

התקנות מעמידות אותנו במצב בלתי אפשרי של הפרה יום יומית של משימותינו הבסיסיות ביותר כאנשי בריאות: להעניק שירותי בריאות ורפואה לכל אדם באשר הוא, מתוך שיקולי מקצועיות, אתיקה, שוויוניות ואנושיות.  

מדיניות להסדרת שירותי בריאות לפליטים וחסרי מעמד בישראל נדרשת מזה שנים, ואכן, המדינה אף התחייבה לאחרונה לעשות זאת עבור "כלל הקבוצות שמיושמת כלפיהן מדיניות אי הרחקה מישראל".

אך הטיוטה שהוגשה להערות הציבור מציעה לאפשר אך ורק לבני 65+ וקטינים מתחת לגיל 18 להיכנס להסדר. בפועל, הטיוטה מחריגה את רוב הפליטים וחסרי המעמד, כולל קבוצות פגיעות ביותר.

זאת ועוד, לאוכלוסייה המצומצמת שההסדר כן רלוונטי עבורה, הוא מציע ביטוח רפואי בעלות כה גבוהה, שספק אם תהיה בו תועלת לרבים מהם, החיים כאן בעוני, ללא עורף משפחתי או רשת ביטחון סוציאלי, ועם אפשרויות תעסוקתיות מוגבלות.

ביחס לפליטים מאוקראינה, הזכאים כיום לשירותי רפואה ללא תלות בגיל, למעשה ההסדר המוצע אף מחמיר את מצבם ושולל מהם שירותים רפואיים, כאשר בין המושפעים חולים בסרטן ומחלות קשות, א/נשים עם מוגבלויות, משפחות בהן מתקיימת הורות יחידנית ועוד.

התקנות מציעות גם את ביטולו של "הסדר מאוחדת" לילדים של מי שאינם תושבים. ההסדר המוצע החדש מותיר רבים מהילדים שנכללו בהסדר מאוחדת ללא פתרון, כולל חסרי מעמד שאינם נכללים בקבוצות שזכו להגנה קבוצתית בישראל.

כך ההסדר פוגע בצורה הבסיסית ביותר בשלומם של ילדים פגיעים במיוחד, אשר שלא באשמתם, בחירתם או שליטתם, נמצאים כעת בישראל ואינם מסוגלים לעזוב.

פליטים ימשיכו להימנע מלגשת לבית החולים גם במצבי חירום

הסדר מאוחדת נקבע לפני יותר מ-20 שנה בהתאם לדין הבינלאומי, ובראשו האמנה בדבר זכויות הילד, ולאחר הליכים משפטיים בבית המשפט העליון. ילדים הסובלים מאסטמה, אוטיזם, אפילפסיה, סרטן, סוכרת ועוד, לא יוכלו לקבל טיפול או להגיע לרופא בעקבות ההסדר המוצע. ילדים חסרי מעמד שהוכרו כקורבנות סחר, שהוריהם הוכרו כקורבנות סחר, ילדים החיים באומנה או במסגרות חוץ-ביתיות, ימצאו את עצמם ללא נגישות לטיפול רפואי, והיעדר ביטוח רפואי עלול לפגוע גם ביכולתם להתקבל למסגרות חוץ-ביתיות, כדוגמת מוסדות לצעירים בסיכון. 

במקום להנגיש באופן בר-קיימא את שירותי הבריאות הציבוריים, המדינה בוחרת שוב להדיר ולנתק את הפגיעים במיוחד משירותי בריאות, ולדרדר את מצבם הבריאותי, שכן פליטים וחסרי מעמד רבים ימשיכו להימנע מלגשת לבית החולים גם במצבי חירום בשל חשש מהמחיר וחשש כי ירדפו אותם בשל חובות קודמים, ובסופו של דבר ניגשים לקבלת טיפול בחדרי המיון רק כשמצבם מסתבך באופן קיצוני.

חשוב להדגיש, כי בעבר הוצג גם ניתוח כלכלי המצביע על דרכים להכללת אוכלוסיות אלה במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי, באופן שהוא גם מוסרי וגם יעיל כלכלית.

צו ארעי נתן מרווח נשימה לפליטים אוקראינים

במידה וייושמו, התקנות המוצעות, כפי שמנוסחות היום, ינתקו מאלפי מטופלים את נגישותם לשירותי בריאות, והמשמעות תהיה הפסקת טיפולים חיוניים בצורה גורפת ולאוכלוסיות פגיעות במיוחד.

שורדות ושורדי עינויים, עבדות ומלחמה, זקנים וילדים כאחד, ימצאו את עצמם ללא מענה ממערכת הבריאות הישראלית, והפגיעה תורגש לא רק בקרב המטופלים עצמם, אלא גם בקרב הצוותים הרפואיים, הסיעודיים והפסיכו-סוציאליים, שבעל כורחם יידרשו לסרב להעניק טיפול מיטבי לפגיעים ביותר.

לשמחתנו, בג"צ הוציא צו ארעי זמני המורה למדינה להמשיך לממן טיפולים רפואיים עבור פליטי המלחמה באוקראינה. אך שאר קבוצות הפליטים וחסרי המעמד נמצאות עדיין בסכנה ממשית בעקבות ההסדר המוצע, והצו הארעי נתן מרווח נשימה לפליטים אוקראינים באופן זמני בלבד.

על פי שבועת הרופא וכללי האתיקה, מערכות בריאות מחויבות לטפל באדם באשר הוא אדם. מתוך מחויבות למטופלים ונאמנות למקצוע, חתמתי על הקריאה לתיקון התקנות יחד עם עמיתיי במערכת הבריאות, כולל בכירי המערכת, יושבי ראש של איגודים מקצועיים ומתמחים, רופאות ורופאי משפחה בקהילה, מומחי בריאות הציבור, א.נשי מקצועות הבריאות, עובדות ועובדים סוציאליים ועוד.

חיי פליטים וילדים חסרי מעמד אינם הפקר. לא נוכל לעמוד מנגד כשחייהם, שלמות גופם ונפשם של מטופלינו מוטלים על הכף. לכן זעקתנו עבור מדיניות שתאפשר לספק מענה רפואי בר קיימא לאוכלוסייה זו, ותאפשר לה לממש את הזכות לבריאות ולקיום בכבוד. ללא תיקון מיידי ומקיף, תקנות אלה יובילו להידרדרות בריאותית שלצערנו תהיה מהירה וכואבת.

  • המחבר הוא יו"ר פורום בריאות הציבור, ראש תחום בריאות במרכז טאוב
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!