דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 21.5°אשדוד
  • 20.4°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 22.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השיבושים באפליקציות בתחבורה הציבורית הגיעו לגוש דן, ולמשרד התחבורה אין מענה

המשרד לא פרסם הוראות ברורות ומעשיות לנוסעים שלא מצליחים לתקף את נסיעתם באמצעות האפליקציות, ולא חייב את המפעילות לאפשר תיקוף ידני

אוטובוס של אגד (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
אוטובוס של אגד (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שיבושים באפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית החלו הבוקר (חמישי) בשל שיבוש לווייני ה-GPS. שיבושים אלו חלים כבר תקופה ארוכה באזור חיפה, כדי להקשות על איראן ועל בנות בריתה להשתמש בשירותי GPS כדי להכווין כלי נשק לאזור זה בישראל. כיום אזורים נרחבים בישראל משובשים בקליטת ה-GPS או מופיעים באזור ביירות כדי להטעות.

למשרד התחבורה אין מענה של ממש לפגיעה בשירותי הניווט ובאפליקציות. המשרד הודיע כי בשל שיבושי מיקום בתל אביב, המידע על תחבורה ציבורית בזמן אמת, ביישומונים ובשילוט האלקטרוני בתחנות האוטובוס והרכבת, אינו זמין ואינו מהימן, וכי ניתן לתכנן את מסלול הנסיעה באמצעות האתר הרשמי ולהיעזר במרכזי השירות של התחבורה הציבורית 8787* או במוקדי השירות של המפעילים.

הודעה על שיבושי GPS באפליקציית Moovit (צילום מסך)
הודעה על שיבושי GPS באפליקציית Moovit (צילום מסך)

המשרד לא הודיע על מדיניות ברורה לגבי הנסיעה כאשר אין אפשרות לתקף באפליקציה, ומסתפק בהודעה: "אם יהיו שיבושים באפשרות התיקוף והתשלום בתחבורה הציבורית, יש להקפיד לנסות ולתקף. במידת הצורך יש לפנות לנהגים או לדיילים במקום". המשרד לא הסביר איך הפנייה לנהגים או לדיילים תסייע.

התיקוף באמצעות כרטיסי רב-קו תקין, אך השיבושים באפליקציות יוצרים מצב לא שוויוני. משתמשי אפליקציות יכולים לנסוע ללא תשלום, אך מסתכנים בקנסות מפקחים. לפי התקדים בצפון הארץ, הפקחים לעתים מתחשבים בנוסעים ומאפשרים נסיעה ללא תיקוף ולעתים מטילים קנסות. התיקוף באפליקציות תשלום מצליח לפעמים, אך התוצאה היא מציאות של חוסר ודאות מתמשך הן לגבי יכולת התיקוף והן לגבי ההשלכות של אי-תיקוף.

לא הופקו לקחים מהשיבושים בצפון

שיבושי ה-GPS בצפון הארץ נמשכים כבר חודשים. לאחרונה הוועדה המיוחדת של הכנסת לפניות הציבור בראשותו של ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) ביקשה משרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב וממנהל אגף בכיר פיקוח, בקרה ואכיפה במשרדה להנחות את מפעילי התחבורה הציבורית בחיפה ובקריות להקפיא את השימוש באפליקציות סלולריות לתשלום באוטובוסים, במטרוניות וברכבות. מטרת הפנייה היא למנוע מראש את הסיכון להטלת קנסות, אך משרד התחבורה לא פרסם שום הנחיה חדשה עד היום.

פתרון תיאורטי אחד הוא עדכון האפליקציות כך שהנוסעים יוכלו לתקף באפליקציה תוך סימון ידני של מיקומם ונשיאה באחריות למהימנות המידע, להבדיל מאיתור המיקום לפי נתוני GPS. במשרד התחבורה לא חייבו את מפעילי האפליקציות לבצע שינוי מסוג זה.

חששות אלו גברו לאחרונה, לאחר מתקפת החיסול בדמשק, שפגעה בבכירים במשמרות המהפכה האיראניות. משמרות המהפכה הודיעו אתמול על "מתקפה קטלנית שתתרחש בקרוב" נגד ישראל. בתגובה, הכוננות במערכת הביטחון בישראל הועלתה ושיבושי ה-GPS הורחבו גם לאזור גוש דן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!