דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המדינה: זוג גברים בהליך פונדקאות בחו"ל יהיו מוגנים מפיטורים

ההגנה תחול עליהם מכוח חוק ההגנה על נשים בהיריון | הודעת המדינה עוגנה בשבוע שעבר בפסק דין של בית הדין האזורי לעבודה

מצעד הגאווה בירושלים, 2018 (צילום: הדס פרוש)
מצעד הגאווה בירושלים, 2018 (צילום: הדס פרוש)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

זוג גברים בהליך פונדקאות בחו"ל יהיו מוגנים מפיטורים מכוח חוק הגנת נשים הקיימת על נשים בהיריון, ופיטוריהם יצריכו את אישור הממונה על החוק במשרד העבודה, כך הודיעה המדינה. ההודעה עוגנה בשבוע שעבר בפסק דין של בית הדין האזורי לעבודה.  

פסק הדין ניתן בעקבות עתירה של דותן פלג ואלון חזן. השניים, שהיו בהליך פונדקאות במקסיקו, ערערו על החלטה קודמת של הממונה על חוק עבודת נשים בעניינם, אשר קבעה כי אינם מוגנים מפיטורים. הם עתרו לבית הדין לעבודה בטענה שהחלטה זו פוגעת פגיעה קשה בזכויותיהם הבסיסיות וברצונם להקים משפחה בישראל, וכי מדובר בהחלטה שגויה שאינה עולה בקנה אחד עם הזכות לשוויון ועם פסיקות בית המשפט העליון בנושא פונדקאות לזוגות גברים להט"ב. 

המדינה הגישה את עמדתה וקבעה כי החלטת הממונה מתיישבת עם "לשון החוק כפשוטה" ומשקפת את המדיניות שהייתה נהוגה עד היום. עם זאת, ציינה כי בעקבות הגשת התובענה נערכה בחינה מעמיקה של הסוגייה העקרונית בהשתתפות נציגי משרד העבודה ודרגים בכירים בפרקליטות המדינה ובמשרד המשפטים. לאחר בחינה זו ועל דעת המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, הוחלט כי יש חלופה פרשנית המתיישבת עם תכלית החקיקה, שלפיה ניתן לקבוע כי החוק חל גם על מקרים שבהם הורה מיועד מבצע הליך של פונדקאות בחו"ל.

השופט תומר סילורה בירך על עמדת המדינה: "הלכה למעשה, המדינה מסכימה להחיל את הוראות חוק עבודת נשים גם במקרה שבו ההורה המיועד מבצע הליך פונדקאות בחו"ל. אבהיר כי לטעמי, עמדת המדינה עולה בקנה אחד עם עקרונות השוויון והצדק בהתאם לעקרונות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו". השופט סילורה הזכיר כי חוק עבודת נשים נועד בראש ובראשונה לשמירה על זכויות נשים ביחסי עבודה, אך עם השנים התגברה ההבנה שגם גברים זכאים להגנות הקבועות בחוק, לרבות זכאות לצאת לחופשת לידה ואף להגנות הקיימות בתקופת הריון, טיפולי פוריות וכו'. "בנסיבות אלה, ובשים לב להתפתחות החברה הישראלית אשר מקדמת ערכי שוויון, אכן יש מקום להרחיב – כעמדת המדינה – את הוראות חוק עבודת נשים, גם למקרה שבו ההורה המיועד מבצע הליך פונדקאות בחו"ל".  

השופט סילורה אף הורה על החזרת עניין פיטוריהם של פלג וחזן לבחינת הממונה על חוק עבודת נשים, על מנת לקבוע האם נעשו כחוק – תוך שמיעת עמדת מעסיקיהם. עוד הורה השופט למדינה להיערך לאור שינוי המדיניות וליידע בנידון את הציבור והמגזר העסקי בחודשים הקרובים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!