דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

האכיפה במקרקעין תעבור לבן גביר, ברשויות הערביות חוששים

הממשלה אישרה את העברת רשות האכיפה במקרקעין למשרד לביטחון לאומי, למרות התנגדות מינהל התכנון | המועצה לכפרים לא מוכרים: "אם עד היום בן גביר פעל בניגוד למדיניות האכיפה, כעת הוא לבדו יתווה את מדיניות האכיפה"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בכנס המשילות והביטחון האישי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בכנס המשילות והביטחון האישי (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יניב שרון

הממשלה החליטה היום (ראשון) על העברת הרשות לאכיפה במקרקעין ממשרד האוצר למשרד לביטחון לאומי. ההצעה תעבור לאישור הכנסת.

הרשות אחראית להוצאה וביצוע של צווי הריסה לבתים, ובהחלטה הנדונה טמונה גם האפשרות להרחיב את סמכויות מפקחי הרשות בהתאם לצרכים. ההחלטה מקנה לראש הרשות את הסמכות להוציא צו הריסה לעבודה אסורה המסכנת את ביטחון הציבור, וזאת כאמור בכפוף למדיניות המשרד לביטחון לאומי.

סעיף נוסף בהחלטה מקנה לרשות את הסמכות להוציא ולאכוף צו שמירת ניקיון שמשמעותו פעולה נגד רשות מקומית שאינה נשמעה לתקנות הניקיון, פינוי ואחסנת הפסולת. הצו תקף גם לפסולת בשטחים פתוחים. סמכות זו נמצאת בשגרה בידי המשרד להגנת הסביבה.  

בשטח, הרשות באזורים השונים פועלת תחת מחוזות משרד הפנים ומהווה הזרוע לתיאום פעולות האכיפה, אך במחוז הנגב הרשות פועלת מ-2012 תחת "מינהלת דרום לתיאום פעולות האכיפה" במשרד לביטחון הפנים, שלפי גורמים ברשויות הערביות, זו אחת הטענות של המשרד להעברת הרשות כולה לתחום אחריותו.

היועץ המשפטי למשרד לביטחון לאומי ציטט בחוות דעתו את מינהל התכנון, לפיו מטרת הרשות היא אכיפה תומכת תכנון ולכן ראוי להשאיר את הרשות במשרד האוצר, העוסק בסוגיות הכלכליות של משבר הדיור. 

בתגובה על העלאת ההצעה להחלטת ממשלה, ראשי הרשויות הערביות שלחו לראש הממשלה מכתב, בו דרשו לבטל את ההחלטה, "שמאפשרת לו (השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר י.ש.) להמשיך לממש אג'נדה קיצונית ומסוכנת נגד החברה הערבית ולפעול בחוסר מקצועיות". 

המועצה לכפרים לא מוכרים טוענת כי העברת הרשות לידי המשרד לביטחון לאומי תפר את האיזון והפיקוח ההדדי בין רשויות האכיפה. "בחלוקת העבודה בין משרדי הממשלה התקיים עד כה פוטנציאל של פיקוח וריסון הדדי. כעת, המדינה התדרדרה עד כדי העברת כל סמכויות האכיפה באופן בלעדי לפירומן שאין לו טיפת חמלה, ומטרתו לפגוע באזרחי ישראל".  

"בן גביר מוביל את מדיניות האכיפה המשטרתית מול הבדואים בדרום באופן אישי", נמסר מהמועצה. "הוא הנחה את המשטרה לבצע לפחות 100 הריסות בתים בכל שבוע. הנחיה כמותית זו מנוגדת למדיניות האכיפה הקיימת, ולחלוקת הסמכויות בין גופי האכיפה. בכירים ברשות לאכיפה במקרקעין הביעו זעזוע מכך שבן גביר הורס בתים מבלי להתחשב במדיניות האכיפה. החלטת הממשלה להעביר את הרשות לאכיפת דיני המקרקעין למשרד לביטחון פנים תחמיר את המצב: אם עד היום בן גביר פעל בניגוד למדיניות האכיפה שהוביל משרד המשפטים, כעת הוא לבדו יתווה את מדיניות האכיפה". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!