דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

קפריסין הכריזה על מצב חירום: "מספר שיא של מהגרים סורים מלבנון"

מתחילת 2024 הגיעו מלבנון לקפריסין קרוב ל-3,000 איש, כ-800 מהם רק בשבוע שעבר | קפריסין פונה לאיחוד האירופי בבקשה לגבש חבילת סיוע ללבנון, שמתקשה למנוע הגירה ימית מסוריה בעקבות המתיחות בין חיזבאללה לישראל

מהגרים ממתינים בנמל דיג בקפריסין (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)
מהגרים ממתינים בנמל דיג בקפריסין (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)
אוריאל לוי

הממשלה הקפריסאית הודיעה בשבוע האחרון על מצב חירום באי. "האיחוד האירופי חייב לעזור לקפריסין להתמודד עם מספר שיא של מהגרים סורים שהגיעו מלבנון", נאמר מטעם הממשלה.

עיתון 'הגרדיאן' הבריטי פרסם כי לקראת ביקורו הצפוי מחר של שר הפנים הקפריסאי בביירות פנה השר לאיחוד האירופי, ואמר כי מתקני הקליטה למהגרים במדינה מלאים עד אפס מקום. "זו זעקה לעזרה", אמר השר קונסטנטינוס יואנו לעיתון הבריטי. "הייתה עלייה חדה מאוד (בזרם המהגרים שמגיע מחופי לבנון – א.ל.). אנחנו במצב משבר, הם מגיעים לגבולות שלנו". 

בשבוע שעבר עגנו בחופי קפריסין 15 סירות שהובילו 800 מהגרים סורים במסע בן 10 השעות מלבנון, והביאו את קפריסין למה שנשיא המדינה, ניקוס כריסטודוולידס, כינה "מצב של משבר חמור". 

"רוב האנשים מתוך ה-800 היו גברים צעירים", אמר יואנו. "אבל הם כללו גם כמעט 100 ילדים ללא ליווי שהיינו צריכים לספק להם אפוטרופסים מיידית. אנחנו מאמינים מאוד שלבנון זקוקה לסיוע כלכלי גדול יותר מהאיחוד האירופי". 

לדבריו, יש לדון בחבילת סיוע דומה לזו שסיפק האיחוד למצרים לשם מניעת הגירה, עסקה שסוכמה בחודש שעבר בהיקף של 7.4 מיליארד אירו (כ-30 מיליארד ש"ח). בעוד שהרעיון להגיע להסכם דומה עם לבנון "צבר תומכים" בתוך האיחוד האירופי המונה 27 מדינות, יואנו אמר שיש עוד דרך ללכת כדי להגיע להסכמה מלאה. נציבות האיחוד האירופי חתמה על ההסכם עם קהיר למרות ההתנגדות החריפה מצד ארגוני זכויות אדם. 

הנשיא כריסטודוולידס צפוי לנסות ולקדם את הסכם הסיוע ללבנון בפגישתו הצפויה עם נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, שיערכו היום באתונה. לאחר מכן יטוס לביירות יחד עם שרי הפנים והחוץ שלו.  

התעצמות משבר ההגירה מתרחשת על רקע המתיחות האזורית הגוברת בעקבות מלחמת חרבות ברזל. ההסלמה בין ישראל לחיזבאללה הסיטה את הקשב של הרשויות בלבנון מבלימת הגירה בלתי חוקית לענייני ביטחון אחרים. "בלבנון חיים 2 מיליון פליטים סורים", אמר יואנו. "לרשויות שם אין את היכולת לנהל את הגבולות שלהם וזו הסיבה שהן זקוקות לעזרה". 

יותר מ-2,000 סורים הגיעו לחופי קפריסין בשלושת החודשים הראשונים של 2024, לעומת 78 בתקופה המקבילה אשתקד, כך לפי נתונים שפרסם משרד הפנים הקפריסאי. כריסטודוולידס אמר שממשלתו תצטרך לאכוף צעדים ש"לא אוהבים" אם הנהירה לאי תימשך. 

גל ההגירה הזה מגיע לאחר ירידה משמעותית בהסתננות לאי בעקבות אכיפה קפדנית יותר על כניסה מקפריסין הטורקית, דרישות מחמירות יותר לויזה של סטודנטים וקמפיין ברשתות החברתיות אותו מריצה ממשלת קפריסין, ובו הסברים על הקושי להשיג מקלט באי או לעבור ממנו לאירופה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!