דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דומינוס פיצה

עבודה / מפטרים בלי חשבון: שיטת "מצליח" של דומינוס כנגד העובדים

ברשת המזון המהיר מצאו דרך מקורית להימנע מתשלום פיצויי פיטורים לעובדים: להודיע להם בווטסאפ שלא יקבלו יותר משמרות, ולקוות שלא ידרשו את המגיע להם על פי חוק. תגובת הרשת: "החברה משלמת לעובדיה על פי חוק ואף מעבר לכך"

דומינו'ס פיצה (תמונה מתוך ויקימדיה)
דומינו'ס פיצה (תמונה מתוך ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עבור מרבית הצעירים שעובדים ברשתות המזון המהיר בישראל, מדובר ב"תחנה בדרך" – מקור הכנסה זמני לתקופת התיכון, הצבא או הלימודים באוניברסיטה. אבל עשרות עובדים ברשת "דומינוס פיצה" גילו בשנים האחרונות כיצד החברה שבה עבדו פגעה בזכויותיהם. נראה שבדומינוס מצאו שיטה להגדלת רווחי החברה ב"שיטת מצליח" – החברה מונעת מהעובד תשלומים שמגיעים לו על פי חוק, ומשיבה לו אותם רק כאשר הוא פונה ומבקש אותם ביוזמתו. בין התלונות ניתן למצוא פיטורי עובדים בוואטסאפ ללא הליך מסודר ופיצויים, אי-תשלום מלוא הזכויות הסוציאליות בסיום ההעסקה, ניכוי קנסות מהשכר ועוד. כל מקרה כזה גורע מהעובד "רק" כמה מאות עד אלפי שקלים, אבל כשמדובר בחברה שמעסיקה כשלושת אלפים עובדים בשנה, הרווח לחברה יכול להצטבר להרבה מאוד כסף.

רועי לילו (20) עבד בדומינוס כשנה וחודשיים, בסניף מליבו סנטר במודיעין. לפני כחצי שנה הודיעו לו בוואטסאפ שלא יקבל יותר משמרות, אך לא ביצעו לו הליך פיטורים מסודר הכולל גם פיצויים. "אני עדיין נחשב לעובד שם, אבל בתכל'ס לא עובד שם", אמר לילו ל"דבר ראשון", "פוטרתי ללא שימוע, ללא כלום. היה לי 'תאקל' עם אחד האחמ"שים שהוציא אותי מהמשמרת ואמר לי לצאת מהסניף. המנהל אמר לי שאני לא מקבל יותר משמרות עד שאדבר עם אחד האחמ"שים שיסכימו להחזיר אותי. דיברתי איתם והם לא רצו להחזיר אותי לעבודה, ומאז לא שמעתי מהם". לדבריו' על אף שפנה למנהל בדרישה לקבל גמר חשבון (מלוא כל הזכויות הסוציאליות) ופיצויים, לא קיבל. לילו פנה לסיוע ההסתדרות.

(צילום מסך)
(צילום מסך)

גם את חסן זייתון (26) פיטרו בוואטסאפ. הוא אפילו לא קיבל הודעה על כך, אלא פשוט ראה שהסירו אותו מקבוצת העובדים. זייתון עבד במשך למעלה משלוש שנים בסניף דומינוס ברמת אביב, במקביל ללימודיו כסטודנט לסיעוד. "לקחתי תקופה של חודש וחצי שלא נתתי משמרות. אמרתי לאחראי עלי שיש לי תקופת מבחנים. פתאום אני מסתכל בוואטסאפ, ואני רואה שהוא הוציא אותי מהקבוצה של הסניף, ככה פיטרו אותי. כשסיימתי את המבחנים חזרתי ואמרתי שאני רוצה לעבוד. שאלתי 'למה הוציאו אותי מהוואטסאפ?' הוא אמר לי, אל תחזור". לדבריו, הוא לא קיבל פיצויים וגמר חשבון, וגם הוא פנה להסתדרות למיצוי זכויותיו. זייתון מספר שחלק מחבריו שעבדו בסניפים אחרים של הרשת פוטרו באופן דומה. "במקום להשקיע את כל הכסף בפרסומים בערוץ 10 ובשלטים שהם שמים – שישלמו לעובדים, אחי".

לאונרדו קרן (24) עבד שנתיים כשליח בסניף מודיעין קייזר של דומינוס. הוא לא הסתדר עם האחמ"ש שלו, שהפך מאוחר יותר למנהל הסניף, ובהדרגה הפסיק לקבל משמרות. "לא נותנים לי לשחרר את הפנסיה שלי, לא נותנים לי מכתב, משחקים איתי אן דן דינו, אומרים לי תתפטר אתה. הם דחפו אותי לפינה, נתתי להם מכתב פיטורין כדי שאוכל להוציא את כספי הפנסיה שלי – והם אומרים 'לא קיבלנו אותו'. דיברתי עם אחראית במשרדי ההנהלה והיא לא חזרה אלי, לא ספרה אותי. ביקשתי להשאיר הודעה – כלום".

בפני דבר ראשון הוצגו על ידי האיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד למעלה מעשרים מקרים נוספים המטופלים על ידם, הכוללים טענות על הפרות לכאורה מסוגים שונים – אי מתן פיצויי פיטורין וגמר חשבון, קנסות וניכויי שכר למיניהם, וליקויים בחישובי שעות העבודה והשעות הנוספות.

"תוספת של מאות אלפי שקלים לרווח של המעסיק"

עד כמה "שיטת מצליח" כזו, של אי-תשלום פיצויי פיטורין או ניכויים מהשכר, רווחית למעסיק? רואה החשבון יוסי גינוסר, מנכ"ל "פאהן קנה ניהול בקרה Grant Thornton ישראל", טוען שבחברה גדולה המעסיקה אלפי עובדים, השיטה עשויה להניב למעסיק רווחים משמעותיים על חשבון העובדים. "זה חישוב פשוט למדי, כל חברה שמעסיקה היקף כזה של עובדים, אפילו אם 'מפקששים' או 'טועים' במאה שקל לעובד לשנה – זו כבר תוספת של מאה אלף שקל לשנה – לרווח הנקי, כי זו לא הגדלת מכירות, ואין הגדלת הוצאות במקביל" הסביר.

לדברי רו"ח גינוסר, ישנם מספר סעיפים המועדים ל'טעויות' שכאלו. "אלו בעיקר הנושאים שקשים לבדיקה על ידי העובד. שכר היסוד הוא דבר מאוד פשוט להשוואה – כשהעובד מסתכל בתלוש הוא רואה אם לא שולם שכר יסוד ראוי. לעומת זאת בדברים המתוחכמים שדורשים חישוב מורכב יותר כמו שעות נוספות, משמרות, ניכויים, הפרשות סוציאליות וכדומה – שם העובדים נופלים, ושם אותם מעסיקים לא הוגנים מצליחים".

באשר לתשלום שעות נוספות ומשמרות, מדגיש גינוסר את הצורך לדרוש מהמעסיק בכל חודש את דו"ח הנוכחות המלא, במטרה לערוך את ההצלבות הנדרשות ולזהות שאכן הכל שולם במלואו – בדגש על שכר מוגדל עבור עבודה בשעות נוספות בשבת, בערב שישי ובשעות הלילה. לעובדים שעתיים מומלץ גם לנהל רישום עצמאי של שעות עבודתם – במקביל לרישום המעסיק.

נקודה נוספת שמחדד רו"ח גינוסר היא לוודא שאכן מופרשים רכיבים סוציאליים בהתאם לחוק ולצו ההרחבה. "זה נושא מועד לפורענות, ויש כאן גם היבט פלילי מצד המעסיק" הוא מבהיר. לדבריו, גם כשהניכויים מופיעים בתלוש השכר, כדאי לבצע אחת לרבעון הצלבה בין אישורי ההפקדות מחברת הביטוח לרישום ההפרשות והניכויים בתלושי השכר.

תגובת דומינוס:

"דומינו'ס פיצה מתייחסת לעובדיה כאל המשאב החשוב והיקר ביותר. אשר על כן החברה משלמת לעובדיה את כל התשלומים על פי חוק ואף מעבר לכך. טענות העובדים שהועלו בכתבתכם אינן מדויקות בלשון המעטה" נמסר מרשת דומינוס. לדבריהם מתנהל כנגדם מסע הכפשות המובל על ידי הסתדרות הנוער העובד והלומד.

באשר למקרה של אחד העובדים טענה הרשת כי "מדובר בעובד שנקט באלימות כלפי מנהליו, זומן לשיחת שימוע אליה לא הגיע ומאז נעלם. העובד לא פוטר מעולם ומנגד גם לא הגיש מכתב התפטרות". במכתב ששלחה ההסתדרות לחברה באוקטובר 2016, נטען כי דווקא מנהל המשמרת הכה את העובד בשעה שפיטרו שלא כדין וגרשו מהסניף.

באשר לעובד אחר שבעניינו פנינו לדומינוס הגיבו ברשת "נציין כי העובד נטש את העבודה במפתיע, ללא הודעה מראש וללא סיבה המצדיקה היעדרות. נציין כי גם במקרה זה, העובד לא פוטר מעולם ומנגד גם לא הגיש מכתב התפטרות". לתגובה זו צורפו הודעות SMS המזמינות כביכול את העובד להשתבץ לעבודה ומכתב אשר נשלח לו ובו הרשת מציינת כי היא רואה בהתנהלותו בגדר התפטרות.

בעת פרסום הכתבה החברה טרם הגיבה לטענותיו של עובד אחר שבעניינו פנינו. כמו כן לא השיבה החברה מדוע לא קיבלו העובדים אשר הפסיקו לעבוד בה, לכל הפחות תשלום גמר החשבון הכולל את מלוא הזכויות הסוציאליות, גם אם לשיטתם לא היו זכאים לפיצויי פיטורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!