דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חלל

השמש תידום: ליקוי חמה מלא נצפה בשמי צפון אמריקה

ליקוי החמה מעורר עניין רב ביבשת, משום שהמסלול שלאורכו אור השמש ייעלם לחלוטין מקיף שטחים נרחבים ומיושבים, וכ-150 מיליון חיים במרחק נסיעה ממנו

ליקוי החמה בשמי מקסיקו (צילום: AP)
ליקוי החמה בשמי מקסיקו (צילום: AP)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

היסטוריה אסטרונומית בצפון אמריקה: היום (שני) נצפה ליקוי חמה מלא בשטחים נרחבים במקסיקו, ארצות הברית וקנדה. זהו ליקוי החמה המלא הראשון בארצות הברית מאז 2017. ליקוי החמה נחשב לאירוע מרגש עבור רבים מתושבי היבשת, ועשוי לייצר הכנסות תיירותיות משמעותיות באזורים שמהם יהיה ניתן לצפות בו.

תיעוד נאס"א מליקוי החמה:

רבים מצפים לליקוי החמה, משום שהמסלול שלאורכו אור השמש יעלם לחלוטין (path of totality, מילולית: נתיב השלמות) ארוך במיוחד ומכיל אזורים מיושבים בצפיפות. כ-31 מיליון תושבים חיים בו, ובמרחק נסיעה של 200 מייל (כ-320 ק"מ ממנו) חיים כ-150 מיליון אנשים. רובם המכריע של תושבי ארצות הברית יוכלו לצפות לפחות בליקוי חמה חלקי.

ליקוי חמה מתרחש כאשר הירח מסתיר את השמש או את חלקה עבור צופים מכדור הארץ. מכיוון שהשמש גדולה בערך פי 400 מהירח, אך גם רחוקה בערך פי 400 מכדור הארץ, גודלם בשמיים נראה דומה, ולכן הירח עשוי להסתיר את השמש בתנאים מסוימים. לאורך ההיסטוריה, ליקויי חמה היוו אירוע משמעותי בדתות ובתרבויות רבות.

ליקוי החמה בשמי מקסיקו (צילום: AP)
ליקוי החמה בשמי מקסיקו (צילום: AP)

הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש מדי חודש, בזמן מולד הירח (ראש החודש העברי), אבל לרוב בזווית נטויה ביחס למסלול כדור הארץ סביב השמש. ליקוי חמה מתרחש רק כאשר סיבוב הירח סביב כדור הארץ וסיבוב כדור הארץ סביב השמש "מסתנכרנים", כך שהירח גם במולד וגם נמצא על מישור סיבוב כדוה"א סביב השמש (מישור המילקה).

ליקוי חמה מלא קורה כשהירח מסתיר את השמש לחלוטין. הוא לא קורה בכל האזורים בו זמנית, אלא "נע" לאורך 'נתיב השלמות', והוא נמשך דקות ספורות בלבד בכל אתר שאליו הוא מגיע.

אסטרונומית חובבת במקסיקו מכינה טלסקופ לליקוי החמה הצפוי (צילום: AP Photo/Fernando Llano)
אסטרונומית חובבת במקסיקו מכינה טלסקופ לליקוי החמה הצפוי (צילום: AP Photo/Fernando Llano)

לצד ההתרגשות, ליקוי החמה הוא גם זמן מסוכן, מבחינת תאונות דרכים ופוטנציאל נזק לראייה. כדי לצפות בליקוי חמה ללא סכנה נדרשים אמצעי בטיחות, שהבולט ביניהם הוא משקפיים ייעודיות, חזקות בהרבה ממשקפי שמש. צפייה בשמש בעיניים חשופות, ואף עם משקפי שמש רגילות, עלולה לגרום נזק קבוע לרשתית, אך הליקוי מייצר אשליה שניתן להתבונן בה בבטחה. בדקות הספורות של הליקוי המלא עצמו ניתן להתבונן בו ללא הגנה.

מישראל יהיה ניתן לצפות בליקוי חמה משמעותי (כ-90% מהשמש מוסתרת) באוגוסט 2027, באילת. ליקוי החמה המלא הבא יהיה רק בנובמבר 2180, אף הוא באזור אילת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!