דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 13.5°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אושר פיצוי מוגדל למגדלי ביצים שמבקשים לצאת מהענף

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את תקנות מועצת הלול בנושא פיצוי למגדלי ביצים, לפיהן הפיצוי לפורשים מהענף יעמוד על 1.62 שקלים לביצה למגדלים הוותיקים, ולא 1.5 שקלים לביצה כפי שהוצע בתחילה

לולי מטילות בצפון (צילום: מאיה רונן)
לולי מטילות בצפון (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום את תקנות מועצת הלול בנושא פיצוי למגדלי הביצים המבקשים לצאת מהענף. לפי ההצעה שאושרה, הפיצוי יעמוד על 1.62 שקלים לביצה למגדלים הוותיקים, ולא 1.5 שקלים לביצה כפי שהוצע בתחילה. עוד נקבע בתקנות, שיינתן פיצוי של 75 אגורות לביצה, למי שקיבל מכסה לראשונה משנת 2014.

מאחר שענף ההטלה בישראל מתוכנן, חקלאי שרוצה לצאת מהענף חייב למכור את מלוא מכסתו, למעט תוספות מיוחדות שלא מזכות בפיצוי. מכירת המכסות ומיחזורן תאפשר המשך אספקה סדירה של ביצים ופיצוי הולם למגדלים הפורשים.  

המדינה תקצה 100 מיליון שקלים לפיצוי הפורשים מהענף, והמכסות שייפדו יוצעו למגדלים חדשים בתהליך מכרזי. הכנסות המדינה ממיחזור המכסות יוכלו לשמש להגדלת הסכום הכולל לפיצוי בסכום של עד 50 מיליון שקלים נוספים, כך שיתאפשר ללולנים נוספים לפרוש בבוא העת. בהתאם לתקנות, סכום הפיצוי הכולל לא יעלה על 150 מיליון שקלים, והפיצוי לכל מגדל יוגבל עד תקרה של שתי מיליון ביצים, כלומר עד 3 מיליון שקלים.

לדברי סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, סכום זה יספיק לפדיון מכסות של כ-100 מגדלים. ד"ר לוי העריך שהתקציב לא יספיק לפדיון המכסה של כל המגדלים המבקשים לפרוש בשלב זה, ולכן נקבע שתינתן קדימות לקבלת פיצוי על פרישה מהענף למגדלים בני 67 ומעלה. 

להערכתו של שר החקלאות לשעבר, ח"כ עודד פורר, ייתכן שיהיה צורך בתקציב נוסף של כ-4-5 מיליון שקלים על מנת לטפל בכל הבקשות. לעומתו, מזכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, העריך שיידרשו 8 מיליון שקלים. יו"ר הוועדה ביטן, ציין שבמקרה שתידרש תוספת, ייפתח שיח מול האוצר. 

סכום הפיצוי בכל הנוגע למכסות הטלה מחושב לפי מספר ביצים. בדיון שקיימה הוועדה לפני כחודש, התגלעו חילוקי דעות לגבי גובה הפיצוי עבור כל ביצה, לפיו מחושב הפיצוי למגדל.  

היו"ר ביטן ביקש להעלות את הפיצוי שניתן לחקלאים מ-1.5 שקלים לביצה ל-1.8 שקלים, אך באוצר התנגדו. במו"מ שהתקיים בשבועות האחרונים, הגיעו המגדלים, נציגי משרד החקלאות ונציגי האוצר לפשרה בגישור היו"ר ביטן, לפיה הפיצוי לביצה יעמוד על 1.62 שקלים.

על אף דרישת נציגי ארגון מגדלי העופות, לא הוגדל סכום הפיצוי הכולל שתקצה המדינה. המשמעות היא שהסכום הכולל יתחלק בין פחות מגדלים, ולכן חלק מהמבקשים לפרוש ייאלצו להמתין עד לרכישת המכסות שיחזרו לידי המדינה, וחזרת הסכומים לקרן הפיצוי. 

מגדלים שבבעלותם מכסה החל משנת 2014, מחויבים לגדל מטילות בלול מוסדר. היו"ר ביטן העלה חשש שלמרות כל הארכות שניתנו בנושא שדרוג הלולים הקיימים, המגדלים עדיין מתקשים להוציא היתרי בנייה ללולים ולבצע שדרוגים. לכן ביקש לחשוב מחדש על התהליך.  

נוסף על כך, ביטן העלה חשש "שהקיבוצים ישתלטו על המכסות החדשות". ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי) מחה בתוקף על אמירתו של יו"ר הוועדה: "בינתיים רוצחים את הקיבוצניקים והם לא משתלטים על שום דבר. אני לא מוכן שידברו על קיבוצניקים כאילו שהם גוזלים משהו ממישהו". 

ח"כ ששון גואטה השתתף בדיון, אבל לא לקח חלק בהצבעה, מחשש לניגוד עניינים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!