דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

כלי שנהב נדיר שהתגלה ליד באר שבע מעיד על סחר קדום עם מצרים

הכלי, העשוי מחט של פיל, שוחזר על ידי רשות העתיקות ויוצג לראשונה | זהו גילוי ראשון של כלי שנהב מהתקופה הכלקוליתית בארץ ישראל

כלי השנהב העתיק (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)
כלי השנהב העתיק. מעיד על קשרי מסחר בין ארץ ישראל למצרים לפני 6,000 שנה (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

כלי עתיק העשוי מחט של פיל, שהתגלה בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות ליד באר שבע, ייחשף לראשונה. כלי השנהב, המתוארך לתקופה הכלקוליתית, הוא כלי השנהב הראשון מתקופה זו שהתגלה באזורנו. הכלי שוחזר בתהליך מורכב, ויוצג מחרתיים (חמישי) בכנס העמותה הישראלית לפרהיסטוריה בירושלים.

לפי רשות העתיקות, הממצא מעיד על קשרי מסחר בין ארץ ישראל ומצרים שהתקיימו כבר לפני 6,000 שנה.

בחפירה הארכיאולוגית שערכה רשות העתיקות ב-2020 בחורבת רקיק שליד באר שבע נחשפה התיישבות קדומה, שכללה חללים תת-קרקעיים שנחצבו באדמה. בזמן מדידות אחרונות, מתעד רשות העתיקות אמיל אלג'ם הבחין בקצה כלי בזלת.

כלי השנהב נחשף בתוך קערות בזלת גדולות. "הכלי נשבר עוד בעת העתיקה, ונטמן בגניזה מוקפדת, מה שמעיד כנראה על חשיבותו" (צילום: דוידה דגן, רשות העתיקות)
כלי השנהב נחשף בתוך קערות בזלת גדולות. "הכלי נשבר עוד בעת העתיקה, ונטמן בגניזה מוקפדת, מה שמעיד כנראה על חשיבותו" (צילום: דוידה דגן, רשות העתיקות)

הדבר הביא לחשיפת שלוש קערות גדולות. כשהוסרה הקערה העליונה, שהונחה מעל השתיים האחרונות, נמצאה מתחתיה קערה נוספת מלאה בעפר, שבתוכה נגלו שברי כלי משנהב. בהמשך התגלה כי הכלי עשוי מחט של פיל (שיניו הבולטות של הפיל).

"מצורת הצבת הקערות ברור, כי כלי השנהב נשבר עוד בעת העתיקה, ונטמן בגניזה מוקפדת– מה שמעיד כנראה על החשיבות שיוחסה לו" אמר ד"ר יניר מילבסקי, אחד החוקרים שעסקו בכלי ולשעבר ראש ענף פרהיסטוריה בראשות העתיקות, "במחקר מקובל שהטמנת או גניזת צלמיות וכלים שבורים נעשית כחלק מפעילות טקסית ופולחנית".

גודל הכלי שנחשף כ-20 ס"מ. מילבסקי מסביר: "הידיות הקטנות שבצידיו עוצבו בצורה סימטרית, אחת מעל השניה, כאשר שתי ידיות מוקמו על יד צוואר הכלי, ושתי ידיות נוספות – ליד בסיסו".

לאחר החשיפה הראשונית, הובילו מנהלי החפירה, אבישי לוי-חברוני ומרטין פסטרנק מרשות העתיקות את הכלים ואת תוכנם לקריה הלאומית לארכיאולוגיה של א"י ע"י ג'יי וג'יני שוטנשטיין. בשיתוף פעולה עם ד"ר יניר מילבסקי וד"ר ליאורה קולסקה-הורביץ מהאוניברסיטה העברית בירושלים, הושגה תובנה ראשונית על החומר ממנו עשוי הכלי – שנהב של פיל.

אולגה נגביצקי, מומחית לשימור כלים משנהב והאחראית על שיחזור הכלי, בתהליך ההרכבה מחדש (צילום: יניר מילבסקי, רשות העתיקות)
אולגה נגביצקי, מומחית לשימור כלים משנהב והאחראית על שיחזור הכלי, בתהליך ההרכבה מחדש (צילום: יניר מילבסקי, רשות העתיקות)

"הממצא מעצים את ההבנה שלנו על התקופה הכלקוליתית", אמרו החוקרים, "ועל הקשרים התרבותיים והמסחריים של האזור עם תרבויות שכנות ורחוקות".

"אחת השאלות המעניינות ביחס לכלי", אמרו אבישי לוי-חברוני, ממנהלי החפירה וד"ר מילבסקי, "היא האם הביאו אותו לכאן כשהוא כבר מעוצב, או שחט הפיל הובא כחומר גלם לארץ ועוצב לכדי כלי ע"י אמן מקומי. אם הכלי נעשה בארץ, זה מצביע על רמה גבוהה של בעלי מלאכה שישבו כאן, והכירו את העבודה עם שנהב, כמו גם את האנטומיה של הפיל".

בדיקות נוספות שיעשו בהמשך על ידי ד"ר הראל שוחט מאוניברסיטת חיפה וד"ר ליאורה הורביץ מהאוניברסיטה העברית, יוכלו לסייע בקביעת מין הפיל, היכן הוא גדל, ואפילו מה אכל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!