דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / השארת יהודים "מלומדים", מטבע והסכמי גבולות: כך שרטט חמאס את היום שאחרי ישראל

הקמת הנהלה כספית, תקופת מעבר משפטית, והבחנה בין יהודים "לוחמים שצריך להורגם" לבורחים ושוחרי שלום | אלו חלק מהמלצות ועידת 'פלסטין לאחר השחרור', שנערכה בעזה, שנתיים לפני 7 באוקטובר | סקירת 'ממרי' - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

בכיר חמאס מחמוד א זהאר דורך על דגל ישראל שעליו הכיתוב "תושמד לבטח". (צילום ארכיון:  (AP Photo/Bernat Armangue)
בכיר חמאס מחמוד א זהאר דורך על דגל ישראל שעליו הכיתוב "תושמד לבטח". "בניגוד לפת"ח, לא נוותר על טפח מאדמתנו, צריך לסיים את ישות הכיבוש ביום אחד" (צילום ארכיון: AP Photo/Bernat Armangue)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

"מערכת השחרור והשיבה לפלסטין נעשתה קרובה מאי פעם" – אלו מילים מנאום של יחיא סינוואר, אך הנאום הזה לא נישא לאחר מתקפת 7 באוקטובר, אלא ב-2021, בוועידה שנערכה בעזה בחסות חמאס. משתתפי הוועידה, שהתכנסה תחת השם "הבטחת אחרית הימים – פלסטין לאחר השחרור", דנו בהיערכות לקראת ניהול עתידי של מדינת פלסטין בתחומים השונים, בשלב שיבוא לאחר "שחרורה" והיעלמות ישראל.

הוועידה שרטטה את היום שאחרי בצורה מפורטת – מתכנון כלכלי, דרך מדיניות חוץ, ועד ליחס ליהודים "המתנחלים באדמת פלסטין". יו"ר הוועידה כנעאן עביד: "ברשותנו רישומים של מספר הדירות והמוסדות הישראלים, מוסדות החינוך ובתי הספר, תחנות הדלק, תחנות החשמל ורשת הביוב. אין מנוס מהיערכות לניהולם".

את הוועידה ארגן 'מוסד הבטחת אחרית הימים', שקם בעזה ב-2014. חמאס מימן את האירוע, ובכיריה השתתפו בו, לצד בכירים מפלגים נוספים. ד"ר עצאם עדואן, יו"ר הוועדה המכינה של הוועידה ובעבר ראש המחלקה לענייני פליטים בחמאס, אמר כי המלצות הוועידה יוצגו בפני הנהגת חמאס.

"הודעה לאו"ם לפיה פלסטין יורשת את מדינת הכיבוש, בהתאם לאמנת וינה"

בתום הוועידה יצאה הודעת סיכום, המכילה שורת המלצות, שנועדו "לספק חזון ברור יותר למי שמופקדים על שחרור פלסטין". לפי ההמלצות, הגוף שיוביל את המהלך יהיה 'המועצה לשחרור פלסטין', שתורכב מכל גורמי הכוח הפלסטינים והערבים שמאמצים את רעיון שחרור פלסטין, בגיבוי מדינות ידידותיות.

לפי המלצת הוועידה, מועצת הנהגה שתעמוד בראש המועצה לשחרור פלסטין תהפוך למועצה מבצעת עד קיום בחירות לנשיאות ולפרלמנט והקמת ממשלה חדשה. מיד עם ה'שחרור' יפורסם מסמך הצהרת עצמאות פלסטיני, שיהווה המשך של מסמכי ניצחון היסטוריים כמו זה של חוזה עומר בן אל-ח'טאב (מהכיבוש המוסלמי בירושלים במאה ה-7) ושל צלאח א דין (מכיבוש מסגד אל אקצה במאה ה-12).

הוועידה המליצה שהמערכת המשפטית הפלסטינית תמשיך להתנהל על פי החוק הישראלי לתקופת מעבר, כל עוד חוקים אלו אינם סותרים את העקרונות הכלולים בהצהרת העצמאות הפלסטינית או את החוקים שיחוקקו בשלב המעבר בין הגורמים המוסמכים. זאת, משום שהיעלמותן של מדינות [הכוונה לישראל] אין פירושה היעלמות ההשפעות המשפטיות [שלהן], שכן חוק אינו מבוטל ולא מתוקן אלא באמצעות חוק אחר.

ביחס ל"יהודים המתנחלים באדמת פלסטין", נכתב כי "יש להבחין בין לוחם שצריך להורגו, לבין [יהודי] שבורח שניתן להניח לו או להעמידו לדין על פשעיו, לבין שוחר שלום המסגיר עצמו וניתן לקולטו, או לתת לו שהות לעזוב. זו סוגיה הדורשת רוח הומנית, שבה התאפיין האסלאם תמיד".

"תפורסם הודעה לאו"ם", נכתב, "לפיה פלסטין היא מדינה היורשת את מדינת הכיבוש וכי היא נהנית מכל הזכויות שמהן נהנתה מדינת הכיבוש, בהתאם לסעיפי אמנת וינה משנת 1978 בנוגע לירושת מדינה. גורל ההסכמים שנחתמו בידי הכיבוש או הרשות הפלסטינית יהיה תלוי ברצון מדינת פלסטין".

לפי הודעת הוועידה, סביר להניח שמדינת פלסטין תירש מישראל שחדלה להתקיים את הסכמי הגבולות עם מצרים וירדן, את הסכמי חלוקת האזורים הכלכליים ממזרח לים התיכון עם יוון, את זכות המעבר והשיט במפרץ עקבה.

עוד נכתב כי יש לפעול למען הקמת גרעין של הנהלה כספית שיהיה ערוך לפעול מיד, להפיץ את [מטבע] הגְנֵיה הפלסטיני החדש [הכוונה ללירה ארץ-ישראלית בתקופת המנדט הבריטי, ממרי] לשימוש פנימי כבר מעכשיו. הוועידה המליצה לפלסטינים שלא לשמור את השקל [הישראלי], אלא להמיר את חסכונותיהם בזהב, בדולר או בדינר.

ביחס ל'יהודים המתנחלים באדמת פלסטין', נכתב כי "יש להבחין בין לוחם שצריך להורגו, לבין [יהודי] שבורח שניתן להניח לו או להעמידו לדין על פשעיו, לבין שוחר שלום המסגיר עצמו וניתן לקולטו, או לתת לו שהות לעזוב". לפי ההודעה, "זו סוגיה הדורשת התעמקות וגילוי רוח הומנית, שבה התאפיין האסלאם תמיד".

עוד נכתב כי יש להשאיר [בפלסטין] את היהודים המלומדים והמומחים בתחומי הבריאות, ההנדסה, הטכנולוגיה, התעשיה האזרחית והצבאית למשך זמן מה, ולא לתת להם לעזוב "עם הידע והניסיון שרכשו בעודם חיים על אדמתנו ואוכלים מטובה, בעודנו משלמים את המחיר של כל זה בהשפלה, בעוני, בחולי, במחסור, בהרג ובמאסר".

לפי הוועידה, מיד עם התמוטטות "ישראל" (המרכאות במקור), על מנגנוני הביטחון של שלטון המעבר לאסוף נתונים על "סוכני הכיבוש בפלסטין, באזור ובעולם [ולאתר] את שמות המגייסים היהודים והלא יהודים, המקומיים והבינלאומיים. הדבר נחשב לאוצר בלום של ידע, ש"באמצעותו לטהר את פלסטין ואת המולדת הערבית והאסלאמית מחלאות האדם הצבועים, אשר הפיצו שחיתות על הארץ".

הוועידה המליצה כי לשם אבטחת "משאבי הארץ" יש לגייס אנשים שאינם מעורבים בלחימה לוועדות עממיות, שיאומנו לשם כך ואחר כך יחולקו לקבוצות עבודה. כל קבוצה תכין את המוסדות והמשאבים עליהם היא צריכה לשמור, תתעד אותם באפליקציה, תוך תיאום עם המפקד הצבאי. לפי ההודעה, ההכנות לכך יחלו מיידית, תחילה ברצועת עזה.

סינוואר: "נותנים חסות לוועידה מתוך הערכה שהניצחון קרוב"

חבר הלשכה המדינית של חמאס, כמאל אבו עון, הקריא נאום בשם יחיא סינוואר. "הסכסוך לא יכול להסתיים אלא ביישום הבטחת הניצחון והשליטה שאללה נתן לנו", נאמר בנאום, "לב החזון האסטרטגי של חמאס הוא שחרור מלא של פלסטין מן הים ועד הנהר, החזרת הפליטים הפלסטינים למולדתם והקמת המדינה הפלסטינית בעלת ריבונות מלאה על כל אדמותיה שבירתה ירושלים. אנו כבר רואים בעינינו את השחרור, ולכן נערכים למה שיהיה אחריו. אנו נותנים חסות לוועידה הזו משום שהדבר עולה בקנה אחד עם ההערכה שלנו שהניצחון קרוב".

יחיא סינוואר, ראש חמאס בעזה. "אנחנו כבר רואים בעינינו את השחרור, ולכן נערכים" (צילום ארכיון: AP/Adel Hanna)
יחיא סינוואר, ראש חמאס בעזה. "אנחנו כבר רואים בעינינו את השחרור, ולכן נערכים" (צילום ארכיון: AP/Adel Hanna)

בנאום צוינה גם 'מערכת חרב ירושלים' (העימות בין ישראל לחמאס במאי 2021, 'שומר החומות'), ש"לא פרצה פתאום… אלא ההתנגדות נערכה לה במשך שנים של תכנון, אימונים ופיתוח צבאי ומודיעיני".

"המחלוקת של חמאס עם התוכנית של מחמוד עבאס ותנועת פת"ח היא שהם מסתפקים בכך שהצד המערבי של פלסטין יהיה ליהודים וזה המזרחי לפלסטינים, מה שמכונה פתרון שתי המדינות", אמר מחמוד אל-זהאר, בראיון שנערך בעקבות הוועידה ליומון פלסטין, "אסור לוותר על שום טפח מאדמתנו". א-זהאר טען שהעם הפלסטיני הוא בפתח "מערכת אחרית הימים", שאליה נדרשות להצטרף לבנון, סוריה וירדן כדי "לסיים את ישות הכיבוש ביום אחד".

"הסכסוך היחיד שהקוראן מדבר עליו בפירוט הוא הסכסוך בינינו לבין הפרויקט הציוני שהוא ראש הרשע ברמה העולמית", אמר בכיר הג'יהאד האסלאמי, ח'דר חביב. הוא אמר שסופה של הישות הציונית מוזכר בקוראן, והוא ודאי ומהימן.

"שחרור רצועת עזה מהכיבוש בשנת 2005 היה התנסות בשחרור ולמדנו מכך לקח, במיוחד לאחר שהמשאבים שהיו בהתנחלויות שם אבדו", אמר יו"ר הוועידה עביד,  "בעקבות זאת] אמרנו [לעצמנו] שאין מנוס מכך שיהיה מוסד שיקבל על עצמו את ההיערכות ואת הכנת התוכניות לשלב שלאחר השחרור. אנו סבורים שהשחרור [יתבצע] תוך שנים בודדות. היעלמות ישראל תהיה אירוע היסטורי חסר תקדים ברמה העולמית והאזורית ותהיינה לכך השלכות עולמיות".

הסקירה המלאה באתר ממרי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!