דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
23.7°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.7°תל אביב
  • 20.1°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 26.9°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
השבויים והנעדרים

"שבויות שחזרו מקבלות סיוע של 1,350 ש"ח בחודש בלבד"

לדברי יעל גורן-חזקיה, ראש אגף מדיניות במנהלת החטופים במשרד ראש הממשלה, החסם העיקרי מהטבות שיוענקו למשפחות החטופים הוא "חשש הרשויות מתקדימים רוחביים" |ראומה טרנשצ'נסקי, אמם של ליאור טרנשצ'נסקי, שנרצח ב-7 באוקטובר, וגלי טרנשצ'נסקי, שחזרה משבי חמאס: "אנחנו עסוקים בבירוקרטיה"

ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה (צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ישיבת הוועדה לקידום מעמד האישה. לדחוף לאישור בהקדם של החוק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדס יום טוב

בדיון שהתקיים היום (שלישי) בוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, בנושא סיוע וליווי לחטופות ששבו משבי חמאס, חשפה רז בן עמי, שחזרה מהשבי ובעלה אוהד נותר בשבי, כי המדינה מקציבה 1,350 שקלים בחודש לפיצוי על היותה פדויית-שבי. "המנהלת מנסה למצוא מענקים נוספים, אך התנאים משתנים כל העת", הוסיפה בתה, נטלי.  

ראומה טרנשצ'נסקי, אמם של ליאור טרנשצ'נסקי, שנרצח ב-7 באוקטובר, וגלי טרנשצ'נסקי, שחזרה משבי חמאס, הצביעה על כך שהתמיכה הסתיימה ברגע השחרור, ומסתפקת בקצבה זו, כאשר צרכי המשוחרר והמשפחה הולכים וגדלים ומשתנים כל העת. "גלי מתמודדת עם האובדן של אחיה, אובדן הבית והחברים, ולמרות הטיפול הפסיכולוגי, יש צרכים ייעודיים ומשתנים. אנחנו עסוקים בבירוקרטיה, בקביעת נכות מחודשת למשוחרר השבי".  

יעל גורן-חזקיה, ראש אגף מדיניות במנהלת החטופים במשרד ראש הממשלה, אמרה כי החסם העיקרי מהטבות שיוענקו למשפחות החטופים הוא "חשש הרשויות מתקדימים רוחביים", והוסיפה ש"מקודם תזכיר חוק בעניין פדויי שבי שירחיב משמעותית את זכויותיהם".

אולם, גם חוק פדויי השבי מדבר על סכום זעום שלא נותן מענה. "הביטוח הלאומי נותן מענים לילדים והורים, וחטופים יקבלו את שכרם כפי שקיבלו ערב החטיפה עד שיבתם", אמרה, והוסיפה שבחוק החדש יוכפל מענק פדוי שבי.  

לדברי סימונה שטיינברכר, אמה של דורון שטיינברכר ששבויה בעזה, הפערים בין הניתן לצרכים הולכים וגדלים. "התנאים הותאמו לנפגעי פעולות איבה, ולא מתאימים למציאות הנוכחית של אזרחים ששהו בשבי זמן כה ממושך, כולל אונס ברוטאלי. צריך להעניק לפדויי שבי החמאס פטור מבירוקרטיה וקצבה לכל החיים".

גם ענבל צח סיפרה על מצבה הנפשי הקשה של אחותה, עדי שהם, שחזרה משבי חמאס עם ילדיה יהל ונווה, כאשר בעלה טל נשאר בשבי. "הם צריכים ליווי פסיכולוגי לכל החיים, חסינות רפואית, קדימות בתור רפואי ופרטיות בטיפול" 

"לרשויות לא ברורים לגמרי צרכי המשפחות, כי מדובר באזרחים, בגילאים ובמצבי בריאות שונים, ולא בחיילים קרביים או טייסים שנפלו בשבי. בנוסף, הם לא שבים לביתם אלא לקהילות מפורקות, ועליהם להתחיל בחייהם מחדש", אמרה גם אסתר בוכשטב, אמו של יגב ששבוי בעזה וחמתה של רימון שחזרה מהשבי. 

יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), קראה למשרד ראש הממשלה להעניק למשפחות החטופים לקבוע מי הנציג מטעמם לצורך מיצוי זכויות, וקראה לגל הירש, מתאם החטופים, לדחוף לאישור בהקדם של החוק שיעניק מענה מיטבי להטבות ולמיצוי זכויותיהם. הוועדה תשוב ותתכנס כדי לעקוב אחר התקדמות החוק והרחבת זכויות המשפחות.

בביטוח הלאומי התייחסו לאמירות, והסבירו כי ישנם שני חוקים היום במדינת ישראל שחלים על החטופים שחזרו: "חוק תשלומים לפדויי שבי – חוק של משרד הביטחון, המקנה תשלום חודשי של כ-1,350 שקל לפדויי שבי לכל החיים.

"חוק נוסף הוא חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה – החטופים שחזרו מוכרים מיידית גם כנפגעי איבה, וזכאים למעטפת וסל זכויות של נפגעי טרור הכוללים כרטיס נטען בסך 10,000 שקלים, החזרי נסיעות, סיוע ראשוני לבן משפחה של החטוף, סיוע במשק בית, סך שיקום וליווי של עובד סוציאלי, ולתשלומים חודשיים בהתאם לשכר שהיה להם לפני האסון.

"הכאב הוא עצום, אין ספק, והליווי והסיוע – הכלכלי והנפשי, ימשיך להינתן מעתה ולאורך כל החיים. חוק פדויי שבי צריך להשתנות, ואנו מאמינים שכך אכן יהיה. הביטוח הלאומי ימשיך ללוות ברגישות את החטופים ששוחררו ולספק להם את מעטפת הסיוע הרחבה ביותר, כדי לנסות ולהקל כמה שניתן אחרי התופת שעברו. מייחלים לשובם של כל החטופים הביתה בשלום".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!