דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / התוכנית הגדולה של איראן: הפלת המשטר בירדן, תקיפת ישראל ממזרח וסיכול הנורמליזציה עמה

החזון: משיחי-דתי | האמצעי: שימוש בפלסטינים ואחרים כמכשיר לביסוס השליטה השיעית-איראנית על חשבון הערבים הסונים | היעדים הבאים: סילוק האמריקאים מעיראק, ערעור הממלכה הסעודית וערעור המשטר המצרי |סקירת מכון 'ממרי' - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

המנהיג העליון של איראן, האייטולה עלי חמינאי (צילום: (Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
המנהיג העליון של איראן, האייטולה עלי חמינאי. פועל על פי תוכנית אידיאולוגית משיחית סדורה (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

בתקופה האחרונה הולכת ומתבררת התוכנית הגדולה של איראן, שהמשטר ממשיך בה למרות חיסול שדרת הפיקוד של כוח קודס בסוריה ולבנון בהפצצת ישראל בדמשק.

על פי התוכנית האיראנית, השלב הקרוב הבא הוא הפלת המשטר בירדן, תקיפת ישראל מהגדה המזרחית תוך העסקתה בלבנון, סוריה ועזה על ידי ציר ההתנגדות, והשגת היעד המדיני של סיכול הפרויקט האמריקני-סעודי לנורמליזציה.

היעדים הבאים יהיו סילוק האמריקאים מעיראק, ערעור הממלכה הסעודית וערעור המשטר המצרי על מנת לממש את חזון המהפכה האיסלאמית של איראן.

לא ברור באיזו מידה הממשל האמריקני, שהיה עסוק לאחרונה באירוע הטראגי של הריגת אנשי המטבח העולמי בידי צה"ל, מודע לאירועים העשויים להשפיע על המשך הנוכחות האמריקנית באזור ועל מעמדה בזירה הבינלאומית.

החזון המשיחי של איראן: ייצוא המהפכה וחיסול ישראל

משטר המהפכה האיראנית פועל על פי תוכנית אידיאולוגית משיחית סדורה מאז היווסדו. תפיסת השלטון באיראן ב-1979, לדידו של מייסד משטר המהפכה, אייטולה רוחאללה ח'ומיני, היא נקודת ההתחלה ל"מהפכה האסלאמית הכוללת" של איראן ורעיון "ייצוא המהפכה", קרי הפצה והשלטת המהפכה האיסלאמית השיעית וערכיה באזורי ההגמוניה הסונית-ערבית במזרח התיכון, הוא המכשיר להשגת אחדות איסלאמית.

אזרחי איראן בטקס חגיגת 40 שנה למהפכה האיסלמית באיראן (צילום ארכיון: Vahid Salemi/AP)
אזרחי איראן בטקס חגיגת 40 שנה למהפכה האיסלמית באיראן (צילום ארכיון: Vahid Salemi/AP)

המשטר באיראן אינו מסתיר את יעדיו ושאיפותיו: השתלטות המהפכה האיסלאמית של איראן על המרחב, הפלת המשטרים הסונים-הערביים המתונים המקורבים למערב באמצעות "יצוא המהפכה", לצד חיסול ישראל, אותה הוא מתאר כ"השטן הקטן" ו"הגידול הסרטני", ושחרור ירושלים מידיה.

לצורך זה משתמש המשטר האיראני במערך המיליציות של ציר ההתנגדות מתימן ועד לבנון, מעיראק ועד אזרביג'אן, המשמשות זרוע צבאית יעילה לביסוס החזון המשיחי.

חזון זה מהווה הסוואה למאמץ האיראני להגדיל את מרחב ההגמוניה האיראנית-שיעית בעולם האיסלאם על חשבון ההגמוניה הסונית ההיסטורית ששולטת במרחב הגיאוגרפי המזרח תיכוני מזה 14 מאות.

למעשה, משתמש המשטר באיראן בכל אחד משני היעדים להצדקת היעד האחר ולהשגתו. כך, לדוגמה, מהווים הפלסטינים המכשיר להשגת מטרות המשטר האיסלאמי של איראן: השמדת ישראל ו"יצוא המהפכה", קרי, ביסוס השליטה השיעית-האיראנית במרחב על חשבון הערבים הסונים.

כך, למשל, משתמש המשטר האיסלאמי באיראן ב"יום ירושלים העולמי", יום הסולידריות עם "הפלסטינים המדוכאים" ביום שישי האחרון בחודש הרמדאן שצוין השנה ב-5 באפריל, כדי לכסות על מטרתם העיקרית וכדי לגייס מוסלמים סונים לנושא הפלסטיני באופן המשרת את מאבק איראן להגמוניה אזורית.

מגמה זו מתבטאת בצורה הברורה ביותר בסיסמה שטבע אייטולה ח'ומיני, מייסד משטר המהפכה: "הדרך לירושלים עוברת דרך כרבלא (המרכז הדתי השיעי ההיסטורי)", כלומר, המאבק על ירושלים עובר דרך שליטה איראנית באזורים שהיו בהגמוניה היסטורית סונית (כרבלא בעיראק).

איראן צובעת את הסכסוך הלאומי בין ישראל לפלסטינים בצבעי דת – האיסלאם נגד היהודים – ומציגה את האינטרס המיוחד שלה בהשמדת ישראל כאינטרס כלל איסלאמי.

כבר ביום ירושלים ב-2014, הורה המנהיג העליון, עלי ח'אמנאי, לחמש את הגדה המערבית ובשנים האחרונות פועלת איראן לשדרוג יכולות הלחימה נגד צה"ל בגדה המערבית על ידי הכנסת מטולי נ"ט ואקדחים לאזור.

יצוין, כי בנאום שנשא סגן מפקד משמרות המהפכה לענייני תיאום, גנרל נקדי, ב-25 במרץ השנה, הוא אמר כי "הציונים הובילו לקיצור דרך להשמדתם והכינו את הקרקע לאירוע נורא יותר ממבול אל-אקצא".

בנוסף לכך, השימוש המושכל של איראן בשלוחיה בציר ההתנגדות, נועד להרחיק ממנה כל אחריות לדרדור האזור למלחמה, ולהציג עצמה כשותף מדיני לגיטימי מול המעצמות, במיוחד המערביות.

"הקונספציה" הישראלית החדשה: ההפצצות בסוריה ולבנון מרתיעות את איראן מפעולה נגד ישראל

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומערכת הביטחון של ישראל גורסים כי ההפצצות בסוריה, ולאחרונה בלבנון, נועדו למנוע את התבססות איראן בסוריה. קונספציה זו, נטען, מוטעית. זאת משום שלפעילות האיראנית נגד ישראל שתי רמות: האחת, פעולה ישירה שטהראן אינה נוקטת בה כרגע, לא משום ההרתעה הישראלית, אלא משום שהיא איננה סוטה מתוכניתה הגדולה, הנותנת קדימות לערעור המשטרים הערביים הפרו-מערביים. השנייה, פעילות באמצעות שלוחים – גופי "ההתנגדות העממית" במדינות ערב השונות, שהיא דרך הפעולה האיראנית מאז כינון המשטר, ובהחרפה יתרה בשנים האחרונות.

ההפצצות הישראליות אינן מרתיעות את איראן מפעילות בדרך זו, שכן פעילות זו היא אבן יסוד באסטרטגיה האיראנית פוליטית-צבאית והדתית מאז קום משטר המהפכה האיסלאמית באיראן, המכוונת להשגת שני יעדיו: ההתבססות האזורית וחיסול ישראל, בלא להיגרר למלחמה אזורית בטרם השלימו את הכנותיהם.

הלוויית חסן מהדווי באיראן (צילום: לפי סעיף 27 א')
הלוויית חסן מהדווי באיראן (צילום: לפי סעיף 27 א')

איראן לא תיגרר בשלב זה למלחמה ישירה עם ישראל, שאיננה חלק מתוכניתה האסטרטגית, ואשר אפילו עלולה לסכל את תוכניתה הגדולה. על פי תפיסתם של בכירים איראניים, מי שמעוניין לגרור אותם למלחמה ישירה כזו נגד ישראל בטרם עת, היא ישראל עצמה. משום כך הם גם ישתדלו למנוע הסלמה בגבול הצפון עד כדי דרדור המצב למלחמה מול השלוח העיקרי של איראן – חיזבאללה.

התוכנית האיראנית הגדולה מתמקדת עתה בהפלת המשטר הירדני כיעד מיידי, לאחר שמיצתה את פעילותה בחזית לבנון תוך הימנעות מלהביא למלחמה כוללת נגד ישראל בטרם השלימה את כיתורה של ישראל.

התנהגותה של איראן בשלב זה והימנעותה מדרדור האזור למלחמה כוללת בהשתתפותה, אינן תוצאה של הרתעה ישראלית, אלא נובעת מזהירות ותכנון מושכל של יישום חזונה האסטרטגי-משיחי-דתי.

הזירה העיראקית: הקמת מיליציה פרו-איראנית בירדן

גורמים במיליציות השיעיות העיראקיות, הנתמכות על ידי איראן, הביעו את שביעות רצונם מעליית המדרגה שחלה בהפגנות הפרו-פלסטיניות בירדן בימים האחרונים, ואף הביעו רצון לראות בפתיחת חזית חדשה מול ישראל מגבול ירדן.

גורמים אלה אינם מסתפקים בהפגנות. בכיר בגדודי חיזבאללה העיראקי חשף הכנות אופרטיביות להקים מיליציה ירדנית בהיקף של 12,000 חמושים, שתהיה כפופה לציר ההתנגדות בהנחיית איראן.

גורמים ירדניים דיווחו, כי בתקופה האחרונה נעשו מאמצים עיראקים-איראניים לחדור לירדן תוך שימוש בשיירות הסיוע העיראקיות לפלסטינים.

הזירה הירדנית: התססת הרחוב

מאז מתקפת הטרור שביצעה חמאס ב-7 באוקטובר אשתקד, ובצל המלחמה הנמשכת זה חצי שנה בעזה, גוברת בתוך ירדן התמיכה העממית בחמאס, ומתחזקת מגמת ההקצנה נגד ישראל, אשר באה לידי ביטוי בהפגנות רבות בגנות ישראל ובקריאות מפורשות לצאת לעימות ולג'יהאד נגדה, וכן לסלק את השגרירה האמריקאית בירדן ולהפיל את המשטר הירדני.

לאחרונה חלה עליית מדרגה בהיקף ובאינטנסיביות של ההפגנות, כאשר אחד המוקדים המרכזיים הוא בקרבת שגרירות ישראל בעמאן, לשם נוהרים אלפי צעירים מדי ערב לאחר סעודת שבירת צום הרמדאן, על מנת "לצור על השגרירות". בכירים בחמאס הביעו תמיכה במחאות בירדן, וקראו לירדנים להסלימן ולהצטרף למערכה נגד ישראל.

לדברי גורמים ירדניים, הפגנות אלה נתמכות ומוכוונות על ידי איראן וגורמים פלסטיניים התומכים בה בירדן – האחים המוסלמים והחמאס – ובאזור, במטרה להפיל את המשטר הירדני.

בחודשים האחרונים התרבו החששות הירדניים מפני חתרנות איראנית בממלכה, בצל התגברות ניסיונות הברחת סמים ונשק על ידי גורמים הכפופים לאיראן מגבול סוריה. תקיפה של המיליציות העיראקיות הפרו-איראניות ב-28 בינואר השנה בבסיס התמיכה הלוגיסטי האמריקאי בירדן, בה נהרגו שלושה חיילים אמריקאים, הגבירו חששות אלה.

הרשות הפלסטינית: תומכים בממלכת ירדן

גם הרשות הפלסטינית מודעת למלוא היקפה של התוכנית האיראנית להפיל את המשטר הירדני, ולממדיו האזוריים של המשבר הנוכחי. לכן יזם יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, ב-2 באפריל, שיחת טלפון עם המלך עבדאללה, במהלכה הביע את "תמיכת ההנהגה והעם הפלסטיני בממלכת ירדן ואת התנגדותם לכל הניסיונות לפגוע בביטחונה וביציבותה או לנצל את סבלו של העם הפלסטיני ברצועה כדי לפגוע בזירה הירדנית, וכן את התנגדותם לכל התערבות חיצונית (מצד איראן) בענייניה הפנימיים של ירדן".

הזירה הסעודית: ירדן קו אדום

העיתונות הסעודית התגייסה להגנת ירדן על רקע המחאות בה, והאשימה את איראן ואת האחים המוסלמים בליבוי המחאה. עורך היומון אל-ג'זירה הסעודי, ח'אלד בן חמד אל-מאלכ, כתב: "ההנהגה הסעודית, ממשלת סעודיה והעם הסעודי לא יהססו להתייצב לצד ירדן, ככל שההתפתחויות במצב ידרשו זאת, שכן הם רואים בביטחון וביציבות של ירדן חלק בלתי נפרד מביטחונה ויציבותה של סעודיה".

הכותב הסעודי, ח'אלד אל-ר'אנמי, כתב במאמר שכותרתו: "ירדן היא קו אדום" כי: "ציר המתינות שאותו מייצגות סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות, לא יישב בחיבוק ידיים ויראה בכל פגיעה בירדן בבחינת הכרזת מלחמה…".

פורסם במקור באתר ממרי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!