דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.6°תל אביב
  • 16.5°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.9°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 15.8°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

עניים יותר, משלמים יותר: מצבם הכלכלי של שליש מהישראלים נפגע, 90% מעידים על התייקרות בקניות לחג

לפי סקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות, כ-47% מאלו שמצבם הכלכלי הידרדר בעקבות המלחמה אמרו שהדבר יגרום להם להקטין את סלי הקניות לקראת החג | מנכ"ל הרשות: "אם נקפיד על כללי רכישה בסיסים, נוכל לחסוך בהוצאות לקראת החג"

עגלה ריקה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עגלה ריקה (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

סל הקניות של 90% התייקר לעומת השנה שעברה, ומצבם הכלכלי של שליש מהישראלים הורע מתחילת המלחמה, לפי סקר מיוחד של רשות ההסתדרות לצרכנות. הסקר נערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב 602 משיבים, שהם מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית במדינת ישראל.

כ-47% מאלו שמצבם הכלכלי הורע, אמרו שהדבר יגרום להם להקטין את סלי הקניות לקראת החג. הישראלים ינסו להוזיל את סלי המזון שלהם בדרכים שונות, בהן קניית מוצרים במבצע, השוואת מחירים ופיצול הקניות לכמה רשתות וחנויות.

אלא שגם אמון הצרכנים במבצעי רשתות המזון נמצא בשפל. כ-81% מהמשיבים בסקר לא כל כך סומכים עד כלל לא סומכים על רשתות השיווק שהן באמת מציעות מבצעים הוגנים לחג הפסח. "לצד הרצון להוזיל את עלות הקניות, חשוב לא להתפתות לקנות כל מוצר במבצע", מסביר מנכ"ל רשות ההסתדרות, עו"ד ירון לוינסון. "הכותרת 'מבצע' לא תמיד מעידה על כדאיות הקנייה".

עו"ד לוינסון ממליץ על דרכים להוזיל את הקניות: "אפשר לרכוש תחליפים למותגים היקרים ולהכין מראש רשימת קניות מסודרת". יותר ממחצית מהישראלים משווים מחירים בין רשתות המזון כדי למצוא את הסל המשתלם ביותר עבורם, ו-35% מהישראלים מפצלים את הקניות לחג, ורוכשים בכמה רשתות וחנויות. עוד עולה מנתוני הסקר, שכ-70% משתמשים בהטבות של מועדני צרכנות.

71% ירכשו יותר תוצרת ישראלית

גם הפנאי במהלך החג ייראה אחרת השנה. כ-48% מהמשיבים דיווחו כי תחושת הביטחון תשפיע על תוכניותיהם לחול המועד, וכ-43% דיווחו כי הפנאי שלהם ייראה אחרת השנה בעקבות מצב רוח ירוד בשל המלחמה. כ-90% מהמשיבים לא ינפשו כלל במהלך החג. כ-19% לא יצאו לנופש בעקבות הרעה במצבם הכלכלי. כשליש מהמשיבים דיווחו כי הם לא מתכננים לצאת לנופש בעקבות המלחמה וכשליש מסיבות אחרות.

נתון מעודד שעולה מהסקר הוא שכ-71% מהישראלים ירכשו יותר תוצרת ישראלית, בזכות חובת סימון ארץ המקור של התוצרת החקלאית. עוד עולה מהסקר שהישראלים אוהבים להיערך מראש לארוחת החג ורוכשים מוצרים מראש מחשש שיהיה מחסור. עו"ד לוינסון מסביר שלפעמים רכישה מראש יכולה להוזיל את הקנייה: "חשוב להקדים את הקניות ככל שניתן ולא לחכות לרגע האחרון, שבו ייתכן מחסור או אפילו מחירים יותר גבוהים". המוצרים שרוכשים בכמויות גדולות מראש הם בשר, עוף, דגים, ביצים ומצות. את הירקות והפירות מעדיפים הישראלים לרכוש לקראת ערב החג.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון: "השנה, בצל המלחמה הקשה, הציבור הישראלי חווה גם מלחמה כלכלית. אנו עדים לעליות מחירים חדות, שמתגברות עם תקופות החגים, ובפרט בחג הפסח. חשוב שהצרכן הישראלי יהיה מודע וישתדל להיות צרכן נבון ככל שניתן, באמצעות תכנון נכון, השוואת מחירים, רכישת תחליפים וקנייה מפוצלת. חשוב גם להקפיד לא לרכוש כמויות רבות, מכיוון שברוב הפעמים חלקים מהארוחה נזרקים לפח. אם נקפיד על כללי רכישה בסיסים אלו, נוכל לצמצם את העלויות לחג".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!