דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי חוץ

מזרח רחוק חדש? ישראל ואינדונזיה הגיעו להבנות לקראת נורמליזציה

ישראל הגיעה להבנות עם המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, שלפיהן תסיר את התנגדותה להצטרפות אינדונזיה ל-OECD | ישראל ביקשה שבתמורה אינדונזיה תסיר את תמיכתה בתביעה בהאג, אך לפי הארגון, אינדונזיה רק תכונן עם ישראל יחסים דיפלומטיים

עיד אל-פיטר בג'קארטה, בירת אינדונזיה, אתמול (צילום: AP Photo/Dita Alangkara)
עיד אל-פיטר בג'קארטה, בירת אינדונזיה, אתמול (צילום: AP Photo/Dita Alangkara)
אוריאל לוי

אינדונזיה, המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, עשויה לנרמל את יחסיה עם ישראל, שבתמורה תסיר את התנגדותה לצירופה ל-OECD, לפי הבנות שהגיעו אליהן המדינות עם ה-OECD, בתום שלושה חודשים של מגעים חשאיים.

"אני שמח לבשר שהמועצה הסכימה רשמית לתנאי המוקדם, הברור והמפורש שעל אינדונזיה לקיים קשרים דיפלומטיים עם כל חברות הארגון לפני כל החלטה על קבלה ל-OECD", כתב מתיאס קורמן, מזכ"ל ה-OECD, לשר החוץ ישראל כ"ץ לפני כשבועיים. "יתרה מכך, כל החלטה עתידית לקבל את אינדונזיה לחברות בארגון תדרוש הסכמה פה אחד בין כל החברות, כולל ישראל. אני משוכנע שזה מספק לך ביטחון בנקודה חשובה זו".

במכתב תשובה ששיגר אתמול (רביעי) השר כ"ץ, בירך על פריצת הדרך: "אני שותף לציפייה שלך שתהליך זה יהיה שינוי עבור אינדונזיה, שכן אני מצפה לשינוי חיובי במדיניותה כלפי ישראל, ובמיוחד ויתור על המדיניות המפלה שלה נגד ישראל, לקראת כינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין הצדדים".

אינדונזיה ביקשה להצטרף ל-OECD, מהלך הדורש הסכמה של כל 38 המדינות החברות בארגון. ישראל התבקשה "לא להתנגד" למהלך, אך בשל תמיכת אינדונזיה בתביעתה של דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, התנגד השר כ"ץ, ודרש מהארגון כי אינדונזיה תעשה מחווה כלפי ישראל שתעיד על כנות כוונותיה לנרמול היחסים בסיום תהליך הצטרפותה לארגון.

המזכ"ל קורמן פנה לכ"ץ וביקש ממנו להסיר את ההתנגדות, אך הוא סירב ועמד על כך שאינדונזיה חייבת להציג מחווה כלפי ישראל. קורמן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, וזה החליט להשאיר את ההחלטה בידי כ"ץ. אחרי משא ומתן שארך שבועות בודדים, ה-OECD ואינדונזיה הסכימו לכלול בנוסח ההחלטה כי לפני ההצבעה הסופית על הצטרפותה לארגון, יהיה עליה לקיים יחסים דיפלומטיים מלאים עם ישראל.

להשתלשלות הדברים קדמה התחייבות של קורמן במכתב רשמי שבו הודיע לכ"ץ על ההסכם: "אני רוצה להודות לך מקרב לב על הדיונים הבונים שלנו במהלך השבועות האחרונים ועל ההחלטה החשובה של ישראל לאפשר פתיחת דיוני הצטרפות בין אינדונזיה ל-OECD. אני יודע שזהו עניין רגיש שממשלתכם שקלה בכובד ראש. כפי שנדון איתך ועם ראש הממשלה נתניהו, התנאי של יחסים דיפלומטיים קודם לכל החלטה להזמין את אינדונזיה לחברות, ונכלל כדין במסקנות הרשמיות של מועצת ה-OECD המאמצת את ההחלטה הפותחת דיוני הצטרפות.

"בהתאם, וכחלק מההסכם שלנו, כינון יחסים דיפלומטיים עם כל חברות הארגון, כולל ישראל, הם כעת תנאי מוקדם מפורש לכל החלטה על הזמנת חברות, לאחר השלמת תהליך הבדיקה הטכנית. תנאי מוקדם זה לא יוסר ללא החלטת קונצנזוס חדשה של כל מועצת ה-OECD, כולל ישראל".

קורמן הוסיף כי הוא מוכן לסייע בקידום היחסים בין אינדונזיה לישראל בשלב מוקדם בתהליך ההצטרפות. עם זאת, הוא קובע כי הדדליין הסופי והמוחלט לכינון היחסים הוא בסוף התהליך. כדי להצטרף לארגון, על אינדונזיה לעבור תהליך טכני שיכול להימשך בין שנתיים לשלוש, הכולל 26 ועדות מומחים שיבדקו את החקיקה, את המדיניות ואת הנהלים. בכל אחת מהוועדות יהיו נציגים ישראלים, כך שלישראל יהיו הזדמנויות לתקשר עם אינדונזיה ולהטיל וטו על הצטרפותה אם לא תכונן עמה יחסים דיפלומטיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!