דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

בתקציב של 3 מיליארד שקלים: תוכנית חומש לשיקום יישובי הצפון תוגש תוך חודש

למרות בקשת ראשי הרשויות, לא צפויה לקום מנהלת ייעודית לשיקום הצפון | על פי התוכנית, ששמה "צפונה", הכסף יושקע בחיזוק עסקים, שדרוג מוסדות החינוך, קידום התחדשות עירונית והטבות מס למשפחות ועסקים

טנקים של צה״ל במטולה, סמוך לגבול הצפון (צילום: תומר נויברג/ פלאש90)
טנקים של צה"ל במטולה, סמוך לגבול הצפון. "הטיוטה שהוצגה לנו עדיין לא נותנת מענה" (צילום ארכיון: תומר נויברג/ פלאש90)
דוד טברסקי

בעלות צפויה של 3 מיליארד שקלים, התוכנית הרב-שנתית לאזור הצפון הוגשה היום לראשי היישובים בקו העימות בצפון 

על פי התוכנית, שתיקרא "צפונה", משרד ראש הממשלה והאוצר יצטרכו לגבש ולהגיש לממשלה תוך 30 יום מתווה אסטרטגי לשיקום ופיתוח הצפון, ולעגן עבורו מקור תקציבי של 3 מיליארד שקלים, שיוקצה לסדרה של תוכניות עבור יישובי הצפון על פני השנים 2025-2028. 13 מיליון שקלים יושקעו כבר בזמן הקרוב בחיזוק תשתיות ויצירת מעני ביניים לתושבים שפונו, ובהם בתי ספר זמניים. 

למרות בקשת ראשי הרשויות, לא צפויה לקום מנהלת ייעודית לשיקום הצפון, כמו במתכונת הדומה למנהלת 'תקומה' בדרום, והתכנון והביצוע ייעשו בתוך משרד ראש הממשלה בצוות ייעודי של עשרה אנשים, שצפוי לעבוד במשך תקופה של חמש שנים, מהיום שבו תאושר התוכנית בממשלה ותאושר התוכנית האסטרטגית. התקציב לתוכנית צפוי להגיע ממשרד האוצר ומתקציבים בתוך המשרדים. 

על פי מתווה התוכנית, שהוצג על ידי מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, היום (חמישי) בקריית הממשלה בנצרת, הכסף יושקע בחיזוק עסקים, שדרוג מוסדות החינוך, קידום התחדשות עירונית והטבות מס למשפחות ועסקים. בתוך כך יוקצו כספים ייעודיים להקמת אוניברסיטת הגליל (על בסיס מכללת תל-חי) ולהקמת מרכז רפואי חדש. 

בתחום הביטחון תקצה התוכנית 20 מיליון שקלים לקידום מיגון התעשייה והחקלאות צמודי הגדר וקידום תוכנית "מגן הצפון" בהשקעה נוספת של 1.4 מיליארד שקלים, במטרה למגן את בתי התושבים. 

בטווח הקרוב, התוכנית תדאג גם לתושבים המפונים, ובין היתר תעמול על מציאת פתרונות מגורים לתקופה של החודשים הקרובים לתושבים, ופתרונות מגורים ארוכי טווח לתושבים שהיישובים שלהם ניזוקו קשות, כמו מטולה ומנרה.

בנוסף, כ-58 מיליון שקלים יוקצו לליווי רווחתי וחיזוק מערך הסיוע לתושבים המפונים, בין היתר באמצעות הגדלת מספר העובדים הסוציאליים. 

"בשלב זה, הטיוטה שהוצגה לנו עדיין לא נותנת מענה למטרת העל של חיזוק ופיתוח קו העימות בפן של היקף התקציב", אמר ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ, בתום פגישה עם המנכ"ל, "בהיעדר תיקוני מדיניות מהותיים שקריטיים לריפוי השבר הכלכלי, חברתי ונפשי שחווה האזור. אני מאמין שמנכ"ל משרד ראש הממשלה וצוותו יביאו יחד איתנו בימים הקרובים הצעה הולמת". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!