דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הממשלה תדון בהקמת שתי תחנות כח בשרון ובחדרה; שרים בליכוד מתנגדים

לאחר אישור הוות"ל, אישור הממשלה נדרש להקמת תחנת OPC 2 בחדרה ותחנת ריינדיר ליד כפר סבא | שרת התחבורה מירי רגב התנגדה להקמת תחנת הכוח בשרון בטענה לפגיעה בתכניות תחבורתיות | חוות דעת מקצועית של בכיר לתכנון תחבורתי שהגיעה ל'דבר' סותרת את טענות השרה

צובר חשמל ברמת חובב (צילום: יניב נדב/פלאש90)
צובר חשמל ברמת חובב (צילום: יניב נדב/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ביום ראשון הקרוב תדון הממשלה במתן אישור תכנוני סופי להקמת 2 תחנות כח – תחנת OPC 2 בחדרה ותחנת ריינדיר ליד כפר סבא. תכניות ההקמה שלהן מסתובבות כבר שנים במוסדות התכנון, לצד התנגדות עקבית של תושבים בסביבתן שלא מעוניינים בהקמת תחנת כח קרובה.

תחנות אלו עברו את כל הליכי התכנון במוסדות התכנון וכבר נידונו בעבר בממשלה ולא אושרו, אלא נשלחו בחזרה לדיון בוות"ל. הדיון האחרון התקיים, בניגוד לדעת מנכ"ל משרד האנרגיה, שכתב לוועדה כי לא הושלמה עבודת המטה בנושא ולא בטוח שיש בהן צורך עד שנת 2030. הוות"ל קיימה דיון למרות התנגדות זו, ואישרה את שתי התחנות.

החלטת הוות"ל תקבל תוקף אוטומטי, אלא אם שרים בממשלה יבקשו לקיים דיון נוסף. התנגדות לתחנות קיימת בקרב שרי הליכוד, כאשר שר האנרגיה אלי כהן ביקש דיון נוסף. גם השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן הודיעה עמדתה היא שיש לקדם ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות ולא להעניק אישורים תכנוניים לתחנות כח נוספות בגז. וגם שרת התחבורה מירי רגב הפיצה מכתב לשרים  ובו טענות לפיהן הקמת תחנת ריינדיר ליד כפר סבא תפגע בתכניות תחבורתיות מתוכננות שזקוקות לאותו תא שטח.

שי קדם, מנהל אגף בכיר לתכנון תחבורתי, הודיע ביום שני האחרון על התפטרותו ממשרד התחבורה. לידי "דבר" הגיעה חוות דעתו המקצועית, שסותרת לחלוטין את טענות השרה הממונה. התאריך הנקוב במכתב הוא יום רביעי האחרון, לאחר שהתפטר והוא ממוען אל אבנר פלור, ראש מנהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה. לפי קדם, נושא התאמת תחנת הכח לתכניות תחבורה נבדק מול נתיבי ישראל במרץ, והיא אינה פוגעת בתכניות הרחבת כבישים או באפשרות למחלף עתידי שיתחבר לכביש 6 וגם שכלל לא רצוי תחבורתית לקדם מחלף שכזה.

מי שידוע כמתנגד לתחנת הכח הוא יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, שלו השפעה במפלגת הליכוד, אך אינו מגיב לפניות מצד עיתונאים בנושא. החשש הוא שיישובי המועצה נמצאים במורד הרוח האופיינית לאזור התחנה, והזיהום הנובע ממנה יגיע אליהם. ככלל, תחנת כח חדישה בגז, מפיקה כמות נמוכה של זיהום אוויר. עם זאת, במצבי מתח בטחוני אספקת הגז צפויה להיפגע, ותחנות הכח יופעלו בחירום בסולר – דלק יקר ומזהם הרבה יותר.

התמיכה באישורים התכנונים מגיעה קודם כל ממשרד האוצר, וכן מגורמים במשק האנרגיה כמו חברת נגה לניהול מערכת החשמל ורשות החשמל. היתרון הראשון הוא כלכלי – ככל שיש יותר תכניות מאושרות, אפשר לקיים הליך תחרותי יותר בין היזמים להקמתן תוך הפחתת דמי הזמינות שיקבלו בעלי התחנה, בשעות שהיא אינה מייצרת.

יתרון נוסף נובע מהקמה בפועל של תחנות חדשות הוא האפשרות להפסיק או להפחית שימוש בתחנות מיושנות ויקרות בהרבה, שאמינותן נמוכה יותר. הסיבה השלישית היא גיאוגרפית. הגידול בביקוש לחשמל באזור גוש דן גבוה יותר מאשר בשאר ישראל. העדיפות הראשונה הייתה להקים תחנת כח חדשה במקום רידינג, אלא שמימוש החלטות הממשלה לסגור את שדה דב ולהקים במקומו שכונת מגורים, הפכו את תכנית חידוש רידינג לבלתי מעשית, לאור המרחק הקטן בין המגדלים המתוכננים לארובות התחנה.

ארז אריאב, פעיל סביבתי המתנגד לתחנת OPC 2, כתב למזכירות הממשלה מכתב לפי אישור תחנת כח נוספת בחדרה, לצד מתחם "אורות רבין" של חברת החשמל ותחנת OPC 1, מנוגד לעמדת גורמי הבריאות והסביבה של המדינה, ולא דרוש על מנת לספק חשמל באזור. "הקמת תחנת הכח נוספת בחדרה OPC 2 תוכיח שוב שחדרה והאזור כולו הינם החצר האחורית של מדינת ישראל בכל הקשור לתשתיות לאומיות וכי תושבי חדרה הינם אזרחים סוג ב'".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!