מה הנקודות החשובות שצריך לשים לב אליהן בשיחה עם ילדים על המצב הביטחוני? מסמך חדש שפרסמו משרד החינוך, 'מרכז משאבים' – מרכז טיפולי המעניק שירותים בעת חירום לתושבי קו העימות בגבול הצפון, ומרכזי החוסן של גליל מערבי וגליל מזרחי, מסייע להורים ליצור שיחה בריאה עם ילדיהם על ההסלמה.
איך מתחילים את השיחה עם הילדים?
השיחה צריכה להתבסס על הידע של הילדים, ולכן יש להתחיל את השיחה בלשאול על הידע שלהם. יש לתת מקום בשיחה לרגשות הילדים. למשל, לא להשתמש בביטוי 'לא לדאוג', אלא במילים המנכיחות את הרגשות, כמו 'זה עצוב וכואב'. במהלך השיחה יש להשתמש במסר מרגיע על חוזקו של הצבא המגן עלינו.
איזו מידע לחשוף בפני הילדים ומה להסתיר מהם?
ההנחה הבסיסית היא שיש לדבר עם הילדים, אך באופן מותאם לגילם. אין צורך להסתיר את המציאות, ויש לתאר את העובדות הידועות ככל הניתן. יש למנן את החשיפה לחדשות.
גם אני מפחד ולחוץ מהמצב. איך בכל זאת להרגיע?
הילדים מרגישים את התחושות של ההורים באופן מילולי ולא מילולי, ולכן יש לשים לב כי בעת השיחה אתם רגועים בעצמכם.
מה עוד יכול לעזור לילדים להתמודד עם המצב?
לילדים תסייע אם תהיה שגרה. ייתכן שיהיה קושי מסוים בחופשת הפסח, כלומר זמן 'מחוץ לשגרה', אבל יש לתכנן סדר יום ברור ככל הניתן. מלבד השיחה, יש כלים נוספים היכולים לסייע לילדים להתמודד עם המצב: להעניק לילדים תפקיד עם אחריות, וליצור דמות ששומרת על בני הבית.
לייעוץ פרטני ניתן לפנות לקו הייעוצי של משרד החינוך בטלפון 6552* שלוחה 5, או בדוא"ל. הקו יפעל לאורך כל שעות היום.