דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הכוראוגרפית והבמאית, מייסדת 'התרנגולים' נעמי פולני הלכה לעולמה בגיל 97

פולני השפיעה עמוקות על הזמר העברי ונחשבה לאמא של הלהקות הצבאיות. היא זכתה בפרס ישראל תשע"ט בתחום אומנויות הבמה | הנשיא הרצוג ספד לה: "תרמה בכישרונה העצום לפיתוח התרבות הישראלית המקורית"

נעמי פולני (משה שי / פלאש90)
נעמי פולני (משה שי / פלאש90)
אורן דגן

האומנית וכלת פרס ישראל נעמי פולני, הלכה היום (שני) לעולמה בגיל 97. פולני הייתה כוראוגרפית שהשפיע באופן עמוק על עולם הבידור הישראלי.

פולני נולדה ב-1927 בתל אביב. בראיון לקובי אוז לתוכנית 'צליל מכוון' ספרה כי תמיד הייתה מוזיקאלית מאוד: "כבר בגן הגננת אמרה לאימא שלי 'כשאני מלמדת שיר ונעמי שרה אותו, אני יודעת שכל הילדים כבר ישירו אותו'".

היא שרתה בפלמ"ח בהכשרה מגויסת של הנוער העובד, שם גם התחילה את דרכה בעולם התרבות כשחקנית, רקדנית וזמרת בלהקת הצ'יזבטרון. "אלו היו שירים ומערכונים שזורים זה בזה", סיפרה. "הופענו בלי הגברה, על במה של תיאטרון האוהל, עם מיקרופון אחד וכך כולם שרים. עבדנו קשה, בשביל שייצאו ביצועים מדויקים".

נעמי פולני בלהקת הצ'יזבטרון (צילום: ארכיון התמונות הלאומי)
נעמי פולני בלהקת הצ'יזבטרון (צילום: ארכיון התמונות הלאומי)

בשנות ה-50 ביימה את הלהקות הצבאיות של הנח"ל, פיקוד צפון וגייסות השריון. בשנות ה-60, הקימה פולני את מה שהפך להיות פרויקט הדגל שלה, להקת 'התרנגולים', שהורכבה מיוצאי הלהקות הצבאיות: יהורם גאון, חנן גולדבלט, ישראל פוליאקוב, שייקה לוי, גברי בנאי, ליאור ייני, עליזה רוזן ועוד. הלהקה ביצעה פזמונים מוכרים של הלהקות הצבאיות, 'בצל ירוק' ו'הצ'יזבטרון'. בנוסף, הלהקה ביצעה שירים חדשים שנכתבו עבורם על ידי סשה ארגוב וחיים חפר.

לימים סיפרו חברי הלהקה שפולני החזיקה אותם במשמעת צבאית והחזרות לתוכניות ארכו שנה שלמה. "אל תאמינו להם, הם משקרים", אמרה פולני. "החזרות נמשכו רק שישה חודשים". היא ביימה את המופעים, עיבדה את הקולות והעמידה את הכוראוגרפיה.

 

פולני עיבדה ל'תרנגולים' שירים שהפכו לנכס צאן ברזל, בהם 'שיר השכונה', 'האם אמרו לך פעם', 'זמר אהבה לים', 'שיר השוק' ועוד רבים. ב-1963 זכתה הלהקה בפרס כינור דוד.

אחרי פירוק התרנגולים ב-1966 המשיכה פולני בפרויקטים נוספים עם הרכב 'החמציצים', והפיקה מספר מופעי מחווה תחת השם 'התרנגולים חוזרים'. לאורך השנים עבדה כמנהלת מוזיקלית בקול ישראל ואחרי כך ברדיו תל אביב.

בשנים האחרונות היא התגוררה במושבה כנרת, "הדור שלי גדל לקראת ארץ חקלאית, לא היו לנו מחשבים", סיפרה. "ההגשמה הייתה ללכת לאיזה ישוב כפרי. גם הצלילים והקולות שם הם יותר אינסטרומנטליים". פולני הייתה נשואה לזמר ולשחקן ליאור ייני ולהם שני ילדים: השחקן והזמר יותם ייני ואיה, אחות במקצועה.

הנשיא יצחק הרצוג ספד לה: "נעמי פולני שכונתה 'מלכת הלהקות הצבאיות' עזבה אותנו הבוקר. נזכור באהבה ובהערכה את האם המייסדת של להקת התרנגולים הבלתי נשכחת, שתרמה בכישרונה העצום לפיתוח התרבות הישראלית המקורית. לאורה התעצבה מנגינת חייהם של רבים מאיתנו. תנחומיי לבני משפחתה ולכל אוהביה".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "נעמי שימשה במשך עשרות שנים כפנים של עולם הבמה הישראלי, והיוותה חלק משמעותי ומשפיע בתרבות וביצירה הישראלית מראשית דרכה ועד היום. האנרגיות והתשוקה לבמה שאפיינו אותה יזכרו לעד. שמה ופועלה הגיע לכל בית בישראל. מורשתה ודרכה נצרבו לעד בהיכל הכבוד של התרבות הישראלית. יהי זכרה ברוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!