דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / "תמה ההצגה האיראנית, לכו לישון": פרשנים ערבים משוכנעים שהמתקפה תואמה עם ישראל

חוקרים ועיתונאים טוענים כי המתקפה תוכננה במסגרת הסכם בין איראן, ארה"ב וישראל | עיתונאי אלג'יראי: "איזו מין דרך תגובה היא זו כשהעולם כולו ידע מראש את מועדה?" | סקירת 'ממרי' - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

יירוט טילים בליסטיים ששוגרו מאיראן (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
יירוט טילים בליסטיים ששוגרו מאיראן (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

המתקפה האיראנית הישירה נגד ישראל, שבמהלכה שוגרו מאות כטב"מים ועשרות טילים בליסטים וטילי שיוט, עוררה תגובות רבות ברשתות החברתיות בעולם הערבי. עיתונאים ופרשנים, בעיקר מאזור המפרץ, טענו כי המתקפה תוכננה במסגרת הסכם בין איראן, ארה"ב וישראל והצביעו, כראייה לכך, על מיעוט הפגיעה בצד הישראלי למרות עוצמת המתקפה האיראנית. הכותבים לגלגו על איראן והגדירו את מתקפת הכטב"מים והטילים שלה "הצגה" או "קומדיה" שנועדה לשמור על כבודה.

איש אקדמיה סעודי: "קומדיה שעליה הוסכם מראש כדי לשמור על הכבוד הפרסי"

מוחמד אל-הדלאא', חוקר סעודי לענייני בטחון ובעל טור ביומון הסעודי אל-ג'זירה, כתב בחשבון שלו ברשת ה-X (לשעבר טוויטר): "ההצגה תמה לאחר שאיראן אמרה שמיצתה את תגובתה [עם שיגור] הטילים והכטב"מים השטותיים הללו, שלא הגיעו לישראל. הם היו רק בבחינת הצגה קומית שעליה הוסכם מראש, כדי לשמור על הכבוד הפרסי שישראל משפילה מידי יום.

"[איראן] אינה מסוגלת להתעמת ישירות [עם ישראל]. היא פחדנית מאוד מכדי לבצע פעולה נגד ישראל ללא הסכמה [מראש] ביניהן. כל תכלית כוחה היא הצגתו לערבים".

העיתונאי הסעודי צאלח אל-פהיד כתב: "הסתיימה התגובה האיראנית 'המתוכננת והמוסכמת'. ישראל החלה לקטוף את פירות המתקפה הזו, באמצעות התייצבות אמריקאית לצדה [המעניקה לה] תמיכה צבאית ופוליטית ומחוייבות עמוקה לביטחונה. זאת לאחר שהממשל האמריקאי ובירות אירופה נקטו עמדה נוקשה כלפי ממשלת ישראל, ואיימו שיפסיקו לחמשה בנשק התקפי".

איש האקדמיה הסעודי, ח'אלד אל סעוד, צייץ: "הורד המסך מעל 'קומדיית המלחמה' בין איראן וישראל. זוהי הצגה מבדרת מאוד שניתן להציגה ל'ילדים'."

העיתונאי הסעודי פהד דיבאג'י פרסם כמה פוסטים הלועגים לתגובה האיראנית. באחד מהם כתב: "איראן הודיעה על סיום המתקפה בטרם החלה". בפוסט אחר כתב: "רוב מהומה על לא מהומה. הצקות וצעקות [מצד איראן. כאשר] התוצאה היא ללא נפגעים וללא הרס [בצד הישראלי]".

תחת הכותרת "מציאות" פרסם דיבאג'י תמונה בה נראות דמויות עם טורבנים יושבות לשולחן, יחד עם דמויות החובשות כיפה, כשמסביבן חיות ויצורים דמוניים ומאחוריהן דגל משולב של איראן וישראל. זהו רמז לשיתוף פעולה והסכמות בין ישראל ואיראן.

הכותב הסעודי ד"ר מוחמד אל-קויז: "התגובה האיראנית המצחיקה נגד ישראל אינה יותר מזיקוקי דינור. היא גרמה לקורבנות בירדן [בלבד]. ההר הוליד עכבר. הדבר עלול היה לעורר דאגה, אך נתניהו לא היה מודאג כלל…"

בציוץ אחר כתב: "הנקמה האיראנית שכללה כטב"מים וטילים, כפי שסוכם בין איראן, אמריקה וישראל, הסתיימה בפציעת ילדה ישראלית והרג שלושה ירדנים. יש כמה כתובות לבגידה [הזו] שהעיקרית היא ציר ההתנגדות וזרועותיו בעיראק, סוריה, לבנון ותימן."[5]

אחמד אל-פיפי, קצין בכיר בדימוס בצבא סעודיה, כתב בלגלוג: "על פי רוב, בתמרונים באש חיה, שיעור הפגיעה ברכוש ובנפש עומד על 5%. אולם המלחמה ההרסנית אתמול, בה נעשה שימוש מוגבר בטילים ובמל"טים, היא חסרת תקדים. שיעור האבידות והפגיעה ברכוש בה הוא 0%, [בעוד] בעזה ילד אפילו נהרג מהצנחת מזון…"

כותב כוויתי: "כל הטילים ששוגרו לישראל נפלו על האדמות הערביות"

ביקורת דומה השמיעו גם כותבים כוויתים. אחמד אל-ג'אראללה, עורך היומון הכווייתי אל-סיאסה, כתב בחשבונו ברשת X: "כל הטילים של איראן והכטב"מים שלה, וכל הטילים של מפלגת השטן [כינוי גנאי לחזבאללה] שהם היללו ושיגרו לישראל – [שוגרו] בידיעתה ובידיעת ארה"ב; כולם נפלו מחוץ לגבולותיה של ישראל על האדמות הערביות… בושה, הטילים של איראן ושל סוכניה בבירות הערביות שהיא כובשת, לא פגעו אפילו בלול תרגולות בישראל…"

משעל אל-נאמי, משפיען רשת כווייתי כתב בחשבונו ב-13 באפריל – ליל התקיפה בשעה 23:30, כמה שעות טרם הגעת הטילים והכטב"מים לשטח ישראל – כי "התקיפה האיראנית על ישראל מגוחכת. איראן שיגרה כטב"מים ולאחר מכן הודיעה שהיא שיגרה אותם כדי לתת לישראל אפשרות ליירטם, שכן לוקח להם כ-8 שעות להגיע". אל-נאמי צירף לפוסט אימוג'י צוחק.

בפוסט נוסף, כשעה לפני התקיפה, כתב אל-נאמי: "ישראל הודיעה שהיא נערכת להגיב על התקיפה האיראנית כשעה לפני תחילתה, וקבעה את השעה 1:00 לפנות בוקר כזמן שבו תסגור את המרחב האווירי שלה. משמעות הדבר היא שישראל יודעת על תחילת 'ההצגה' של התקיפה האיראנית, והיא גם יודעת את השעה שבה יגיעו הטילים והכטב"מים לאדמותיה".

בשעה 2:00 בלילה לאחר התקיפה האיראנית, הוא כתב: "זהו, תמה ההצגה האיראנית, לכו לישון".

עיתונאי אלג'יראי: "האם אי פעם תוקף הודיע לאויב ולעולם כולו אלו מטרות יותקפו?"

העיתונאי האלג'יראי אנור מאלכ המתגורר בצרפת, פרסם בחשבונו ברשת X סדרת פוסטים, שבהם טען כי התקיפה האיראנית תואמה מראש עם ארה"ב וישראל. כך כתב: "מי שמאמין שהאיתוללות [של איראן] עוינים את אויבי הערבים [קרי, את ישראל], תומכים בסוגיות הצודקות שלהם [רמז לסוגיה הפלסטינית], או שיסתכנו במלחמות למען [הסרת] העושק לו נתון הערבי, או שמעניין אותם ביטחון המדינות הסוניות ושהם יגנו על יציבותן – זקוק לפסיכיאטר שיטפל במחלת האשליה שלו…"

בציוץ נוסף כתב: "מה שקרה בין טהראן ותל אביב היה בסך הכל קטטה בין שתי בעלות ברית ובחסות בעלת ברית גדולה יותר, הלא היא ארה"ב, במטרה לצחוק על הפתיים הערבים הזקנים שאחיהם מושמדים בפלסטין, בסוריה, בעיראק ובלבנון, בגלל תכנית ההרסנית של האיתוללות…

"מדוע איראן לא השתמשה בטילים הבליסטיים ארוכי הטווח שלה שמשמרות המהפכה טוענים שיש ברשותם ושביכולתם להחריב את עומק תל אביב, כשם שישראל החריבה את הקונסוליה [האיראנית] בלב דמשק וחיסלה את הגנרל החשוב ביותר של כוח אל-קודס?!… בחייכם, איזו מין דרך תגובה היא זו כשהעולם כולו ידע מראש את מועדה, את סוג הנשק שנעשה בו שימוש, את מסלול הכטב"מים ומטרותיהם וכאשר שעות לפני תחילת [המתקפה] כבר היו ידיעות דחופות על כך במסכי [הטלוויזיה]? הו אותם פתיים, התעוררו, אתם רק כלים בהצגה גדולה…"

בציוץ נוסף תהה מאלכ כיצד ייתכן "שכאשר ישראל הותקפה על ידי איראן באמצעות כ-185 כטב"מים, 36 טילי קרוז ו-110 טילי קרקע-קרקע – כולם יורטו ולא גרמו [אפילו] למותו של חתול או כלב משוטט".

בהתייחסו לדיווחים לפיהם איראן הודיעה מראש על שיגור הטילים ומקום פגיעתם, כתב: "חי אלוהים, האם קרה [אי פעם] בעולם שגורם שרוצה לתקוף את אויבו… מודיע לו ולעולם כולו מראש, מהן המטרות [שיותקפו]?!!…"

גם העיתונאי הפלסטיני אימן ח'אלד טען כי המתקפה תוכננה מראש במסגרת הסכם: "העסקה בוצעה… איראן נגררה להגיב על ההפצצה בקונסוליה [האיראנית בדמשק] במסגרת מה שסוכם עליו: לתקוף קודם כל בכטב"מים כדי להעניק לרחוב בישראל את ההזדמנות לנקוט משנה זהירות [ואח"כ] להתקיף אזורים ריקים בנגב…"

פורסם במקור באתר ממרי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!