דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

עוזרים גם למעגל השני: סיוע לתלמידים הקרובים לחטופים ונרצחים מ-7 באוקטובר

ועדת החינוך בכנסת קבעה כי גם בני דודים, אחיינים ונכדים של חטופים או נרצחים מ-7 באוקטובר, יקבלו מענים פדגוגיים ורגשיים

מפגינים מול הכנסת בירושלים בקריאה להחזרת החטופים (צילום ארכיון: יונתן זינדל/ פלאש90)
דיון ועדת החינוך בכנסת. "מגיעה ללימודים והראש שלי לא שם" (צילום מתוך ערוץ הכנסת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מדיניות משרד החינוך בנוגע לתלמידים מהמעגל השני של החטופים או הנרצחים ב-7 באוקטובר, בהם בני דודים, אחיינים ונכדים, השתנתה ותכלול מענה על צרכים פדגוגיים ורגשיים. כך נקבע היום (שני) בוועדת החינוך בכנסת. ועדה זו מהווה ועדת מעקב לאחר שהוועדה דנה בנושא בחודש שעבר. 

"אני רוצה להודות לכם שהסבתם את תשומת ליבנו", אמרה מנהלת האגף לשירות הפסיכולוגי במשרד החינוך, עינב לוק. "בעקבות הישיבה הקודמת בנינו מדיניות הקשורה למעגל הפגיעה השני יחד עם מנהלת החטופים. 

"אני עוברת גיהנום חצי שנה"

הליקוי העיקרי שמצאה הוועדה הקודמת הוא מחסור בנתונים, ואכן לוק ציינה שעיקר העבודה מאז הוועדה היא איסוף הנתונים. "עשינו עבודה משותפת עם מִנהלת החטופים והנעדרים ועתה יש לנו מסד נתונים על כולם – אחיינים, נכדים, בני דודים – והוא מונגש בימים אלה למחוזות". עוד אמרה, כי "המדיניות גם עודכנה בחוזר מנכ"ל שהתפרסם אתמול ונוגע לתלמידים שיש להם קרוב משפחה חטוף". תלמידים שמעוניינים בהקלות בבגרויות יבקשו זאת בטופס מיוחד. 

מצבה של נועם צוהר, תלמידת כיתה י' מרעננה, מדגיש את מצבם המשפחתי המורכב של חלק מקרובי החטופים: "עומר נאוטרה החטוף בעזה הוא חייל בודד ואנחנו המשפחה המורחבת שלו, החדר שלו מחכה אצלנו בבית. בחצי השנה מאז עומר נחטף אנחנו לא מתפקדים כמו שצריך. אני עוברת גיהנום חצי שנה. אני מגיעה ללימודים והראש שלי לא שם. בגלל שההורים של עומר בארה"ב, ההורים שלי מנהלים פה את המאבק להשבתו, ואני בקושי רואה אותם. יש לי שני אחים קטנים בכיתה ד', ו-ו', גם להם צריך לדאוג.

"מהשירות הפסיכולוגי קיבלתי מענה ואציין את זה לשבח. אין לי פניות רגשית ללימודים ואני גם לא פנויה מבחינת זמן. אעשה הכל להשיבו, גם אם צריך לוותר על תעודת בגרות או שהיא תהיה דלה מאד. המנהלת שלי לא קיבלה שום הוראות ממשרד החינוך. אחרי פסח יש לי בגרות. איפה ההקלות שמגיעות לי? מבחינתי אני כמו דרגה ראשונה. אנחנו מבקשים מבית הספר לקבל מה שזקוקים לו, ואין שום מענה. אני עדיין בחמש יחידות, אבל לא רואה איך אוכל להמשיך". 

דנה תייר, בת דודה של יגב בוכשטב החטוף בעזה, הציגה לנוכחים סרטון של עבודת הגמר שלה באמנות, והסבירה על הצורך במענים אחרים שאינם פדגוגיים: "אני לא מחפשת רק הקלות. עשיתי שתי בגרויות בתקופה הזאת. מגמת אמנות סייעה לי לפרוק ולהשתמש באמנות ככלי לתרפיה.

"חשוב שיהיה גורם בבית הספר שלא אכפת לו ממני רק כי הוא אוהב אותי, כמו המחנכת שלי, אלא גם מי שעבר הכשרה והיכרות עם הפרוצדורות. ככה בקלות אפשר לאבד ילדה. אני ובני גילי מוכנים להצטרף לצוות משולב של אנשים ממעגלי הטראומה ולהכין תוכנית פעולה. זה יעזור למי שעוד לא מסיים את לימודיו במערכת החינוך כמוני". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!