דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / ירדן מצדיקה את השתתפותה בסיכול מתקפת איראן: "השמיים שלנו אינם מקום לחיסול חשבונות"

דובר ממשלת ירדן: "מסרבים להוות פתח עבור מדינה שחותרת לקדם את האג'נדות האזוריות שלה בשטחנו" | עיתון ממסדי: "ירדן אינה לוח שחמט עבור המאבק" | סקירת 'ממרי' - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

חלק מטיל איראני שנפל בעמאן, ירדן (צילום: Anadolu/Reuters)
חלק מטיל איראני שנפל בעמאן, ירדן. "לא נאפשר לשום גורם לסכן את ביטחון הירדנים" (צילום: Anadolu/Reuters)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

השתתפותה של ירדן ביירוט הטילים והכטב"מים ששיגרה איראן לעבר ישראל ב-14 באפריל עוררה ביקורת ומחאה בקרב גורמים המזוהים עם ציר ההתנגדות בהובלת איראן, בטענה שירדן משתפת פעולה עם ישראל ומגנה עליה. היו שאף האשימו את המלך עבדאללה בבגידה.

הממסד הירדני מצידו הסביר את מניעיו – מחד הדגשת מחויבותו להגנה על גבולות המדינה ועל שלום אזרחיה, ומאידך דחיית שאיפות איראן לההגמוניה האזורית על חשבון ירדן.

זה זמן רב חוששת ירדן מניסיונותיה החתרניים של איראן בשטחה, שאף הלכו והתגברו מאז המלחמה בעזה. מתקפת הכטב"מים מאיראן דרך שטחה נתפסה לא רק כפגיעה בריבונות הירדנית, אלא גם גם כניסיון מצד איראן להרחיב את השפעתה בשטחה.

שר החוץ הירדני הסביר כי לירדן מדיניות קבועה של הגנה על המרחב האווירי. הוא הבהיר כי היא היתה מיירטת גם מתקפה דומה מצד ישראל, לו היתה חודרת למרחב האווירי שלה. לעומתו, דובר ממשלת ירדן הפנה אצבע מאשימה לאיראן, כאשר הביע את התנגדותה של מדינתו לשמש שטח מעבר למדינה הפועלת "לקדם אג'נדות אזוריות" על חשבונה של ירדן. גם העיתונות הירדנית התגייסה למאמצי הממסד להדיפת הביקורת.

ממשלת ירדן: "ניירט כל דבר שיפר את שלום המולדת והאזרחים"

ממשלת ירדן הודיעה בתום ישיבתה בראשון (14 באפריל) כי "כמה גופים מעופפים שחדרו למרחב האווירי שלנו הלילה יורטו, כדי למנוע מהם לסכן את שלום האזרחים והאזורים המאוכלסים". היא הדגישה כי הצבא וכוחות הביטחון הירדניים יירטו "כל דבר שיסכן או יפר את ביטחון ושלום המולדת והאזרחים, את כבודה, את מרחבה האווירי ואת שטחיה, בכל הכלים האפשריים".

שר החוץ הירדני, אימן אל-ספדי , אמר בראיון לערוץ אל-ממלכה הירדני כי בעבר כבר נפלו טילים ומל"טים בירדן וכי יש "מדיניות קבועה ליירט כל מה שמסכן את ירדן, משום שבראש סדרי העדיפויות שלנו [ניצבת] ההגנה על ירדן, על חיי הירדנים ורכושם, על ביטחון המדינה ועל יציבותה." לדבריו, "הייתה הערכה כי ישנה סכנה ממשית מפני נפילת הכטב"מים או הטילים על ירדן, והכוחות המזויינים הירדנים טיפלו בסכנה זו באופן המתבקש."

שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי (AP Photo/Amr Nabil
שר החוץ של ירדן איימן א-ספדי (AP Photo/Amr Nabil

הוא הדגיש כי גם "אם הסכנה הזו היתה מגיעה מישראל, ירדן היתה עושה אותו דבר. לא נאפשר לשום גורם לסכן את ביטחון ירדן והירדנים… זו עמדה עקרונית ואלו צעדים אותם נקטנו בעבר, נקטנו אותם אמש [ביירוט המתקפה האיראנית] וננקוט אותם בעתיד, בין אם מקור האיום הוא ישראל, איראן או כל גורם [אחר]."

ביקורת ישירה נגד איראן השמיע דובר ממשלת ירדן, מוהנד מובידין, שאמר כי ירדן "מסרבת להוות פתח מעבר עבור שום מדינה, שחותרת לקדם את האידיאולוגיות והאג'נדות האזוריות שלה בשטחנו." לדבריו, "איראן כבר ניסתה בעבר כמה פעמים להשיג את יעדיה באזור, אך ירדן מדגישה את עצמאותה ואת זכותה לנהל את ענייניה בהתאם לאינטרסים הלאומיים והאזוריים שלה."

פעיל הרשת והפוליטיקאי הירדני, מדאללה אל-נווארסה – ממייסדי מפלגת 'אראדה' – כתב בחשבונו ברשת X: "ירדני שאוהב את מולדתו, אמור לשמוח שיש ביכולתה ליירט כטב"מים איראניים וטילים בליסטיים. המשמעות היא שאנו מדינה שיש לה יכולות צבאיות משמעותיות ושהיא מסוגלת להגן על גבולותיה ועל המרחב האווירי שלה מפני איראן וגרורותיה."

היומון הממסדי 'אל-ראי': "הנקמה האיראנית לא צריכה לחשוף את אזרחי ירדן לסכנות"

מאמר המערכת ביומון הממסדי אל-ראי ב-15.4, הבהיר כי לירדן מדיניות ברורה, לפיה היא הודפת כל איום המסכן את שלום אזרחיה והדגיש כי היא לא תשמש זירה לחיסול חשבונות של גורמים זרים.

במאמר נכתב: "ירדן הייתה ברורה מההתחלה: השמיים שלנו אינם מקום לחיסול חשבונות. המסר הזה הופנה לכל הצדדים באופן שווה ויש עדויות היסטוריות רבות לעיקרון הירדני המושרש [הזה], המבוסס על עקרון ההדדיות הירדני ברמה האזורית והבינלאומית.

"ההדדיות הייתה במסגרת תוכנית שגובשה קודם לכן ואין לה כל קשר למטרות, ליעדים, או לכיוונים של כטב"מים או של טילים כלשהם. מי שמעלה על דעתו שירדן יכולה לשמש זירה פסיבית שמוותרת על ריבונותה ומסכנת את ביטחונה, אינו מכיר את הוראות הפתיחה באש של ירדן ברמה המדינית, הביטחונית והצבאית.

הוראות אלו חייבו את הכוחות המזויינים למנוע את [כניסת] הכטב"מים והטילים שהמכ"מים הזהירו מפני אפשרות נפילתם באדמות ירדן, או מפני אירועים שמאיימים על ריכוזי אוכלוסין בירדן. החובה הברורה היא כלפי המולדת והאזרחים, בעוד שהמדינה והצבא לא ראו את עצמם כצד בשום משחק פוליטי.

"מי שמיהרו להאשים את ירדן ולמתוח עליה ביקורת היו צריכים להמתין לבוקר כדי לשמוע את הצהרותיו של שר החוץ האיראני – מתרגם את המהלומה [שהונחתה על ישראל] להישגים מדיניים, נוטה להפוגה, ומדגיש את ההקפדה האיראנית שלא לפגוע באינטרסים הכלכליים ובריכוזים האזרחיים בישראל.

"גם אם הירדנים חשו מרירות בשל כמה פרשנויות ואמירות חסרות שחר ושאינן מבוססות על שום אסמכתא או ידע, הם יודעים כי ביצעו את חובתם באופן הנדרש והנכון בהגנה על אזרחיהם ועל האינטרסים שלהם…

"הנקמה האיראנית [בישראל] אינה צריכה לאיים על האינטרסים של ירדן ולהפחיד את אזרחיה ולא לחושפם לשום סכנות, גם אם רוב הטילים ריקים מראשי נפץ, כפי שהתברר מאלו מהם שנפלו באדמת ירדן.

"ירדן אינה לוח שחמט עבור המאבק ולא ייתכן שתהפוך לשטח ריק ותו לא. ירדן היא מדינה מושרשת שעברה הרבה ניסיונות וניהלה את מלחמותיה במועד המתאים להן ובמסגרת הערכת האינטרסים הלאומיים שלה מצִדה. לירדן יש צבא מנוסה, מיומן בביצוע משימותיו ובעל יכולת להדוף כל מה שמאיים עליה, מבלי להתחשב כלל בשיקוליהם של אחרים ובעסקותיהם הסמויות או הגלויות."

כותב באל-ראי: "לא משתמשים במרחב האוויר של סוריה, מנסים לערער את יציבות ירדן"

הכותב עלאא' אל-קראלה פרסם ב-15.4 מאמר בטורו ביומון הממסדי אל-ראי, בו תקף את איראן והאשימה בניצול המרחב האווירי של ירדן במכוון לשם ערעור יציבותה, בשעה שהייתה יכולה להשתמש במרחב האווירי של סוריה, בה נפגעו הקצינים האיראנים שאת דמם נקמה במתקפה נגד ישראל.

הוא כתב: "הנוכלים ומי ששוגים באשליות האמינו שיוכלו להרשות לעצמם לבצע את 'ה'קומדיות שלהם' שהגבירו את החוצפה ואת השקר שלהם … לשמיים שלנו יש בַּזים ולאדמתנו יש אריות שמוכנים ומזומנים לאבטח את מולדתנו ביבשה ובאוויר. מהיכן הם מי שהרשו לעצמם להשתמש בה [בירדן] כדי לחסל חשבונות מדומים. לפיכך, אל תשאלוני על תגובתנו הבאה, שכן תמצאו שהיא חריפה יותר מזו שבעבר.

"מאז הקמתה לא הרשתה ירדן לשום [גורם] או מדינה – תהא הסיבה אשר תהא – להפר את ריבונותה ולהשתמש בשמיה ובאדמותיה כדי לבצע פעולה צבאית מצד גורם אחד נגד גורם [אחר] כלשהו, מתוך רצון לשמור על ריבונותה ועל שלום אזרחיה…

"כולם מבינים ומודעים להיקף הלחצים והמזימות הנרקחות נגדנו יומם וליל מצד אויבים המסתתרים מאחורי מסווה של שקר, הונאה, שאיפות ומטרות התרחבות הרסניות. זאת, במטרה לערער את היציבות בירדן ולגרור אותה ואת עמה אל מחוזות השנאה ולהשתמש בה כמכשיר לחיסול חשבונות בין גורם זה לגורם אחר.

"ייתכן שהחזית הצפונית שלנו – שהמיליציות הכפופות לאחת ממדינות האזור [קרי, איראן] פוגעות בה מידי יום – היא ההוכחה הטובה ביותר להיקף המזימות נגדנו. איש אינו מכחיש או מתעלם משאיפותיהן של אי אלו מדינות בירדן, ומרצונן לערער את יציבותנו ולבצע את מזימותיהן האזוריות באמצעות מינוי המיליציות בדרום הסורי על הברחת סמים ונשק ודברים אסורים נוספים.

"לאחר שהתייאשו ולא עלה בידם לחדור לתוכנו, הם החלו להרהר בגרירת ירדן למשבצת המערכות המדומות שלהם – המילוליות – באמצעות ניצול שמיה כדי לחסל את חשבונותיהם ולבצע את סדר היום ההתפשטותי שלהם באזור… הם לא משתמשים במרחב האווירי של מדינה שכנה, שיש להם עמה קשר של ברית אסטרטגית, ואני מתכוון כאן לסוריה, שהקונסוליה שלהם פּוּצצה בעיר הבירה שלה, והם מותקפים בה באופן יומיומי…".

פורסם במקור באתר 'ממרי'

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!