דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב / אובמה: ללא שתי מדינות, לא רואה כיצד ישראל תישאר יהודית ודמוקרטית

הנשיא היוצא של ארה"ב אמר את הדברים אמש (ד'), במסיבת העיתונאים האחרונה שלו בתפקיד | עוד אמר הנשיא כי המשך הבנייה בהתנחלויות מעמיד בסכנה את פתרון שתי המדיניות | את הממשל הנכנס הזהיר מפני מדיניות לא מחושבת: "מעשים גוררים בדרך כלל תגובות"

אובמה נואם, בימים אחרים (צילום: Pablo Martinez MonsivaisPablo Martinez Monsivais / סוכנות AP).
אובמה נואם, בימים אחרים (צילום: Pablo Martinez MonsivaisPablo Martinez Monsivais / סוכנות AP).

נשיא ארה"ב ברק אובמה התייצב אמש (רביעי) מאחורי דוכן הנואמים בבית הלבן, למסיבת  העיתונאים האחרונה שלו כנשיא מכהן.

"אני עדיין מודאג מהנושא הישראלי-פלסטיני ואני מודאג גם משום שהסטטוס קוו לא יציב וזה מסוכן לישראל, זה רע לפלסטינים, זה רע לאזור וזה רע לביטחון הלאומי של ארה"ב." אמר אובמה, "עשיתי כל מה שיכולתי כדי לפתור את זה. השקענו הרבה אנרגיה, מאמץ וזמן. היה לנו תמיד ברור שלא נוכל לכפות שלום. אנחנו כן יכולים לספק פלטפורמות, אבל אי אפשר להכריח אותם לעשות שלום".

עוד אמר אובמה, "מה שרצינו לעשות זה לשמר את התכנות רעיון שתי מדינות לשני עמים כי אין לזה אלטרנטיבה. אני לא רואה איך הסכסוך נפתר באופן שמשאיר את ישראל גם יהודית וגם דמוקרטית מבלי שיהיו שתי מדינות. אם לא יהיו שתי מדינות, תהיה מדינה אחת שבה מיליוני תושבים מדוכאים. אז המטרה הייתה להגיד שההתנחלויות יוצרות מציאות שהופכת את פתרון שתי המדינות לבלתי אפשרי. היה חשוב לנו לעשות קריאת השכמה ולהבהיר שיכול להיות שהמומנטום עלול לחלוף, ואנחנו מקווים שזה יוצר דיון בין הישראלים לפלסטינים"

אובמה ונתניהו (ארכיון). צילום: Charles Dharapak, AP
אובמה ונתניהו (ארכיון). צילום: Charles Dharapak, AP

הנשיא היוצא התייחס להצעת ההחלטה שאושרה במועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות ואמר כי "המטרה של הצעת ההחלטה הייתה לומר שקצב צמיחת ההתנחלויות הופך את פתרון שתי המדינות ללא אפשרי. היה לנו חשוב לשלוח מסר, קריאת השכמה שהרגע הזה הולך וחולף. ישראל והפלסטינים צריכים להבין שהרגע הזה הולך ונעלם. לנשיא הנבחר תהיה מדיניות משלו, תהיה לו עמדה שונה משלי. נראה איך העמדה שלו כלפי ישראל תעבוד. אני לא רוצה לנבא היום מה הולך לקרות. מה שאפשר לומר שהמצב הפכפך מאוד. כמו שאמרתי הרבה פעמים בעבר, לצעדים שנקטנו יש השלכות רבות. הנשיא החדש יידרש להעריך מחדש את מה שעשו קודמיו בעבר. אם יעשה שינוי גדול במדיניות עליו לחשוב מה יקרה הלאה ושלכל דבר יהיו השלכות".

כשהוא משוחרר מנטל הצורך לנצח בבחירות עתידיות ומהמאבקים עם הקונגרס בנושאי חקיקה, השתמש אובמה במילות הפרידה שלו על מנת להעביר שורת מסרים למחליפו בתפקיד. הנשיא היוצא אמר כי הוא צופה שנשיא חדש, במיוחד אם הוא מהמפלגה היריבה, ינסה "לבחון הנחות מוצא ישנות", אך אמר גם שיהיה זה חשוב עבור הממשל הבא "להבין כי עומדות להיות השלכות, וכי מעשים גוררים בדרך כלל תגובות".

עצם העובדה שאובמה ערך את מסיבת העיתונאים בחדר התדרוכים של הבית הלבן, נשאה אופן סמלי ביחס לטראמפ. עוזריו של הנשיא הנבחר העלו את האפשרות להעביר את התדרוך היומי לעיתונאים מחוץ למיקומו מסורתי באגף המערבי של המשכן, מה שעורר את החשש כי הממשל הנכנס ינסה, בסופו של דבר, לדחוק לגמרי את העיתונאים מחוץ לבית הלבן.

אובמה התייחס לנושא באופן מפורש, ואמר כי "העובדה שהייתם בבניין הזה גרמה לנו לעבוד טוב יותר".

"אתם לא אמורים להיות חנפנים, אתם אמורים להיות ספקנים", אמר אובמה לעיתונאים אותם ביקר לעתים קרובות על העובדה שהם נוטים לעבור מהר מדי בין סיפורים ולנפח את חשיבותן של שערוריות.

"אתם לא אמורים להחמיא" הוסיף, "אתם אמורים לפקוח עין ביקורתית על אנשים שמחזיקים בידיהם כוח עצום, ולוודא שאנחנו נותנים דין וחשבון לאנשים ששלחו אותנו הנה".

אחרי שמונה שנים בתפקיד, הנשיא רמז כי הוא להוט לקחת הפסקה קצרה מזירה הפוליטית. "אני רוצה להיות קצת בשקט ולא לשמוע את עצמי מדבר כל כך הרבה", אמר אובמה אך הוסיף כי כנשיא לשעבר, לא יהסס לדבר אם טראמפ יפגע באחד "מערכי הליבה" של ארה"ב.

למרות כל האזהרות שפיזר בזמן מסע הבחירות על הסכנות שבניצחונו של טראמפ, ולמרות איומיו של הנשיא הנבחר לבטל רבים מהישגיו בתחם החקיקה, התעקש אובמה כי ימים ספורים לפני צאתו מהבית הלבן הוא רגוע, ואפילו אופטימי.

"עמוק בפנים, אני חושב שהכל הולך להיות בסדר", אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!