![עוף בקצבייה בסופרמרקט (צילום: קובי גדעון/פלאש90) עוף בקצבייה בסופרמרקט (צילום: קובי גדעון/פלאש90)](https://static.davar1.co.il/www/uploads/2023/02/F080211KG06-1026x684.jpg)
מבדיקה שערכו במשרד הכלכלה והתעשייה והמועצה הישראלית לצרכנות בנושא סל מחירי מוצרים לפסח, עולה כי הפערים בין הרשת הזולה ליקרה עומד על 35 אחוז, שהם כ-1,002 שקלים. נכון להיום (שלישי), הרשת הזולה ביותר היא רמי לוי, והיקרה ביותר היא AM:PM.
בבדיקה שנערכה, שהיא השלישית בתקופה האחרונה, נמצא עוד כי בחלק מהמוצרים נמצאו פערי מחירים של למעלה מפי שניים בין הרשת הזולה ביותר ליקרה ביותר.
על פי הנתונים, המחיר הממוצע של סל המוצרים התייקר ב-0.5% ביחס למחיר הסל הממוצע שפורסם לפני כשבוע, ב-8 באפריל (שהיה זול ב-0.5% לעומת הסל שנבדק ב-2 באפריל).
הבדיקה מתייחסת ל-155 מוצרים, ב-54 רשתות, להן פריסה ארצית (כולל אתרי אינטרנט).
בין הממצאים: ישנו פער של 190% במחירי אפונה ירוקה קפואה, 146% במחירי אסאדו בקר/עגל טרי, ופער של 122% במחירי עוגיות מצה מצופות שוקולד.
הבדיקות מתבססות על נתוני מחירים שעובדו לאחר שהתקבלו מאתר Pricez. בדיקה זו מספקת לצרכנים מידע אודות פערי המחירים והשוואה של עלות הסל בין הרשתות. את הנתונים ניתן למצוא באתרי משרד הכלכלה והתעשייה והמועצה לצרכנות.
המוצרים שנבדקו הם מוצרי מזון ייחודיים לחג (כגון מצות, עוגיות לפסח וכד'), מוצרי ניקוי, וכן מוצרי מזון שנקנים כל השנה, אך נרכשים בהיקפים גדולים יותר לקראת החג (כגון בשר דגים ועופות, פירות וירקות).
סמנכ"ל אסטרטגיה ומדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה, מיכל פינק: "ערנות ונחישות הצרכנים היא הכרחית להפחתת יוקר המחיה. על רקע נתוני הסל אנו ממליצים לצרכנים להשוות מחירים בין מוצרים שונים, לפצל קניות בין רשתות שונות במידה ונמצאים פערים משמעותיים בין מוצרים, לא להתפתות דווקא למותגים מוכרים ולנסות גם מוצרים חדשים, לבצע קניות ברשת, להשוות באפליקציות ועוד. המאבק ביוקר המחיה משותף לממשלה ולצרכנים והישגים בו יגיעו בפעולה משותפת".
מנכ"לית המועצה לצרכנות, עו"ד שרון מאיר: "במיוחד לקראת החג כאשר ההוצאות גבוהות מהרגיל, נהגו כצרכנים נבונים: הקדימו וכבר עתה ערכו את רשימת הקניות. רצוי ואפשר להקדים את הקניות כדי להימנע מעליות המחירים ככל שמתקרבים לחג. עשו השוואת מחירים בין הרשתות ובין המותגים, וככל הניתן פצלו את הקניות. המאבק ביוקר המחיה הוא במידה רבה בשליטת הצרכנים – היו צרכנים נבונים".