דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בעלי מטעים ופרדסים באזורי לחימה יפוצו על אובדן יבול ועל ירידה ברווחים

מסלולי הפיצוי הייעודיים יכללו את מגדלי התפוחים, הקיווי, האבוקדו, הבננה ופירות ההדר, ששטחיהם נמצאים במרחק של עד 20 ק"מ מגבול רצועת עזה, ועד 9 ק"מ מגבול הצפון, והוא יחושב על בסיס סכום שנקבע מראש לדונם ולסוג הגידול

מיון אבוקדו (צילום: אבוקדו גל, החברה לפיתוח הגליל)
מיון אבוקדו (צילום: אבוקדו גל, החברה לפיתוח הגליל)
מאיה רונן

בעלי מטעים ופרדסים יקבלו פיצויים על אובדן יבול ורווח בתקופת המלחמה, לפי מתווה שסיכמו עליו משרד החקלאות ורשות המסים. לפי נתוני המשרד, ההסכם יחול על פרדסים בשטח של כ-60 אלף דונם.

מסלולי הפיצוי הייעודיים יכללו את מגדלי התפוחים, הקיווי, האבוקדו, הבננה ופירות ההדר, ששטחיהם נמצאים במרחק של עד 20 ק"מ מגבול רצועת עזה, ועד 9 ק"מ מגבול הצפון, והוא יחושב על בסיס סכום שנקבע מראש לדונם ולסוג הגידול.

לדברי גורמים במשרד החקלאות, בהסכם נקבעו פרמטרים שיקצרו ויפשטו את תהליך ההגשה ובחינת התביעה, כדי לזרז את מתן הפיצוי לחקלאים. הדבר צפוי לסייע לשמירה על רציפות תפקודית לטובת ביטחון המזון של אזרחי מדינת ישראל.

לפי המתווה שסוכם, חישוב הפיצוי יתבסס על אובדן הכנסה שנובע מירידה ביבול, באיכות ובמחיר. נזקים כאלה יכולים להיגרם מפגיעה בייצוא ובשיווק, או מאי-השקיה, אי-טיפול במזיקים ופחת בפרי.

הסכומים נועדו לפצות רק על הנזק מהעונה הנוכחית, ולא על נזק עתידי שעלול להיגרם מהקושי לטפל במטעים ובפרדסים. באזורי הלחימה עד 9 ק"מ בצפון ועד 7 ק"מ בדרום, החקלאים יהיו זכאים לפיצוי מלא ותוספות לפי המתווה, לאורך כל עונת שיווק ההדרים לפי הזנים השונים. חקלאים באזור העוטף ששטחיהם נמצאים בטווח 20-7 ק"מ מגבול עזה יהיו זכאים לפיצוי מלא על זני פירות שהקטיף שלהם הסתיים עד ינואר 2024. עבור זנים שמועד הקטיף שלהם מאוחר יותר, החקלאי יוכל לתבוע פחת עודף בלבד לגבי כל עונת הגידול, לנוכח ההכרה בכך שהפחת המוגדל נגרם מהטיפול החלקי שנגזר בגלל המלחמה.

במשרד החקלאות מעריכים שאי-הטיפול יגרום לנזקים מתמשכים ומצטברים לענפים אלה, מה גם שעונת הקטיף עדיין לא הסתיימה והמלחמה עדיין בעיצומה.

עונת הקטיף בענף ההדרים מתחילה בספטמבר, מגיעה לשיא בדצמבר ומסתיימת באפריל. המלחמה, שפרצה בתחילת הקטיף, ממשיכה להשפיע על ענף ההדרים עד היום. הענף דורש הרבה ידיים עובדות בעונת הקטיף, שסבל מאוד מהמחסור בעובדים במהלך המלחמה. בימי שגרה, הענף מעסיק כ-8,500 עובדים בשיא עונת הקטיף, בהם 500 עובדי חקלאות מתאילנד, 1,500 עובדים ישראלים וכ-6,500 עובדים פלסטינים. אלא שעם פרוץ המלחמה, מרבית התאילנדים עזבו את הארץ, והעובדים הפלסטינים לא הורשו להיכנס משטחי הרשות. נוסף על כך, ביישובי הספר הוגבלה כניסת עובדים ישראלים לחלקות. המחסור החמור בידיים עובדות גרם לפגיעה קשה בענף.

קושי נוסף שעמו מתמודדים החקלאים קשור להגדרת שטחי מטעים שצמודים לגבול לבנון ולגבול עזה שטח צבאי סגור. הדבר מונע מהחקלאים להשקות, לבצע טיפולי הגנת הצומח ולהדביר, מה שעלול להתגלגל לנזק מצטבר גדול בהרבה מהנזק העונתי. הדבר גרם לפגיעה באיכות הפרי ולירידה ביבול הראוי לקטיף ולשיווק.

בענפי המטעים באזורי הספר בצפון ובדרום החל הקטיף הקיץ 2023. בחלק מענפי המטעים הסתיים הקטיף לפני פרוץ המלחמה, לכן הזכאות לפיצוי בגין ירידה בקטיף תהיה רק עבור כמה זני תפוחים, אבוקדו, קיווי ובננות.

הנפגעים העיקריים הם חקלאים באזורי הלחימה, שבהם לא ניתן היה להיכנס לעבוד. חלק גדול מהחקלאים התפנו מבתיהם ולא יכולים להגיע למטעים, והמחסור בידיים עובדות מורגש היטב. הדבר גרם לפגיעה בקטיף בחלק מהפירות, לפגיעה באיכות הפרי ולירידה ביבול הראוי לקטיף. החקלאים עיבדו את החלקות בשגרת מלחמה, ובשל כך נפגעו פעילות הגידול, ההשקיה, טיפולי הגנת הצומח ועוד.

בענף הבננות מודאגים מאוד ממצב המטעים. נראה שבחלק מהמשקים ייאלצו החקלאים לעקור את המטע ולהמתין כמה שנים עד שיוכלו לחדש את הנטיעה. מדובר במטעים צעירים בני פחות משבע שנים. חקלאים שייאלצו לעקור מטעים עקב המלחמה יהיו זכאים לפיצוי בגין אובדן הרווח של 15,750 שקלים לדונם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!