דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

הסייפת דר הכט תתמודד על הכרטיס האחרון לפריז: "אתן את הכל שזאת תהיה אני"

סייפת הדקר בת ה-23 תפתח בשבוע הבא את תחרות הקריטריון האירופי בלוקסמבורג | בראיון ל-'דבר' היא מספרת על תחילת הקריירה, הזכייה באליפות אירופה עד גיל 23 והעתיד של הענף: "יש עלייה מטורפת בהישגים שלנו ובמקצוענות"

הסייפת דר הכט. "זאת תחרות שהכל יכול לקרות בה" (צילום: Bizzi team)
הסייפת דר הכט. "זאת תחרות שהכל יכול לקרות בה" (צילום: Bizzi team)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

סייפת הדקר, דר הכט, תפתח בשבוע הבא את תחרות הקריטריון האירופי בלוקסמבורג, שם תתחרה מול סייפות מרחבי אירופה על הכרטיס האחרון למשחקים האולימפיים בפריז. "זאת תחרות שהכל יכול לקרות בה. הסייפת שתהיה הכי טובה ולא תילחץ מהסיטואציה היא זאת שתיקח את זה. אתן את הכל שזאת תהיה אני", אומרת הכט בראיון ל-'דבר'.

בניגוד לתחרויות הגרנד פרי או הסבב העולמי בהן מתחרות בין 150 ל-200 סייפות על הזכייה בטורניר, בתחרות הקריטריון האירופאי ניתן לשלוח רק סייפת אחת מכל מדינה ורק אם אותה המדינה לא הבטיחה כבר את מקומה באותה הקטגוריה למשחקים בפריז. "זאת בסופו של דבר תחרות מאוד קטנה, אלו הספורטאיות שלא נכנסו וזאת רק אחת מכל מדינה", אומרת הכט. "אני מגיעה לתחרות הזאת באותו ה'מיינדסט' שהגעתי לכמה מהתחרויות האחרונות. הן כולן היו תחרויות עם משקל מאוד כבד".

הסייפת דר הכט (צילום: Bizzi team)
הסייפת דר הכט (צילום: Bizzi team)

הכט מגיעה לתחרות כאשר היא מדורגת במקום ה-112 בעולם. המתחרות הבכירות בתחרות יהיו פאולין ברונר השוויצרית (33 בעולם), אלכסנדרה אהלר מגרמניה (49 בעולם), אלכסנדרה פרדסקו הרומנייה (68 בעולם) ואמה פרנסון השבדית (73 בעולם).

"יש כמה סייפות שאני שמה לב אליהן יותר ואני אתכונן אליהן באופן יותר אישי, שאני כבר מכירה אותן לאורך השנים מהסבב", אומרת הכט על המתחרות שתפגוש. "זאת הולכת להיות תחרות עם ממוצע גילאים מאוד צעיר (21), בהשוואה לשנים הקודמות שהיו שם מתחרות מאוד מנוסות".

הכט בת ה-23 החלה את דרכה בענף בגיל 9. "הייתי ספורטאית מגיל מאוד צעיר. ניסיתי ענפי ספורט קבוצתיים כמו כדורסל. לא הייתי טובה בזה, אבל אני חושבת שיותר מתאים לי ספורט יחידני", היא מודה. "אמא שלי מצאה את הסייף בקטלוג חוגים בתל אביב, הגעתי לשם והיה לי חיבור מאוד טוב עם המאמן (דורון לויט) שעד היום הוא המאמן שלי. אני חושבת שהחיבור איתו היה מה שהשאיר אותי שם, בנוסף לחברותא ולכך שהספורט הזה מאוד מעניין".

דר הכט עם המאמן דורון לויט (צילום: Bizzi team)
דר הכט עם המאמן דורון לויט (צילום: Bizzi team)

ההישג הבינלאומי הראשון שלה היה בגילאי הקדטיות, כאשר היא זכתה בתחרות סבב גביע העולם בסלובקיה. "בתחרות השתתפו מעל 300 סייפות. זאת הייתה תחרות הפריצה שלי", אומרת הכט. "שם באמת הבנתי למה אני מסוגלת. בגילאי הנערות הייתי רביעית בעולם, לקחתי מקום חמישי באליפות העולם לנערות ופעמיים מקום חמישי באליפות אירופה לנערות".

"ידעתי תמיד שאני אעשה את הקפיצה הזאת"

לרגע השיא בקריירה שלה, היא הגיע לפני שנתיים, עם הזכייה באליפות אירופה עד גיל 23 באסטוניה. "שמחתי להגיע לשלב שאני לוקחת מדליה באליפות אירופה. זאת הייתה מבחינתי תקרת זכוכית שלא הצלחתי לשבור אותה בנערות, אבל לא ויתרתי. ידעתי תמיד שאני אעשה את הקפיצה הזאת. הטייטל של אלופת אירופה, זה משהו שמוסיף המון לביטחון העצמי להמשך הדרך וזה הזכיר לי שאני במקום הנכון וזה מה שאני רוצה לעשות".

המטרה הבאה שלה הייתה לעלות בדירוג האולימפי לקראת פריז, אך דווקא אז היא נפצעה בברך, עברה ניתוח והחלה בתהליך שיקום ארוך. "שנה שעברה הייתה שנה קשה מבחינתי. נפצעתי בספטמבר ולא ידעתי אם אני אוכל לסייף באותה השנה", מספרת הכט. "עברתי ניתוח באפריל, כשאני מפספסת כמה חודשים בהתחלה של המירוץ האולימפי. לקחתי את הסיכון ואמרתי לעצמי שאני אחזור בכושר יותר טוב מלפני הפציעה. קיצרתי את השיקום וחזרתי ביולי. זאת הייתה שנה מאוד מאתגרת שאני ממשיכה במהלכה את השיקום".

הכט לא ויתרה והצליחה לבצע קאמבק מהסרטים. בעקבות ההתחלה המאוחרת היא נאלצה לרדוף כל תקופת הקריטריון אחרי יאנה בוטביניק שהובילה את הדירוג בין הסייפות הישראליות. רק בתחרות האחרונה הצליחה הכט לעקוף את בוטביניק עם פוטו פיניש דרמטי, כאשר שתי הישראליות צמודות בדירוג האולימפי במקומות 112 ו-113 בעולם.

"התחרינו בינינו מי תהיה המדורגת הכי גבוה בדירוג האולימפי" מספרת הכט. "יאנה הובילה כל המרוץ וממש בתחרויות האחרונות הצלחתי לצמצם פערים. בתחרות האחרונה עקפתי אותה ב-0.25 נקודות דירוג".

הסייפת דר הכט (מימין) במהלך קרב (צילום: Bizzi team)
הסייפת דר הכט (מימין) במהלך קרב (צילום: Bizzi team)

איך התכוננת לזה מנטלית, לעשות את המהפך בדירוג בתחרות האחרונה?
"פשוט ניסיתי לא לחשוב על זה בתור תחרות סופר חשובה שתקבע מי תטוס לתחרות קריטריון, אלא פשוט תחרות שאני צריכה להביא את עצמי. אם אני אסייף טוב בכל קרב, אני אצליח לא להילחץ מהסיטואציה ולהביא את הסייף שלי. עליתי רמה, סייפתי מול סייפות מאוד טובות בתחרויות האחרונות. זה מה שנתן לי את הביטחון מתחרות לתחרות שאני בדרך הנכונה".

מה צריך לקרות כדי שתהיה בקמפיין האולימפי הבא נבחרת נשים חזקה שמתחרה על הקריטריון?
"אני חושבת שצריך לבנות בסיס הרבה יותר חזק, לקחת 4-5 סייפות ופשוט להתחרות איתן בכל תחרות שיש ולא כל פעם לעשות קבוצה רנדומלית. צריך להתאמן הרבה יותר ביחד, שזה קשה כי שתיים מהבנות (יאנה בוטביניק וניקול פייגין) לומדות בארה"ב. וגם לתקצב אותנו יותר".

בשנים האחרונות יש בענף הרבה הישגים בגילאי הנערות, איך ניתן לקחת את רצף ההישגים לבוגרות?
"צריכה להיות המשכיות. הרבה פעמים אין המשכיות בין הנערות לבוגרות, כי אין מספיק תמיכה. המלגות לא גבוהות. אין סיבה לספורטאיות שיכולות לעבור לארה"ב ולקבל את הלימודים בחינם ואת החוויה של הקולג', להישאר בארץ כאשר הן לא מקבלות פה תמיכה כלכלית".

"היה ברור לכולנו שזה היום שלו"

סייף הדקר יובל פרייליך הבטיח שלענף הסייף יהיה לראשונה מאז בייג'ינג' 2008 נציגות באולימפיאדה. פרייליך זכה בגרנד פרי בדוחא והבטיח את מקומו דרך הדירוג העולמי. הכט ראתה את הרגעים המרגשים של התחרות ביחד בהקרנה מיוחדת שעשו במועדון הסייף בתל אביב.

הסייף יובל פרייליך, הנציג של ישראל בפריז 2024. "מקווה שההצלחה שלו תעלה לנו את התקציבים ושיהיו עוד נציגים בפריז לצידו" (צילום: Federico Gambarini/dpa Reuters)
הסייף יובל פרייליך, הנציג של ישראל בפריז 2024. "מקווה שההצלחה שלו תעלה לנו את התקציבים ושיהיו עוד נציגים בפריז לצידו" (צילום: Federico Gambarini/dpa Reuters)

"היינו כולנו במועדון ביחד", מספרת הכט. "כולם דיברו על התחרות הזאת כתחרות שהוא חייב להפציץ בה, כי אחרת המרוץ כבר מתחיל לברוח לו. מהרגע הראשון הוא נראה מפוקס. כשהוא ניצח בשמינית הגמר את רומן קאנון הצרפתי, האלוף האולימפי מטוקיו, זה היה ברור לכולנו שזה היום שלו. כשהוא זכה הבנו שיהיה לנו נציג בפריז, זה היה עוד לא רשמי אבל מהחישוב הסטטיסטי לא היה הרבה סיכויים שמישהו יעקוף אותו".

בראייה אופטימית לעתיד, הכט מקווה שהצלחות בשנים האחרונות בשילוב ההפעלה של פרייליך למשחקים האולימפיים, תמשיך את הגדילה וההתפתחות החיובית של הענף בעתיד הקרוב. "בשנים האחרונות יש עלייה מטורפת בהישגים שלנו ובמקצוענות בענף. הרבה תודות לסשה איבנוב (מאמן הנבחרת), שיצר לנו בית לאומי בווינגייט והוציא אותנו למחנות אימונים משותפים. ההשקעה של כולנו כנבחרת סוף-סוף מתחברת ובעזרתה ניתן לקצור את הפירות. אני גם מקווה שזה יעלה לנו את התקציבים ושיהיו לנו עוד נציגים בפריז לצד יובל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!