דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

חולים יותר, ישנים פחות ומוותרים על בדיקות: כך פגעה המלחמה בבריאות הישראלים

סקר שערכה 'מכבי שירותי בריאות' במלאת חצי שנה לפרוץ המלחמה, מעלה תמונה מדאיגה | 48% מבעלי הכנסה בינונית ונמוכה מעידים על החמרה במחלה כרונית | 37% מעידים על עלייה במשקל, ו-15% על ירידה במשקל

חדר המיון בבית החולים האנגלי בנצרת (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
חדר המיון בבית החולים האנגלי בנצרת (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:
כ-30% מהציבור הישראלי מדווח על שינוי לרעה במצבו הבריאותי, כך עולה מסקר מקיף שערכו במכבי שירותי בריאות במלאת חצי שנה למלחמה. בנוסף, כ-35% מבין הישראלים הסובלים ממחלות כרוניות, המהווים כרבע מהאוכלוסייה הכללית, דיווחו כי הם מרגישים שחלה החמרה במחלתם בעקבות המצב.
ירידה של 25% בכמות הישראלים שמעידים כי מצבם הבריאותי הוא מצוין או טוב מאוד. לפני המלחמה 61% מהציבור הישראלי העידו כי מצבו הבריאות באופן כללי הוא טוב מאוד או מצוין ורק 8% העידו על מצב בריאות בינוני או גרוע. כעת עולה מממצאי הסקר של מכבי כי 46% בלבד מהציבור מדווח על מצב בריאותי טוב מאוד ומצוין ו-17% מדווח על מצב בריאותי בינוני או  גרוע – עליה של יותר מ-100% מהתקופה שקדמה למלחמה.
בפילוח לפי משתני רקע, ניתן לראות כי רק 41% מהנשים מעידות על מצב בריאותי מצוין או טוב מאוד לעומת 51% מהגברים. 36% מהנשים מעידות על שינוי לרעה במצבן הבריאותי לעומת 23% מהגברים. 33% מבני ובנות גילאי 20-49 מעידים על הרעה במצבם הבריאותי לעומת 23% בגילאי 50 ומעלה. 48% מבעלי ההכנסה בינונית ומטה (מתחת לממוצע) העידו על החמרה במחלה כרונית, לעומת 22% מבעלי הכנסה גבוהה.
34% מהמשיבים שהיה להם תור לרופא או לבדיקה רפואית שנקבעו מראש, דיווחו כי ויתרו על התור או דחו אותו ו-20% דיווחו כי ויתרו או דחו ביצוע של בדיקת סקר חשובה, כמו ממוגרפיה או קולונוסקופיה.

50% ישנים פחות טוב

הסקר שערכה מכבי מראה כי 43% מהציבור הישראלי ערב חג הפסח מדווח על שינוי לרעה במצבו הנפשי מאז פרוץ המלחמה. 61% מהישראלים דיווחו כי לפני אירועי ה-7 באוקטובר הגדירו את מצבם הנפשי כטוב מאוד/מצוין ורק 37% מהנשאלים ממשיכים להרגיש כך גם כיום. שיעור הישראלים שתופסים את מצבם הנפשי כבינוני או גרוע עלה מ-11% ל-28% – עליה של יותר מ-150%. כל ישראלי רביעי מעיד כי מרגיש צורך בקבלת סיוע נפשי מאנשי מקצוע על רקע המלחמה.
בפילוח לפי משתני רקע, ניתן לראות כי רק 28% מהנשים מעריכות את מצבן הנפשי כטוב מאוד או מצוין לעומת 47% מהגברים. עוד פער גדול בין המינים ניתן לראות בשינוי לרעה במצב הנפשי – 55% מהנשים לעומת 31% מהגברים,
50% מהמשיבים לסקר ציינו כי הם ישנים פחות טוב בימים אלו. 62% מהנשים ו-38% מהגברים דיווחו על שינוי לרעה באיכות השינה. עוד עולה מהפילוח כי צעירים ובעלי הכנסה מתחת לממוצע זקוקים יותר לסיוע נפשי, כך העידו 31% מגילאי 20-29 לעומת 19% מגילאי 50+, וכן 32% מבעלי ההכנסה מתחת לממוצע, ו-20% מבעלי ההכנסה מעל לממוצע.

מעשנים יותר ולא שומרים על המשקל

גם ההקפדה של הישראלים על אורח חיים בריא ספגה פגיעה משמעותית מפרוץ הלחימה. על פי ממצאי הסקר, שיעור הישראלים שמעיד כי אינו מקפיד על אורח חיים בריא כלל או במידה מועטה בלבד עלה מ-15% טרם המלחמה ל-22% כיום. רק 36% מהציבור העידו כי הם מקפידים במידה רבה או במידה רבה מאוד על אורח חיים בריא לעומת 44% טרם אירועי ה-7 באוקטובר.
37% מהציבור הישראלי בחלוף חצי שנה למלחמה העידו על עליה במשקל ו-15% העידו על ירידה במשקל. בנוסף, כ-30% מהמעשנים או מהמעשנים לשעבר ציינו כי בעקבות המלחמה חזרו לעשן או שהגבירו את כמות צריכת העישון.
״שישה חודשים לתוך המלחמה, ותוצאות סקר הבריאות שערכנו בקרב כלל הציבור הישראלי מעידות על תחושות מדאיגות ומטרידות שחשים אזרחי המדינה בכל הקשור למצב בריאותם", אומר ראש חטיבת הבריאות של מכבי שירותי בריאות ד"ר ערן רוטמן. "דווקא בימים אלו, מכבי כארגון בריאות לאומי קוראת לציבור להמשיך ולשמור על הבריאות, להקפיד על שמירת הרצף הטיפולי-רפואי ולתת תשומת לב עליונה לבריאותנו הנפשית והפיזית. תשומת לב כזאת תעזור להפחית את הסיכון להתפרצות מחלות ותימנע התדרדרות נוספת מיותרת".

הסקר נערך בסוף חודש מרץ 2024 בקרב מדגם מייצג של למעלה מ-1,000 ישראלים מכל רחבי הארץ, חברי כלל קופות החולים, בגילאי 20-75.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!