דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה וחברה

יחסי עבודה / שביתה ברותם תעשיות: "זו חברה ממשלתית ולא מכירים בנו כעובדי מגזר ציבורי"

170 עובדי החברה, המשמשת כזרוע השיווקית של הקריה למחקר גרעיני בדימונה, מנהלים במשך כשנתיים מו"מ להסכם קיבוצי ראשון. יושבת ראש הוועד: "עד שלא תהיה התקדמות ניכרת ומשמעותית, השביתה ממשיכה"

עובדי רותם תעשיות מפגינים בדימונה ומונעים יציאה של סחורות משטח המפעל, ינואר 2017 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות)
עובדי רותם תעשיות מפגינים בדימונה ומונעים יציאה של סחורות משטח המפעל, ינואר 2017 (צילום באדיבות דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי מפעל "רותם תעשיות" בדימונה נמצאים זה עשרה ימים בשביתה, על רקע מבוי סתום במו"מ על הסכם קיבוצי ראשון בחברה. על אף שמדובר בחברה ממשלתית המסונפת לקריה למחקר גרעיני בדימונה, העובדים אינם מוכרים כעובדי המגזר הציבורי. "אלו עובדים שבמשך שנתיים מנסים לחתום על הסכם קיבוצי. לצערי, הנהלת החברה זלזלה בפניות של הוועד כדי לקדם את הנושאים, ולא היתה לנו ברירה אלא לצאת לשביתה. כרגע המו"מ בשלבים מתקדמים, אבל הפערים עדיין גדולים" אמר ארמונד לנקרי, מ"מ יו"ר מרחב הנגב המרכזי בהסתדרות.

חברת רותם תעשיות, הממוקמת בדימונה, היא חברה ממשלתית העוסקת בייצור מערכות לתעשייה הביטחונית ולשוק האזרחי, ומשמשת כזרוע השיווקית של הקריה למחקר גרעיני בדימונה. בין היתר מייצרת החברה מי חמצן 18, המשמשים בבדיקות רפואיות לאיתור גידולים סרטניים. 170 עובדי החברה, שכשליש מהם משתכרים שכר מינימום, התאגדו בהסתדרות בשנת 2015.

אחת הדרישות המרכזיות של עובדי החברה היא הכרה בהיותם עובדי המגזר הציבורי. "אנחנו חברה ממשלתית, תחת בעלות ופיקוח של רשות החברות הממשלתיות, ולא שונים מהחברות האחרות, אבל בין הבודדים והאחרונים מבין החברות הממשלתיות שאינן מכירות בעובדים כעובדי המגזר הציבורי" הסבירה יו"ר ועד העובדים נטלי ביאנקו. המשמעות היא שהעובדים אינם נהנים כיום מתוספות שכר ותנאים הנהוגים במגזר הציבורי, ובין היתר מתוספת של 7.5% לשכרם שנחתמה בהסכם המסגרת לשנת 2016. ביאנקו מציינת כי כשבוצעו קיצוצי שכר במגזר הציבורי, שכרם של עובדי רותם תעשיות דווקא קוצץ.

ביאנקו מבהירה שההתקדמות במו"מ נוגעת בעיקר בפרק הארגוני, אולם בפרק הכלכלי בו מרוכזות מרבית דרישות העובדים לא חלה עד כה התקדמות. "הם רואים לנכון לגייס עובדים מבחוץ ולהכיר בוותק ובניסיון שצברו בחוץ, ולא בוותק ובניסיון של העובדים הקיימים" אמרה ביאנקו לדבר ראשון.

לדבריה של ביאנקו העובדים נחושים. "יצאנו לשביתה בתשיעי לחודש. זה לא מעט, בעיקר כשזה מו"מ להסכם קיבוצי ראשון. אבל העובדים מפוצצים מוטיבציה ושומרים יחד איתנו בשערים של המפעל 24 שעות. הבוקר מתחיל עם משחק כדורגל, העובדים רוקדים ריקודי עם, מכינים מאכלים באוהל. לא ציפינו שזה מה שיהיה, זו שביתה ראשונה". פגישת מו"מ נוספת נקבעה בחברה ליום ראשון, ו"עד שלא תהיה התקדמות ניכרת ומשמעותית השביתה ממשיכה" היא מבהירה. את המו"מ מלווים ארמונד לנקרי מ"מ יו"ר מרחב הנגב המרכזי בהסתדרות ותומר מרציאנו מאגף הכלכלה בהסתדרות.

עובדי רותם תעשיות באוהל המאבק (צילום באדיבות ועד העובדים)
עובדי רותם תעשיות באוהל המאבק (צילום באדיבות ועד העובדים)

מנכ"ל רותם תעשיות יורם סדן אמר בתגובה כי "הוועד וההסתדרות, משיקולים שלהם, החליטו לשבות גם שעדיין לא מיצו את תהליך המו"מ. העובדים שובתים זה השבוע השני, לא מקבלים שכר ופוגעים בחברה ובעצמם. הם חוסמים את שערי הפארק ופוגעים גם בחברות אחרות שלא קשורות לרותם. חברת רותם היא מעסיק טוב באזור והעובדים אוהבים את החברה. מחלוקות פותרים סביב שולחן המשא ומתן ושביתות לא ירתיעו את החברה אלה רק תפגענה בעובדים. בימים האחרונים חידשנו את המו"מ ברוח טבה וחיובית על מנת להגיע להסכם קיבוצי ראשון ברותם שחשוב לחברה ולעובדים, ליציבות ולמערכת יחסים תקינה בין ההנהלה לעובדים".

"אני מאוד מעריך את עובדי רותם" הוסיף סדן, "אלה עובדים ערכיים ומחויבים לחברה, תורמים לקהילה ולסביבה, וחבל שהם נגררים לצורת מאבק שתפגע בהם בחזרה. אני בטוח שבסוף ההיגיון ינצח ונגיע להסכמות שטובות לשני הצדדים. רותם היא חברה ממשלתית, וההסכם הקיבוצי ברותם יהיה כמקובל בחברות ממשלתיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!