דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס חרדים

גיוס חרדים / אלפי חרדים משרתים בצה"ל - אך ההסתה נגדם מתגברת

11 נעצרו בהפגנות שנערכו במהלך השבוע בירושלים ובבית שמש, שהפכו לטענת המשטרה להפרות סדר, וסיכנו את העוברים והשבים | בדיון דחוף שנערך בוועדת חוץ וביטחון הביעו תרעומת על אוזלת יד המדינה בנדון וקידמו עזרה משפטית לחיילים מותקפים | הלילה ההפגנות נמשכו

מהומות חרדים מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
מהומות חרדים מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

אתמול (חמישי) הודיעה משטרת ירושלים כי במהלך הימים האחרונים נעצרו 11 מפגינים מבית שמש וירושלים, בהפגנות על רקע סוגיית גיוס חרדים לצה"ל. מעצר של שמונה מתוכם הוארך וכנגד שלושה מהם הוגש כתב אישום. המחאות התקיימו בשני מוקדים עיקריים באזור כיכר השבת בירושלים ובבית שמש ונמשכו לאורך כל הלילה. גם בלילה שבין חמישי לשישי נמשכו ההפגנות.

לטענת המשטרה ההפגנות הפכו תוך זמן קצר להפרות סדר, במהלכן חלק מהמפגינים חסמו בגופם צירי תנועה וניסו למנוע מעבר כלי רכב לאורך הצירים בהם תחבורה ציבורית. המפגינים קיללו וגידפו שוטרים, הציתו פחי אשפה ודרדרו אותם במכוון לעבר צירי התנועה ובכך גרמו לחסימתם ולסיכון עוברי אורח ומשתמשי הדרך, ידו אבנים והשליכו חפצים שכוונו בעיקר לעבר השוטרים, חלקם נזקקו לטיפול רפואי. במשטרה ציינו כי לצד קיום חופש המחאה הלגיטימי, היא תנקוט יד קשה כנגד כל מי שיפעל בניגוד לגבולות המותרים על פי החוק.

משה פריגן, חייל חרדי משוחרר, סיפר: "חוזר מצוק איתן אחרי שבועיים, עובר ברחוב נחמיה בבני ברק, קבוצת נערים בני 13-15 מקיפים אותי וצועקים לי 'אמן תמות במלחמה'."

אמש נערך דיון דחוף בוועדת החוץ והביטחון שיזם ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), ועסק בתופעת ההתנכלות והפגיעה בחיילים חרדים. במהלך הדיון הודיע משרד הביטחון כי הוא יוזם שיתוף פעולה בין-משרדי למען מתן סעד משפטי בתביעות אזרחיות לחיילים מותקפים, בכדי שיוכלו לתבוע ובהמשך אולי גם לקבל פיצויים בגין עוגמת נפש, לשון הרע וכדומה. היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, כבר פנה בעניין למשרד המשפטים.

הפגנת חרדים נגד גיוס (צילום: פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס (צילום: פלאש 90)

6,600 חרדים בצה"ל – וההסתה מתגברת

צה"ל מתגאה באחוזי גיוס חרדים שעולים כל שנה, על פי נתונים שהציג בוועדה סא"ל צחי רביבו סגן מפקד מיטב, 6,600 חרדים משרתים היום בצה"ל והם פרוסים ביחידות רבות ביניהן גדוד נצח יהודה, גולני, צנחנים ומודיעין. הנתנונים מראים כי ככל שיותר חרדים מתגייסים כך הם נתקלים בהתנגדות עזה יותר של החברה החרדית. החיילים החרדים נאלצים להתמודד עם התעמרות, קללות, חרמות בבתי הכנסת ובמצבים יותר קשים גם עם אלימות פיזית ופגיעה ברכוש.

בדיון הוצגו הנתונים – מאז 2012 יש 60 תיקים שטופלו, לא כולל חקירות גדולות שיוזמים שלא מקורן בתלונה ספציפית. ראש אכ"א הקים צוות מיוחד, שהתכנס מספר פעמים. קייןם קשר ישיר בין מצ"ח והמשטרה, וניתן פטור ממדים. כמו כן נפתח קו חם וזמין לסיוע לחיילים דרך המפקדים, אולם רק 4 כתבי אישום שהוגשו.

נציג פרקיטות המדינה שלומי אברמזון התייחס לסוגייה וטען כי מדובר בתופעה חברתית המבזה את החיילם ולא בהכרח בסוגיה פלילית, ולרוב אין בקריאות השונות הסתה לאלימות.

ח"כ איל בן ראובן (המחנ"צ) אמר בדיון: "תופעת האיומים והפגיעה בחיילים החרדים היא בלתי נסבלת. פגשתי אותה לפני 20 שנה. ההבדל שהיום היא מאורגנת וממומנת."

"מחכים שירצחו חייל?"

משה פריגן, חייל חרדי משוחרר, סיפר: "חוזר מצוק איתן אחרי שבועיים, עובר ברחוב נחמיה בבני ברק, קבוצת נערים בני 13-15 מקיפים אותי וצועקים לי 'אמן תמות במלחמה'. זה לא השיימינג ולא הפשקווילים, באותו רגע הבנתי שלא מדובר בקומץ קטן."

רק בתחילת החודש תקפו מספר פעילים חרדים את סגן השר החינוך, מאיר פרוש, ככל הנראה על רקע אי הסתייגותו מגיוס חרדים. התוקפים ארבו לפרוש ובנו ביציאה מבית הכנסת, הכשילו אותם ואף ירקו עליהם. המשטרה ביקשה מסגן השר להגיש תלונה, אך זה סרב, בהמשך עצרה המשטרה את הפעיל המרכזי שהיה חלק מהתקיפה.

יעקב וידר, ראש המטה החרדי של הליכוד ביקר את התנהלות הממשלה וטען כי ישיבה כזאת התכנסה לפני שנה וחצי, "מה אתה מחכים שירצח חייל? אני באופן אישי הגשתי תלונות למשטרה, והיא סוגרה את התיק מחוסר עיניין לציבור", מחה וידר.

אלי בן דהן סגן שר הביטחון פנה לרבנים הבכירים ולמנהיגי הציבור החרדי ואמר " אין שום היתר בעולם לפגיעה על רקע גיוס לצה"ל, מי שאומר שהוא פועל בשם התורה הוא פועל נגדה. זה לא קידוש השם זה חילול השם. אין דברים בשולחן ערוך, להיפך, הלבנת פני חברו ברבים זה איסור חמור". סגן השר ציין כי הוא עורך ישיבות מעקב אחר הטיפול בתלונות של החיילים החרדים המוגשות למשטרה, וכי בעקבות דרישה שלו בקרוב יתקיים דיון אצל היועמ"ש לממשלה בסוגיית חופש הביטוי בנושא.

ח"כ איל בן ראובן (המחנ"צ) אמר בדיון: "תופעת האיומים והפגיעה בחיילים החרדים היא בלתי נסבלת. פגשתי אותה לפני 20 שנה. ההבדל שהיום היא מאורגנת וממומנת." ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה: "אצלנו בבית הכנסת מברכים את חיילי צבא הגנה לישראל בכל שבת, אז אם בבית הכנסת שלכם בשכונות החרדיות לא מברכים בתפילה זו, תדעו שכולנו מברכים אתכם".

"אברך תורם למדינה יותר מחייל"

בתחילת השבוע, התבטא שר הפנים אריה דרעי יו"ר תנועת ש"ס, בסוגיית גיוס חרדים בפאנל שערך ערוץ 10 ויוצר התוכנית 'פנים אמיתיות' אמנון לוי, ואמר: "אני מאמין באמונה שלמה שאברך תורם לבטחון המדינה יותר מחייל ואתם לא יכולים להשתכנע בזה." כשנשאל השר מה עמדתו בגין תקיפת החיילים החרדים, השיב: " החוק היום מאפשר להעמיד לדין ורק צריך משטרה. אין הזדמנות לאכיפה. החיילים שהחליטו ללכת אני מכבד ומוקיר אותם ומי שרודף אותם הוא לא עושה זאת בשם תורה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!