דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מרצדס, מאחוריכם: איגוד עובדי הרכב בארה"ב זכה ביציגות במפעל פולקסווגן בטנסי

לאיגוד מצפה מערכת בחירות מורכבת יותר במפעלי מרצדס, ובהמשך מקווים לאגד מפעלים של יצרניות רכב נוספות | הישגי האיגוד בדרום ארה"ב עשויים לפתוח גל של התאגדויות

קיארה יוז, עובדת במפעל פולקסווגן, חוגגת את הזכייה ביציגות של איגוד עובדי הרכב (צילום: ג'ורג' ווקר/AP)
קיארה יוז, עובדת במפעל פולקסווגן, חוגגת את הזכייה ביציגות של איגוד עובדי הרכב (צילום: ג'ורג' ווקר/AP)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקני (UAW) ניצח בבחירות להכרזת יציגות במפעל פולקסווגן בצ'טנוגה, טנסי. הניצחון נותן תקווה לאיגוד שיוכל להגיע לפריצות דרך נוספות בדרום ארה"ב, שהוא אזור פחות מאוגד.

ה-UAW זכה בשיעור מדהים של 73% מקולות העובדים בפולקסווגן, זאת לאחר שהפסיד בבחירות ב-2014 וב-2019. זו הזכייה הראשונה של האיגוד במפעל הרכבה בדרום בבעלות יצרנית רכב זרה.

תהליך ההקמה של ועדים והתארגנויות עובדים ראשוניות בארצות הברית מורכב וקשה מאוד ביחס לישראל. בניגוד לחוק בארץ, שדורש את הצטרפותם של שליש מהעובדים בלבד לארגון העובדים ואוסר על המעסיק להתערב בתהליך ההתארגנות, בארצות הברית נדרשים האיגודים לקיים בחירות במקום העבודה – בעד או נגד הקמת האיגוד, ועל פי רוב נאלצים להתמודד מול קמפיין נגדי שמנהלת ההנהלה.

היעד הבא: מרצדס בנץ

לטענת נשיא האיגוד שון פיין, כל המומחים אמרו לו ש-UAW לא יכול לנצח בדרום. "אבל כולכם אמרתם – חכו לזה'", הוא אמר לקבוצת עידוד של מארגני פולקסווגן באולם איגודים בצ'טנוגה, טנסי, ביום שישי בערב, כאשר הניצחון של האיגוד היה ברור. "אתם מובילים את הדרך. אנחנו הולכים להמשיך את המאבק הזה למרצדס ולכל מקום אחר".

עם זאת, UAW צפוי לעמוד בפני מבחן קשה יותר בניסיון לייצג עובדים בשני מפעלי מרצדס בנץ בטוסקלוסה, אלבמה. מערכת בחירות של חמישה ימים אמורה להתחיל ב-13 במאי, והקמפיין של האיגוד כבר מתחמם. האיגוד האשים את יצרנית הרכב הגרמנית בהפרת חוקי העבודה בארה"ב ובגרמניה באמצעות טקטיקות אגרסיביות לשבירת איגודים, אך החברה מכחישה זאת.

"תהיה להם דרך קשה הרבה יותר מאשר בצ'טנוגה, מקומות עבודה יעמידו בפניהם התנגדות ניהולית אגרסיבית ואפילו התנגדות קהילתית", אמר הארי כץ, פרופסור ליחסי עבודה באוניברסיטת קורנל. "הנהלת פולקסווגן לא ניסתה למנוע את ההתאגדות באגרסיביות. מרצדס תהיה מבחן טוב. זה הדרום העמוק יותר".

הישגי 2023: שישה שבועות של שביתה – ותוספת שכר של 25%

בסוף השנה שעברה הכריז UAW שבכוונתו לייצג כמעט 150 אלף עובדים במפעלים שאינם מאוגדים, בעיקר בדרום. האיגוד מכוון למפעלים בארה"ב המנוהלים על ידי טויוטה, הונדה, יונדאי, ניסאן, סובארו, מאזדה, פולקסווגן, מרצדס, ב.מ.וו ווולוו, יחד עם מפעלים המופעלים על ידי יצרניות הרכב החשמלי טסלה, ריביאן ולוסיד.

לפני כן, באוקטובר האחרון, נסתיימה סדרת שביתות היסטורית בת כשישה שבועות שערך האיגוד במקביל במפעלי שלושת חברות תעשיית הרכב האמריקניות GM, פורד וסטלנטיס. האיגוד חתם על הסכמי שכר משמעותיים המבטיחים תוספות של 25% לשכר הבסיס של העובדים עד אפריל 2028, והטבות נוספות הצפויות להעלות את השכר הכולל בכ-33% בממוצע כך שיעמוד על כ-42 דולר לשעה. ההסכמים השיבו לעובדים שורה של זכויות שנאלצו לוותר עליהן בעבר, במסגרת תוכניות התייעלות משותפות עם האיגוד כחלק מהתמודדות החברות עם המשבר הכלכלי של שנת 2008.

עובדי פולקסווגן בטנסי חוגגים את הזכייה ביציגות של איגוד עובדי הרכב (צילום: ג'ורג' ווקר/AP)
עובדי פולקסווגן בטנסי חוגגים את הזכייה ביציגות של איגוד עובדי הרכב (צילום: ג'ורג' ווקר/AP)

התבוסה האחרונה של האיגוד בפולקסווגן צ'טנוגה התרחשה בעיתוי חלש עבור האיגוד: באמצע חקירה פדרלית על שוחד ומעילה תחת נשיא קודם. מריק מאסטרס, פרופסור לעסקים באוניברסיטת וויין סטייט בדטרויט, החוקר את ה-UAW, אמר שהאיגוד הפך את הקערה על פיה כשמינה מנהיגות חדשה, הציג את ההישגים שקבע בהסכמים בשנה שעברה וניצל את האקלים הנוכחי, שנוח יותר לאיגודים. לדבריו, האיגוד מיומן גם בהפיכת חתימות בעד האיגוד להצבעות בבחירות, בין השאר באמצעות דחיפה לבחירות מהירות.

"עכשיו, עיני הציבור והתקשורת יהיו על צ'טנוגה, ויבחנו באיזו מהירות יוכל UAW לתרגם את ההישג להסכם", אמר.  לטענתו, אם האיגוד לא יכול להשיג הסכם טוב בזמן קצר, הוא יסתכן באיבוד חלק מהמומנטום שצבר עם הניצחון בבחירות ביום שישי.

ביידן בירך, איגודים אחרים מנסים לשחזר את ההצלחה

איגודים בתעשיות אחרות כבר מתקדמים עם ארגון קמפיינים בדרום ומנסים ללמוד מהמשחק של UAW. באיגוד הדיילים, שניסה ללא הצלחה לזכות בצוותי תא הנוסעים בדלתא איירליינס שבאטלנטה, מקווים לאסוף מספיק חתימות כדי לכפות בחירות נוספות בדלתא עד סוף השנה. נשיאת האיגוד שרה נלסון אמרה שהיא אינה מופתעת מהזכייה ב-UAW, לאחר השביתות שהובילו להסכמי שיא בשנה שעברה. "דיברתי על זה כבר הרבה זמן – ששביתות ועמידה מול המעסיק הולכות לדרבן התארגנות, וזה בדיוק מה שראינו כאן", אמר נלסון.

נלסון מנסה להשיג הסכם מוביל בתעשייה ביונייטד איירליינס, שבו תוכל להשתמש כדי לחזר אחרי צוותי דלתא. בינתיים, צוותי הסטארט-אפ Breeze Airways, שרבים מהם מתגוררים בדרום, יצביעו בחודש הבא אם להצטרף לאיגוד שלה.

הבית הלבן פרסם הצהרה מהנשיא ג'ו ביידן, ובה בירך את UAW. ביידן, שהצטרף למשמרות שביתה של UAW במישיגן במפעלי פורד, GM וסטלנטיס בשנה שעברה – שיבח את הצלחתם של איגודי עובדים המייצגים עובדי רכב, שחקנים וכותבים הוליוודיים, עובדי שירותי בריאות ואחרים להשיג הסכמי עבודה טובים יותר.

"הזכיות הללו באיגוד סייעו להעלות את השכר ולהוכיח שוב שהמעמד הבינוני בנה את אמריקה ושאיגודי העובדים עדיין בונים ומרחיבים את מעמד הביניים עבור כל העובדים", אמר ביידן. הנשיא מתח ביקורת על שישה מושלים בדרום הרפובליקה, כולל ביל לי מטנסי, שאמר השבוע לעובדי הרכב כי הצבעה לייצוג באיגודי עובדים תסכן את מקומות העבודה.

שרון בלוק, פרופסור למשפטים באוניברסיטת הרווארד שעבדה עבור ממשל ביידן בנושאי עבודה ונושאים אחרים, אמרה כי אזהרת המושלים נשמעה חלולה לאחר שטסלה, שאינה מאוגדת, חשפה כי היא מתכננת לפטר 10% מעובדיה לאחר תוצאות מכירות מאכזבות. לדבריה, עובדי פולקסווגן ראו במכתב הפתוח של המושלים "איום ריק ותכסיס ציני", והם התעלמו ממנו. "לעובדים נאמר במשך זמן רב שאי אפשר להתארגן בדרום. ורבים, אפילו לא בדרום, אולי עובדים בתעשיות שבהן נאמר להם במשך זמן רב שאין אפשרות להתארגן", אמר בלוק. "מה ש-UAW הראה אמש הוא שאנחנו צריכים לחשוב מחדש על כל ההצהרות השליליות האלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!