דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / אירועי הגאווה ב-2017 יהיו בסימן ביסקסואליות, וזה מרגש

מחקרים מראים שא/נשים שחשים משיכה ליותר ממגדר אחד מהווים כ-30% מהאוכלוסייה, אך הנראות של הקהילה הגדולה שלה מינימלית. חבריה סובלים מהעדר נגידות לשירותי רפואה ידידותיים, חווים סקסואליזציה של הזהות ומודרים גם משדה הקשר הזוגי. על כן, טוב שהנושא ילווה את אירוע הגאווה בשנה הקרובה

מצעד יום הנראות הביסקסואלי (צילום: Ann Liberzon).
מצעד יום הנראות הביסקסואלי (צילום: Ann Liberzon).
מיקי זאידל
מיקי זאידל
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

התרגשתי לשמוע על החלטת מנהלת הארגונים הגאים בהובלת האגודה למען הלהט"ב בישראל, כי הנושא שילווה את אירועי הגאווה השונים ב-2017 יהיה ביסקסואליות. ההכרעה התקבלה אחרי התמודדות צמודה בין שני נושאים מרכזיים וחשובים: מורשת הקהילה הגאה וביסקסואליות. זאת לצד נושאים רבים וחשובים נוספים, ביניהם מאבק בבריונות להט"בפובית ברשת ובריאות הקהילה. בסופו של דבר, הכריעה ההצבעה האינטרנטית, בה זכה הנושא הביסקסואלי לכשליש מהקולות.

עבורי, כגבר פאנסקסואל (וגם ביסקסואל. אני מרגיש מאוד בנוח עם שתי הכותרות), חשוב היה מאוד לפעול למען החלטה זו. על פי מחקרים, א/נשים בי-פאן-פולי מהווים כ-30 אחוזים מהאוכלוסייה. אדגיש, האוכלוסייה הכללית, לא אוכלוסיית הלהט"ב. על פי מחקרים שנערכו בצפון אמריקה, השיעור מגיע אף ל-50 אחוזים בשנים האחרונות, מבחינת הפרקטיקה המינית. לצד השיעור הגבוה, הנראות לה זוכה הזהות והקהילה שלנו היא מינימלית, בטח ובטח שלא קרובה להיות תואמת לשיעורנו באוכלוסייה ובקהילה.

הקהילה המולטימשיכתית (א/נשים שחשים משיכה ליותר ממגדר אחד: ביסקסואלים/ות, פאנסקסואלים/ות ופוליסקסואלים/ות) נמחקת ומועלמת באופן תדיר מהשיח. לדוגמה, ביטוי "הקהילה ההומו-לסבית", וחווה לא אחת גילויי ביפוביה מן החוץ ומן הקהילה הלהט"בית עצמה.

בין הקשיים המרכזיים שעמם מתמודדים/ות אנשים ביסקסואלים, ניתן למנות העדר נגישות לשירותי רפואה ידידותיים – עד כדי מצבים בהם נשים ביסקסואליות נמנעות לפנות לגניקולוגים – או חוסר הכרה של מאפיינים של חיי המין של ביסקסואלים/ות וההשלכה שלהם על חשיפה למחלות מדבקות או לנגיף ה-HIV.

כמו כן, נתקלים ביסקסואלים/ות תדיר בקשיים עמוקים מול ממסד רפואת הנפש, כשגם מטפלים ידידותיים להומואים ולסביות עלולים לראות ולסמן ביסקסואליות כבלבול מיני או כשלב מעבר, ו"הנה, עוד רגע תבין אם אתה הומוסקסואל או הטרוסקסואל". חבר.ה בקהילה שלנו אובחן.ה כסכיזופרן רק מפאת העובדה שאמר.ה למטפל שהינו חסר מגדר ונמשך.ת ללא קשר למגדר. מבחינת הרופא, היו אלה דברים שהוא לא הכיר, ואם אינם מוכרים, הם אינם קיימים, ואם אינם קיימים, המטופל בהכרח הוזה אותם.

ביסקסואלים, ובעיקר ביסקסואליות, חווים סקסואליזציה של הזהות, נתפסות כאובייקט מיני מהלך ויעד בלתי פוסק להצעות למין משולש מרובה מגדרים – ולא שיש פסול במין שכזה, הפסול הוא בפטישיזציה ובהטרדה מינית של חברות הקהילה, דבר שמוביל לכך שנשים ביסקסואליות חשופות לאלימות מינית רבה יותר מנשים הטרוסקסואליות ולסביות (ופחות מנשים טרנסג'נדריות).

בי-פאן-פולי חווים הדרה גם בשדה הקשרים הזוגיים. מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב, גילה כי יותר מ-50% מתוך אלף נשים הטרוסקסואליות הצהירו כי אינן מוכנות לצאת עם גבר ביסקסואל. והרשימה עוד ארוכה – בתעסוקה, בתרבות (אם כבר יש דמות ביסקסואלית בקולנוע או טלויזיה, לעולם היא תהיה תככנית ו/או בוגדנית, ולעולם לא יקראו לה בשמה) ועוד ועוד ועוד. כמובן שהדיכוי רק הולך וגדל כשיש הצלבה עם זהויות שונות נוספות – אישה ביסקסואלית ממוצא ברה"מי, גבר פאנסקסואל טרנסג'נדר, ביסקסואלית ערביה.

את המצב הזה באנו לשנות. דרך ארוכה עוד לפנינו, אבל הפורום הבי-פאן-פולי הוקם קודם כל כדי לשמש קול לחברות וחברי הקהילה שרגילים להיות מושתקים ונעדרים מהשיח. הובלנו את המהלך של קביעת נושא הביסקסואליות כדי להתחיל לשבור את המעגל בו ביסקסואלים/ות חווים קושי רב וקולם לא נשמע. נפעל לנראות ביסקסואלית, אנחנו ושותפים ובנות ברית מהקהילה הלהט"בית, בתל אביב וברחבי הארץ, בכנסים, באקדמיה, באירועי תרבות, בפסטיבלים, מסיבות – ובמצעדי הגאווה.

חשוב לי לציין שעל אף שהנראות הביסקסואלית נבחרה כנושא השנה, אין כאן מנצחים ומפסידים, אין נושא טוב שנבחר מול נושא לא חשוב או פחות חשוב. נושא מורשת ותיקי הקהילה הלהט"בית, שלא נבחר השנה, הוא נושא חשוב מאין כמותו ואנסה להשפיע ככל יכולתי שבשנה הבאה נושא המורשת יבחר להיות הנושא המוביל.

יש בי אהבה והיא תנצח.


מיקי זאידל הוא ממקימי הפורום הבי פאן פולי ודובר ארגון חוש"ן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!