דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

'גרדיאן': לפי שרי האוצר ב-G20, מיליארדרים בעולם צריכים לשלם מס עושר של 2%

ברזיל, גרמניה, ספרד ודרום-אפריקה העלו הצעה בנושא מיסוי הוגן יותר, שיניב תוספת של 250 מיליארד ליש"ט במטרה להילחם בעוני ובמשבר האקלים | כלכלנים: "יש להם אנטי למיסוי על עושר, הם יעשו לובי בקרב הממשלות"

שר האוצר הברזילאי פרננדו חדד במפגש ה-G20 (צילום: AP/Andre Penner)
שר האוצר הברזילאי פרננדו חדד במפגש ה-G20. "שכל אחד בחברה יתרום לטובת הכלל ביחס ליכולתו לשלם" (צילום: Andre Penner/AP)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

3,000 מילארדרים בעולם צריכים לשלם לפחות 2% מס על הונם ההולך וגדל במהירות כדי לגייס 250 מיליארד ליש"ט בשנה למען המאבק הגלובלי נגד העוני, אי השוויון והתחממות כדור הארץ, כך טוענים שרי האוצר של ארבע כלכלות המובילות בעולם.

כסמן לתמיכה עולמית הולכת וגוברת במיסוי העשירים ביותר, בברזיל, גרמניה, דרום-אפריקה וספרד טוענים כי מס של 2% יפחית חוסר שוויון, ויעשיר מימון ציבורי לאחר טלטלות כלכליות שנגרמו בגלל מגיפת הקורונה, משבר האקלים וקונפליקטים צבאיים באירופה ובמזרח התיכון.

הם קוראים לעוד מדינות להצטרף לקמפיין שלהם, באומרם כי סכום שנתי שיגויס יספיק כדי לכסות את העלות המוערכת של הנזקים שנגרמו בגלל אירועי מזג האוויר הקיצוניים של השנה החולפת.

"זהו הזמן לקהילה הבינלאומית להיות רצינית באשר להתמודדות עם חוסר שוויון, ולממן נכסים ציבוריים גלובליים", אמרו יוזמי ההצעה לגרדיאן. "אחד הכלים שעומדים לממשלות כדי לקדם יותר שוויון הוא מדיניות מיסוי. יש בכך פוטנציאל להגביר את המרחב הפיסקלי שבו ממשלות צריכות להשקיע בהגנה חברתית, חינוך ושינויי האקלים. אם הדבר יבוצע בדרך פרוגרסיבית, יובטח שכל אחד בחברה יתרום לטובת הכלל ביחס ליכולתו לשלם. תרומה הוגנת מגבירה רווחה חברתית".

ברזיל עומדת בראש קבוצת G20 של המדינות המפותחות והמתפתחות, ונציגיה העלו את נושא מס המיליארדרים במפגש של שרי כלכלה מוקדם יותר השנה.

הכלכלן הצרפתי דניאל זוקמן, מפרסם כעת את הפרטים הטכניים של תוכנית שתידון שוב על ידי מדינות ה-G20 בחודש יוני. צרפת הביעה תמיכה בנושא מיסוי עושר, ובברזיל שואבים עידוד מכך שארה"ב אמנם לא הביעה תמיכה במס, אך גם לא התנגדה לו.

זוקמן: "למיליארדרים יש את המיסוי הנמוך ביותר מלכל קבוצה אחרת בחברה. אני לא חושב שמישהו תומך בכך שהאנשים עם יכולת תשלום המס הגבוהה ביותר, משלמים הכי פחות".

מחקר שפורסם השנה מצא, כי לאחר מגיפת הקורונה, ועליות מחירי הנדל"ן שבאו במהלכה ובעקבותיה, התעשרו עשירי העולם ב-34% בסוף 2023, לעומת עושרם ב-2020.

בתוך כך, מחקר של הבנק העולמי הראה כי המגיפה עצרה את הפחתת העוני.

ההצעה, החתומה על ידי שתיים מהכלכלות הגדולות באירופה – גרמניה וספרד – ושתיים מהכלכלות העולות – ברזיל ודרום-אפריקה – גורסת כי מיסוי העשירים ביותר הוא עמוד תווך שלישי כדי להשלים את המו"מ על מיסוי הכלכלה הדיגיטלית ומיסוי כלל עולמי מינימלי של של 15% על חברות שהוצג מוקדם יותר השנה.

"ניתן לעצב את המס כמס מינימלי של 2% מעושרם של הסופר-עשירים. הוא לא יחול על מיליארדרים שכבר תורמים את חלקם באמצעות מס ההכנסה. אלה שמצליחים להימנע מתשלום מס הכנסה, יהיו מחויבים לתרום יותר למען טובת הכלל", אמרו השרים. "פרצות עקביות במערכת רומזות שבעלי הון יכולים למזער את מס ההכנסה שהם משלמים. מיליארדרים משלמים רק שווה ערך של עד 0.5% מעושרם באמצעות מס הכנסה. הכרחי להבטיח שמערכות המיסוי שלנו יספקו ודאות, רווחים מספיקים, וינהגו בכל האזרחים באופן הוגן".

השרים אמרו, כי יידרשו צעדים נגד מקלטי מס. המיסויו יתוכנן למנוע ממיליארדרים הבוחרים לחיות במונקו או בג'רזי למשל, אך עושים את הונם בכלכלות גדולות כמו בריטניה או צרפת, מלהפחית את המיסוי שלהם מתחת למינימום גלובלי מוסכם. אם המדינה אינה כופה את המס המינימלי, מדינה אחרת יכולה לדרוש את המס.

"כמובן שהטיעון שמיליארדרים יכולים להעביר את הונם לתחום שיפוט שבו המס מופחת ולכן להימנע ממיסוי, הוא חזק. לכן רפורמת מס שכזו נמצאת על הפרק ב-G20. שיתוף פעולה בינלאומי והסכמים עולמיים הם המפתח להפוך מס כזה לאפקטיבי. מה שהקהילה הבינלאומית הצליחה לעשות עם המס העולמי המימימלי על חברות בינלאומיות, ניתן לעשייה עם מיליארדרים", אמרו השרים.

לדברי זוקמן, ישנה תמיכה ציבורית גדולה בהצעה, עם סקרי דעה המראים תמיכה של עד 80% של המצביעים בעדה. למרות זאת, הכלכלן אמר כי הוא צופה להתנגדות גורפת.

"אני לא רוצה להיות נאיבי. אני יודע שהעשירים המופלגים יילחמו", אמר. "יש להם אנטי למיסוי על עושר. הם יעשו לובי בקרב הממשלות. הם ישתמשו במדיה שבבעלותם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!