דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

הזוכה בפסטיבל 'תיאטרונטו' ה-33: ההצגה "מאת שמירה אימבר"

ההצגה מתרחשת ביום האחרון לחייה של שדרנית הרדיו המיתולוגית, וחוזרת דרך השידור האחרון שלה לתחנות חייה | זכתה בציון לשבח - ההצגה "יורשת" |הפרס הראשון במסלול ה"קצרנטו" הוענק להצגה "קו 164"

מירב גרובר בהצגה "מפי שמירה אימבר". "מרתקת, סוחפת ומרגשת" (צילום: ז'ראר אלון)
מירב גרובר בהצגה "מפי שמירה אימבר". "מרתקת, סוחפת ומרגשת" (צילום: ז'ראר אלון)
אורן דגן

פסטיבל תיאטרונטו ה-33 ננעל אתמול (חמישי) בתיאטרון יפו. הפסטיבל, אותו ייסד יעקב אגמון ז"ל, ומאז פטירתו מנוהל על ידי השחקנית גילה אלמגור-אגמון, עלה בעכו וביפו העתיקה מול אולמות מלאים. חלק מההצגות התייחסו לרוח התקופה ולמלחמה.

השנה הציג הפסטיבל 6 מונודרמות חדשות במסגרת התחרות, ועוד 8 הצגות קצרות (עד 15 דקות) במסגרת מסלול ה"קצרנטו" שיזם ניר שטראוס. אחת ההצגות הקצרות היא  "שבת בבוקר" מאת מיכל אהרוני ובביצוע שלמה בראבא.

השנה כלל הפסטיבל לראשונה גם פורמט חדש בשם "קצרצרנטו", שכלל מקבץ של הצגות קצרצרות של עד 5 דקות.

הילדות הפרועה, המשחק במחזמר והקריירה כשדרנית

פרס התיאטרונטו על שם ניסים עזיקרי ז"ל בסך 9,000 שקלים, הוענק להצגה "מאת שמירה אימבר" מאת יואב גינאי, בבימויו של אלון אופיר ובביצועה של מירב גרובר.

ההצגה מתרחשת ביום האחרון לחייה של שדרנית הרדיו המיתולוגית, וחוזרת דרך השידור האחרון שלה לתחנות חייה – מילדותה הפרועה בתל אביב של 1950, דרך שירותה הצבאי כחיילת לוחמת צדק, משם לקליפורניה של ה"סיקסטיז", שם הצטרפה לילדי הפרחים והפגינה נגד מלחמת וייטנאם. בהמשך, כששיחקה בגרסה הישראלית של המחזמר "שיער" ועד לימיה כקריינית חדשות ומגישת מוזיקה, שאף פעם לא היססה לומר בשידור חי את דעתה הנחרצת, גם כשידעה שתיענש.

ההצגה "תגידו לי מה בא לי". פרס בחירת הקהל (צילום: אורון קפלון)
ההצגה "תגידו לי מה בא לי". פרס בחירת הקהל (צילום: אורון קפלון)

מנימוקי השופטים: "יואב גינאי, הכותב, ואלון אופיר, הבמאי, יצרו עבור מירב גרובר מצע צבעוני, עשיר ומסעיר, שיש בו תנודות, מהפכים, הומור, וגם הרבה כאב. סיפורה של אימבר מעורר דיון במתח שבין הקונצזוס הממסדי לבין מימוש חירותו של הפרט כפי שנהגה אימבר בחייה וגם במותה. מירב גרובר מרתקת, סוחפת ומרגשת, כשהיא מדלגת בקלילות בין דמויות, תקופות ומצבי נפש. מירב היא שמירה – ולרגעים נדמה ששמירה היא מירב. אם פסטיבל תיאטרונטו נועד בהגדרתו להעמיד את השחקן במרכז החוויה התיאטרונית, מירב גרובר יוצרת חוויה שכזו, ומשום כך מצאנו אותה ראויה לפרס התיאטרונטו לשנת 2024". 

הפרס ניתן על ידי קרן תל אביב לאמנויות ופרויקט מת"ן, כמענקים שנועדו לקדם את פעילותם היצירתית של אמני הבמה שצוינו על ידי השופטים. מענקים אלה הינם חולייה נוספת בפעילותה של הקרן לעידוד אמנות ישראלית ויוצריה.

פרס להצגה שזכתה בציון לשבח, אף הוא באדיבות קרן תל אביב לספרות בגובה 3,000 שקלים, הוענק להצגה "יורשת" מאת ובבימוי יעל גרוף, ובביצועה של יעל סדן. ההצגה מספרת את סיפורה האישי של היוצרת כילדה, נערה ואישה, החיה עם ירושה של טראומה שקיבלה מאביה, פדוי שבי ממלחמת שלום הגליל.

"יעל סדן צללה אל דמותה במסירות ואמינות רבה והצליחה לנוע בין כאב לתקווה בכישרון, ועל כך היא ראויה לציון לשבח", כתבו השופטים. 

"נוכחותו האינטנסיבית והמדויקת מצליחה לגעת ולרגש"

הפרס הראשון במסלול ה"קצרנטו" בסך 3,000 שקלים, אף הוא באדיבות קרן תל אביב לספרות ואמנות, הוענק להצגה "קו 164" מאת ובביצוע איתמר מועלם, בבימויו של נעם פרנק (מוזיקה מקורית: ניר כנען).

עליה כתבו השופטים בנימוקיהם: "הדיאלוג הפנימי, הקיים באופן תמידי אצל כל אדם הרגיל בנסיעה באוטובוס, הופך דרך עבודתם של איתמר מועלם ונעם פרנק, לדיון פוליטי וחד על הדרך שבה אנחנו בוחרים.ות לפעול בעולם של פוליטיקת זהויות. איתמר ממלא את הבמה בנוכחותו האינטנסיבית והמדויקת ומצליח לגעת, לרגש ולהצחיק דרך דיאלוג ישיר עם הקהל".

בפרס בחירת הקהל על שם תרין שלפי ז"ל (זוכת פרס השחקנית הצעירה בתיאטרונטו לשנת 2019) בסך 5000 שקלים, המוענק על ידי בני משפחתה, זכו שתי הצגות במספר קולות זהה – ההצגה "תגידו לי מה בא לי" מאת ובביצוע נמרוד פלג, בבימוי יובל קורן, וההצגה Man-Up מאת לי מסיקה ועפר גרינברג בביצוע עפר גרינברג.

בפרס בחירת הקהל במסלול הקצרנטו בסך 1,500 שקלים, הניתן על ידי התיאטרונטו, זכו שתי הצגות שקיבלו מספר קולות זהה – "כאם לשלושה בנים" מאת ובביצוע אורנת למפרט, ו"אבא של הילדים שלי" בביצוע עדי דרורי, מאת אורלי עסיס.

השופטים בקצרנטו: נטלי צוקרמן, מיכאל טפליצקי ויואב ברתל. השופטים במסלול ההצגות באורך מלא: אילנית סווייסה, רוני תורן ויעל וקשטיין.

על הוועדה האמנותית של התיאטרונטו נמנים גילה אלמגור-אגמון, והיוצרים והשחקנים דניאל כהן-לוי, שמעון מימרן ויגאל עזרתי. מפיקת הפסטיבל: גלית ברסקי. הפסטיבל מתקיים בשיתוף משרד התרבות, המחלקה לפסטיבלים, עיריית תל אביב-יפו (באמצעות חברת "אתרים יפו העתיקה") ועיריית עכו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!