דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

שיטפונות ענק בדובאי, ענני אבק ביוון: נזקי מזג האוויר בעולם השבוע

אדם הולך על כביש ראשי מוצף בדובאי, על רקע מגדל בורג' ח'ליפה, לאחר השיטפונות שפקדו את המדינה (צילום: REUTERS/Amr Alfiky)
אדם הולך על כביש ראשי מוצף בדובאי, על רקע מגדל בורג' ח'ליפה, לאחר השיטפונות שפקדו את המדינה (צילום: REUTERS/Amr Alfiky)

118 אסירים, רובם פעילי טרור, נמלטו מכלא בניגריה כשחלקים בו קרסו בשיטפון | בקפריסין ויוון השמיים נצבעו כתום מאבק שהגיע מאפריקה | במזרח אפריקה מאות נהרגו בשיטפונות ועשרות אלפים נעקרו מבתיהם | בדובאי שכונות יוקרה הוצפו ומחלה זיהומית התפרצה בשל השיטפונות | בעולם השבוע

אוריאל לוי

מזג אוויר קיצוני פגע השבוע בשגרת חייהם של מאות מיליונים ברחבי העולם. משבר האקלים מביא לגלי חום קיצוניים באזורים ממוזגים לצד שיטפונות ענק באזורים צחיחים, מה שמביא למראות אבסורדיים לעתים, וטראגיים במקרים רבים.

שיטפונות הכו השבוע במערב אפריקה והובילו לבריחה המונית מהכלא בעיר אבוג'ה, בירת ניגריה; סופת חול כיסתה את יוון וחלק מהאיים שלה, וגם את קפריסין השכנה; בדובאי חוששים ממחלה מסתורית שהתפרצה לאחר סערה חסרת תקדים ובמזרח אפריקה נהרגו מאות בני אדם בשל השיטפונות. 

יוון וקפריסין: איים נחנקו תחת ענני אבק

עננת אבק שהגיע ממדבר סהרה כיסתה השבוע את אתונה וערים נוספות ביוון ובאיים באזור המזרחי של הים התיכון, במה שגורמים רשמיים במדינה הגדירו כאחד מפגעי הטבע הקשים ביותר שפקדו אותה מאז 2018. ישראל חמקה מרוב עננת האבק, שחלפה בשטחה לקראת סוף השבוע שעבר.

במדינת האיים, אובך צהוב-כתום חנק אזורים שלמים לאחר ימים של רוחות חזקות שנשבו מכיוון דרום. האובך הגביל את הראות והביא לכך שהרשויות פרסמו אזהרות חמורות לאנשים הסובלים מקשיי נשימה. 

אדם הולך על החוף סמוך ללרנקה שבקפריסין, בתוך עננת האבק שהגיעה מאפריקה (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
אדם הולך על החוף סמוך ללרנקה שבקפריסין, בתוך עננת האבק שהגיעה מאפריקה (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)

"זהו אחד המקרים החמורים ביותר של ריכוזי אבק וחול מהסהרה מאז 21-22 במרץ 2018, כשעננים כיסו את האי כרתים", אמר קוסטס לגוברדוס, מנהל חקר מזג האוויר במצפה הכוכבים באתונה. 

יוון כבר נפגעה השנה מענני אבק קודמים שהגיעו מהסהרה בסוף מרץ ובתחילת אפריל – אובך שפגע גם בחלקים משווייץ ובדרום צרפת. הרשויות ביוון הזהירו כי ריכוזי האבק יכולים להפחית את אור השמש ולהביא לריכוזים גבוהים של חלקיקים מזהמים המסכנים גם אנשים הסובלים מבעיות בריאותיות קלות. 

מדי שנה מגיעים לאירופה 60 עד 200 מיליון טונות של אבק ממדבר הסהרה שבצפון אפריקה. בעוד שהחלקיקים הגדולים ביותר שוקעים במהירות בישראל, הקטנים ביותר יכולים לעבור אלפי קילומטרים ולהגיע לכל אירופה. 

שמיים כתומים באתונה, בעקבות אבק שהגיע מכיוון אפריקה (צילום: AP Photo/Petros Giannakouris)
שמיים כתומים באתונה, בעקבות אבק שהגיע מכיוון אפריקה (צילום: AP Photo/Petros Giannakouris)

דובאי: גשם של יותר משנה וחצי ב-12 שעות

תושבי דובאי ואמירויות נוספות דיווחו שחלו לאחר ששתו מים מהברז, זאת לאחר שיטפונות חסרי תקדים שפקדו את האזור. 'האינדיפנדנט' הבריטי דיווח כי האמירות ספגה כמויות גשם של שנה וחצי ב-12 שעות, מה שגרם לשיטפונות הקשים ביותר מאז שהחל איסוף הנתונים לפני 75 שנים.

לפחות ארבעה בני אדם מתו כתוצאה מהשיטפונות, שגרמו להרס בנמל התעופה של דובאי, מרכז התעופה הבינלאומי העמוס ביותר בעולם. מזג האוויר הקיצוני הביא לביטול טיסותיהם של 200,000 נוסעים ועיכוב טיסות של נוספים. 

בצילומים שפורסמו ברשתות החברתיות ובערוצי תקשורת מקומיים נראו תושבים הנפגעים מסילון של גשם זלעפות, מטוסים נאלצו לנחות במה שנראה כמו אגם, ומכוניות רולס רויס יוקרתיות נסחפו בשטף. 142 מ"מ של גשם ירדו בדובאי באותו יום, בה יורד בשנה ממוצעת 86 מ"מ של גשם.  

מכוניות שקועות תחת המים בשכונת דירות יוקרה בדובאי בעקבות השיטפונות שפקדו את המדינה (צילום: REUTERS/Amr Alfiky)
מכוניות שקועות תחת המים בשכונת דירות יוקרה בדובאי בעקבות השיטפונות שפקדו את המדינה (צילום: REUTERS/Amr Alfiky)

בשל הגשמים, באיחוד האמירויות התפרצה מגפה זיהומית, שלפי משרד הבריאות האמירתי נובעת מחדירה של מי קולחים למערכת המים המקומית. בהצהרה שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות הממלכתית, לא דווח כמה אנשים נפגעו ואיך הם טופלו. משרד הבריאות באמירויות דיווח על "מספר קטן של מקרים בהם ראינו סימפטומים שנובעים מזיהום מים, והם טופלו בבית חולים". 

מזרח אפריקה: מאות הרוגים בשיטפונות ענק

גשמים עזים הכו במזרח אפריקה בימים האחרונים, והשפיעו ישירות על חייהם של מאות אלפי בני אדם. רבבות נעקרו מבתיהם, ומאות נהרגו בעקבות השיטפונות בקניה, טנזניה ובורונדי, כך לפי סוכנות הידיעות AFP. 

ראש ממשלת טנזניה קאסים מג'ליווה אמר כי יותר מ-51,000 משקי בית ו-200,000 בני אדם נפגעו מהגשמים, עם 155 הרוגים ו-236 פצועים. "גשמי אל-נינו הכבדים, מלווים ברוחות חזקות, שיטפונות ומפולות בוץ באזורים שונים במדינה, גרמו לנזק משמעותי", אמר מג'ליווה לפרלמנט בדודומה, בירת טנזניה. "הנזק שפגעי מזג האוויר הביא כולל אובדן חיים, הרס של יבולים, בתים, רכוש של אזרחים ותשתיות כמו כבישים, גשרים ומסילות ברזל". 

אל ניניו הוא דפוס אקלים טבעי הקשור בדרך כלל לחום מוגבר ברחבי העולם, כמו גם לבצורת בחלקים מסוימים של העולם ולגשמים עזים במקומות אחרים, ועשוי להיות בעל השפעה הרסנית במיוחד באזורים יבשים כמו מזרח אפריקה. 

בבורונדי, אחת המדינות העניות ביותר בעולם, כ-96,000 בני אדם נעקרו מבתיהם עקב חודשים של גשמים בלתי פוסקים. בקניה נהרגו כ-45 בני אדם מאז תחילת העונה הגשומה במרץ, ביניהם 13 שאיבדו את חייהם בשיטפונות בבירה ניירובי השבוע. 

נשיא קניה, וויליאם רוטו, כינס השבוע נציגי סוכנויות חירום ממשלתיות ובינלאומיות כדי לתכנן יחד תגובה למשבר, לאחר שגשמים עזים הובילו לשיטפונות שגרמו לכאוס ברחבי הבירה, חסמו כבישים וגשרים, ומחקו בתים באזורי שכונות עוני. 

הקנייתים הוזהרו להישאר בכוננות, עם התחזית לגשמים נוספים ברחבי המדינה, בעוד שגורמים רשמיים אמרו שאנשים המתגוררים באזורים הפגיעים ביותר יועברו למקומות בטוחים יותר. "הממשלה תעשה כל מה שנדרש, תפעיל את כל המשאבים במונחים של כסף וכוח אדם כדי לוודא שחיים לא יאבדו ותושבי קניה יהיו מוגנים מפני האסון הזה", אמר סגן הנשיא ריגאטי גצ'גואה בתדרוך לעיתונות. 

משפחה שנקלעה לשיטפון באזור ניירובי, קניה (צילום: AP Photo/Patrick Ngugi)
משפחה שנקלעה לשיטפון באזור ניירובי, קניה (צילום: AP Photo/Patrick Ngugi)

מחלקת התיאום של האו"ם לעניינים הומניטריים (OCHA) הודיעה בעדכון השבוע כי בסומליה, גשמי ה-Gu (אפריל עד יוני) מתגברים עם שיטפונות שדווחו מאז ה-19 באפריל. לפי הדיווח, ארבעה בני אדם נהרגו, ולפחות 800 אנשים מ-134 משפחות נפגעו או נעקרו ברחבי המדינה. 

בסוף השנה שעברה יותר מ-300 בני אדם מתו בגשמים עזים ושיטפונות בקניה, סומליה ואתיופיה, בזמן שתושבי האזור ניסו להתאושש מהבצורת החמורה ביותר מזה ארבעה עשורים שהותירה מיליוני אנשים רעבים. 

ניגריה: בריחה מהכלא, בעיקר של פעילי טרור

לפחות 118 אסירים נמלטו מבית כלא שניזוק כתוצאה מגשמים כבדים סמוך לבירה אבוג'ה, כך מסר דובר שירות בתי הסוהר של ניגריה. בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי הגשמים גרמו להתמוטטות חלקית של מתקן כליאה בטחוני בינוני בשם סולג'אה.

כוחות הביטחון ניסו לתפוס את האסירים הנמלטים ולפי הדיווח הצליחו לאתר רק עשרה מהם. "אנחנו בעיצומו של מרדף כדי לכלוא מחדש את היתר" אמר דובר שירות בתי הסוהר. רויטרס מדווחת כי בשנים האחרונות נמלטו בניגריה אלפי אסירים מהכלא, רבים מבינם פעילי טרור של בוקו-חראם, זרוע דאעש במערב אפריקה. המחבלים הצליחו לכבוש בית כלא גדול בבירה אבוג'ה ביולי 2022 ולהביא לשחרורם של 440 אסירים, רובם טרם נתפסו מאז. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!