דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
23.6°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 19.0°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 21.9°באר שבע
  • 28.6°אילת
  • 23.3°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 23.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

בין משא ומתן לפינוי אלים: כיצד מתייחסות הרשויות בארה"ב להפגנות נגד ישראל

סטודנטים ואנשי צוות אנטי-ישראליים מפגינים מזה עשרה ימים בדרישה מהאוניברסיטאות לנתק קשרים פיננסיים עם ישראל | חלק מבתי הספר מנסים לדון עם הסטודנטים, וחלקם השאירו לגורמי האכיפה את הטיפול במצב

סטודנטים פרו-פלסטיניים בסיטי קולג' של ניו יורק מוחים על מלחמת ישראל-חמאס (צילום: AP/Jake Oppnerz)
סטודנטים פרו-פלסטיניים בסיטי קולג' של ניו יורק מוחים על מלחמת ישראל-חמאס (צילום: AP/Jake Oppnerz)

הפגנות הסטודנטים בארה"ב נגד ישראל הגיעו היום (שישי) ליומן העשירי. בקמפוסים של מכללות מקליפורניה ועד קונטיקט מתחבטות ההנהלות והמשטרה כיצד להתמודד עם ההפגנות, שמידרדרות להתכתשויות עם המשטרה ולמאות מעצרים. המפגינים דורשים מבתי הספר לנתק את הקשרים הפיננסיים עם ישראל ולנתק קשר עם חברות שלדבריהם מאפשרות את הסכסוך. סטודנטים יהודים מעידים שההפגנות הפכו לאנטישמיות וגרמו להם לפחד לדרוך בקמפוס, מה שהיה אחד הגורמים לקריאות להתערבות המשטרה.

באוניברסיטת קולומביה ובכמה בתי ספר אחרים ניהלו משא ומתן עם המפגינים, אך אלה דחו את המשטרה והתבצרו עוד יותר. בתי ספר אחרים פנו במהירות לגורמי האכיפה כדי לפזר את ההפגנות לפני שיצאו משליטה.

מעצרים של מפגינות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת קולומביה שבקליפורניה (צילום: AP Photo/Richard Vogel)
מעצרים של מפגינות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת קולומביה שבקליפורניה (צילום: AP Photo/Richard Vogel)

לאחר שמתחם אוהלים הוקם ביום חמישי באוניברסיטת אינדיאנה בבלומינגטון, שוטרים עם מגנים ואלות דחפו את המפגינים ועצרו 33 מהם. שעות לאחר מכן, באוניברסיטת קונטיקט, המשטרה פיזרה את האוהלים ועצרה אדם אחד, ובאוניברסיטת אוהיו סטייט, התעמתה המשטרה עם מפגינים שעות ספורות לאחר שהתאספו בחמישי בערב. אלה שסירבו לעזוב לאחר אזהרות, נעצרו והואשמו בהסגת גבול פלילית.

גורמים רשמיים בקולומביה אמרו כי המשא ומתן "הראה התקדמות" לפני המועד האחרון שקבע בית הספר, בבוקר יום שישי. למרות זאת, שני אוטובוסים משטרתיים חנו בסמוך, ובכניסות לקמפוס הייתה נוכחות ניכרת של אבטחה ומשטרה פרטית. "יש לנו את הדרישות שלנו; יש להם את שלהם", אמר בן צ'אנג, דובר אוניברסיטת קולומביה, והוסיף כי אם השיחות ייכשלו, האוניברסיטה תצטרך לשקול אפשרויות אחרות.

אחרי חצות, קבוצה של כשלושה תריסר מפגינים נגד ישראל חילקה שלטים והחלה לקרוא קריאות מחוץ לשערי האוניברסיטה הנעולים. לאחר מכן, תוך שכ-40 שוטרים מתאספים בקרבת מקום, הם צעדו משם.

האוניברסיטה הפוליטכנית של מדינת קליפורניה, הומבולדט, מנהלת משא ומתן עם סטודנטים שהתבצרו בבניין בקמפוס מאז יום שני, ודחתה ניסיון של המשטרה לפנות אותם. חברי הסגל נפגשו עם מפגינים ביום חמישי כדי לדון בפתרון, מכיוון שהקמפוס נותר סגור לפחות עד סוף השבוע.

דיקן באוניברסיטה, ג'ף קריין, הציע למפגינים שהאוניברסיטה תקים ועדה משותפת עם סטודנטים ובה יעברו על ההשקעות של בית הספר. קריין הציע לסגל ולסטודנטים להמשיך להיפגש כל 24 שעות כדי לשמור על קו תקשורת פתוח. הצדדים טרם הכריזו על הסכם. הסנאט והסגל של בית הספר דרשו מנשיא האוניברסיטה להתפטר בהצבעת אי אמון ביום חמישי, וציינו את ההחלטה להזעיק את המשטרה ביום שני לפיזור התלמידים המתבצרים.

בקצה השני של המדינה, אוניברסיטת דרום קליפורניה (USC) הודיעה על ביטול טקס הסיום של בית הספר ב-10 במאי. ההודעה פורסמה יום לאחר שיותר מ-90 מפגינים נעצרו בקמפוס. מהאוניברסיטה נמסר כי היא עדיין תארח עשרות אירועי פתיחה, כולל כל טקסי הפתיחה המסורתיים של בית הספר הפרטי. המתיחות עלתה עוד קודם לכן, כשה-USC ביטלה נאום פתיחה מתוכנן של המנהל הפרו-פלסטיני של בית הספר, מטעמי בטיחות, לטענתם.

בסיטי קולג' של ניו יורק ביום חמישי, מאות סטודנטים שהתאספו על המדשאה תחת הבניינים הגותיים המפורסמים של קמפוס הארלם פרצו בתרועות לאחר שקבוצה קטנה של שוטרים נסוגה מהמקום. באחת הפינות של המתחם התקיימה "הכשרה ביטחונית" בקרב תלמידים.

שוטר באטלנטה מוריד אוהלים בקמפוס של אוניברסיטת אמורי לאחר הפגנה פרו-פלסטינית (צילום: AP/Mike Stewart)
שוטר באטלנטה מוריד אוהלים בקמפוס של אוניברסיטת אמורי לאחר הפגנה פרו-פלסטינית (צילום: AP/Mike Stewart)

משטרת לוס אנג'לס מסרה כי 93 בני אדם נעצרו ברביעי בלילה במהלך הפגנה בקמפוס בגין הסגת גבול לכאורה. אדם אחד נעצר באשמת תקיפה עם נשק קטלני. במכללת אמרסון בבוסטון נעצרו 108 אנשים עד תחילת יום חמישי. הסרטון מציג את המשטרה מזהירה את התלמידים. הסטודנטים מחברים זרועות כדי להתנגד לשוטרים, ואלה נעים בכוח בהמון וזורקים מפגינים לקרקע. ארבעה שוטרים נפצעו באירוע. המכללה ביטלה את השיעורים ביום חמישי.

לאחר שבקמפוס אוסטין של אוניברסיטת טקסס נעצרו 57 אנשים ביום רביעי והואשמו בהסגת גבול פלילית, פקידי האוניברסיטה משכו למחרת את המחסומים ואפשרו למפגינים להיכנס לכיכר המרכזית. קהל המפגינים ביום חמישי, שכלל סטודנטים וחלק מהסגל מחו הן נגד ישראל והן נגד המעצרים של יום רביעי, כאשר משמר המדינה, רכוב על סוסים ומצויד באמצעים לפיזור הפגנות, נכנסו בכוח אל תוך קהל המפגינים ואילצו אותם לרדת מהדשא הראשי של בית הספר.

באוניברסיטת אמורי באטלנטה, המשטרה המקומית והמדינה נגררו לאלימות קשה. חלק מהשוטרים נשאו נשק חצי אוטומטי, ובסרטון רואים קצינים משתמשים באקדח הלם על מפגין שהצמידו לקרקע. האוניברסיטה אמרה בסוף יום חמישי בהצהרה כי חפצים הושלכו לעבר השוטרים והם פרסו "אמצעים לגירוי כימי" לבקרת הקהל.

28 מפגינים נעצרו על ידי משטרת אמורי, מתוכם 22 הואשמו בהפרת סדר. חלקם שוחררו כבר משעות הלילה.

מתחילת המלחמה בישראל, פתח משרד החינוך האמריקאי בחקירות בעשרות אוניברסיטאות ובתי ספר בתגובה לתלונות על אנטישמיות או אסלאמופוביה. בין הנחקרים מכללות רבות שמתקיימות בהן הפגנות, כולל הרווארד וקולומביה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!