דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
21.6°תל אביב
  • 23.2°ירושלים
  • 21.6°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 22.5°באר שבע
  • 25.7°אילת
  • 20.0°טבריה
  • 23.2°צפת
  • 21.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מחסור בכוח אדם בגן חינוך מיוחד ברחובות: "45 דקות אף אחד לא שם לב מה קורה עם הילד"

הורים בגן 'אגס' מספרים על היעדרויות ועזיבות של הצוות, מקרים של חוסר תשומת לב לילדים, סיום מוקדם של הלימודים ובעיות בהסעות | משרד החינוך: "מנהלת הגן מקיימת שגרת לימודים יציבה. חוסר בכוח אדם הוא בעיה ארצית"

גן ילדים בקצרין (צילום אילוסטרציה: מיכאל גלעדי / פלאש 90)
גן ילדים (צילום אילוסטרציה: מיכאל גלעדי / פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

היעדרויות ועזיבות של הצוות, מחסור בכוח אדם, סיום שעות הלימודים לפני הזמן, וטענות לחוסר תשומת לב לילדים – אלו חלק מהבעיות עליהן מתריעים הורים לילדים בגן 'אגס' ברחובות, גן תקשורת המיועד לילדים על הרצף האוטיסטי.

גן 'אגס' הוא גן תקשורת לגילאי 5-3, בו לומדים תשעה ילדים. מלבד הצוות החינוכי, יש בגן גם צוות פרא-רפואי המעניק טיפולים פרטניים לכל ילד, ואנשיו מתדרכים את הצוות החינוכי וההורים ליישום הטיפולים השונים.

ההורים מודאגים מחוסר יציבות חינוכית בגן עקב חוסר נוכחות רציפה של הצוות החינוכי. לטענת ההורים, מנהלת הגן נעדרת רבות מהגן. במשרד החינוך אומרים שההיעדרויות נעשו באישור וניתן לכך מענה בדמות "נוכחות דמויות מוכרות".

אך בחודש האחרון הגן ניתר גם ללא הגנן הקבוע שלו. לפני חופשת הפסח קיבלו הורי הגן קיבלו הודעה כי הגנן יעבור למחרת לגן אחר, בגלל "נסיבות אישיות", אך כאשר ההורים פנו אליו, הוא אמר שהתבקש לעבור לגן אחר. במשרד החינוך מתעקשים ש"העברת הגנן נעשתה לבקשתו".

"כל יום זה גילוי מחדש מתי יסתיים הגן"

בגלל חוסר היציבות, יום הלימודים בגן מסתיים לעיתים ב-14:30 או ב-14:45, במקום ב-16:45. אם לילד בגן מספרת: "אנחנו גרים בצד השני של העיר. זה ממש עניין בשבילנו לצאת באמצע העבודה וללכת לקחת את הילד או לחכות לו בבית כשהוא חוזר מההסעה". אם נוספת אומרת: "כל יום זה גילוי מחדש מתי יסתיים הגן". שתי האמהות שהתראיינו לכתבה ביקשו לשמור על עילום שמן.

שעות סיום הלימודים בגני תקשורת הן בעיה כלל-ארצית. מזה שנתיים משרד החינוך מתקין תקנות לסיום יום הלימודים במוסדות חינוך לתלמידים על הרצף האוטיסטי ב-15:45 ולא ב-16:45, כפי שנדרש בחוק. הסיבה לכך היא מחסור בכוח אדם שיסכים לעבוד עד 16:45. ארגונים המייצגים הורים לילדים על הרצף האוטיסטי, בהם אלו"ט, עתרו לבג"ץ נגד תקנות אלו והן נפסלו.

אחת האמהות מספרת גם על בעיות בהסעות לגן ובחזרה. "כל פעם יש משהו אחר – או שמבטלים את ההסעה בלי להודיע מראש, או שלא מעדכנים את ההסעות על השעות השונות בהן הגן נסגר. פעם אחת הילד שלי חיכה כמעט שעה עם הסייעת, כי אף אחד לא טרח להגיד לי שאין הסעה". 

"45 דקות אף אחד לא שם לב מה קורה עם הילד"

חוסר היציבות בצוות החינוכי גורם לטענת ההורים לשכיחות של מצבי סיכון בגן. "מנהלת הגן התקשרה אליי פעם ואמרה לי 'הילד שלך וילד נוסף עברו לגן אחר לכמה דקות בלי ששמנו לב'", מספרת אחת האמהות, "הלב שלי נפל לתחתונים, היא אמרה שהיא תיידע את משרד החינוך ואת העירייה, ותעקוב אחרי העניין". 

היא טוענת למקרים נוספים של חוסר תשומת לב מצד הצוות החינוכי. "נותנים את הסנדוויץ' שהכנתי לילד שלי לילד אחר. ואמנם הוא לא אלרגי או משהו כזה, אבל הוא בררן והוא רוצה את הסנדוויץ' שלו עם השוקולד. או מחליפים בין הבגדים שלו ושל ילדים אחרים, טיטולים ועוד. גם לא מעט פעמים הוא חזר עם גרביים ובגדים מלוכלכים, למרות שאני שולחת בגדים להחלפה".

"הילד שלי נרדם ל-45 דקות ואף אחד לא שם לב", אומרת אם נוספת לילד בגן, "אחרי 45 דקות מתקשרת אליי אחת הסייעות בהיסטריה, כי היא חשבה שאולי יש לו התקף, כי הוא ישן עם עיניים חצי פקוחות. ככה הוא ישן, ואין לו התקף, אבל 45 דקות אף אחד לא שם לב מה קורה איתו? ואם באמת היה לו התקף?".

"ההתפתחות והלמידה של הילדים מתעכבת"

ההורים מודאגים מכך שחוסר היציבות של הצוות החינוכי מקשה גם על יישום ההנחיות של הצוות הפרא-רפואי בגן, שכולל קלינאית תקשורת, מרפאת בעיסוק ואנשי מקצוע נוספים שמטפלים בילדים. הם מציינים שהטיפולים הפרטניים עצמם מתקיימים כסדרם, אך מודאגים מכך שהצוות המתחלף מתקשה ליישם את ההנחיות. לדברי אחת האמהות, "בסופו של דבר ההתפתחות והלמידה שלהם מתעכבת בגלל זה".

הורי הגן פנו למשרד החינוך ולעירייה, אך לטענתם לא ניתן מענה לבעיות שהעלו. אחת האמהות אומרת: "הרגשתי שמזלזלים בנו. קוראים לנו 'חבורה', כאילו שאנחנו הורים שמדליקים זה את זה. אני מרגישה שהמצב הזה לא תקין, ואף אחד לא פועל בשביל לשנות אותו. המפקחת אמרה לנו שאי אפשר לעשות כלום עם מנהלת הגן, כי יש לה את כל האישורים, והמליצה להעביר את הילד שלי לגן רגיל עם סייעת. רתחתי מהאמירה הזו, כי הוא אמור לקבל גן תקשורת על כל המשתמע מכך". במשרד החינוך הכחישו שהמפקחת הציעה הצעה כזו. 

האם הנוספת אומרת שהיא מיואשת: "אני לא רוצה שהילד שלי יישאר שם. לא הייתי שולחת אותו לשם אם לא הייתי חייבת. באופן מפתיע, הרגשתי יותר בטוחה כששלחתי אותו בשנה שעברה למעון שבו היו 30 פעוטות". 

משרד החינוך: "חוסר בכוח אדם הוא בעיה ארצית"

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "חיסוריה של מנהלת הגן מגובים באסמכתאות ואישורים נדרשים. צוות הפיקוח והרשות הקפידו על נוכחות דמויות מוכרות לשמירה על יציבות לימודית. בכל מקרה, כיום מנהלת הגן מקיימת שגרת לימודים יציבה.

עוד אמרו במשרד: "העברת הגנן נעשתה לבקשתו. חוסר בכוח אדם הוא בעיה ארצית שהמערכת עושה כל אשר לאל ידיה בכדי לצלוח אותו. לצערנו, כשיש חוסר בכוח אדם, ללא פתרון חלופי, שעת סיום הלימודים הינה 14:45".

מעיריית רחובות נמסר בתגובה: "לצערנו, מאז שעזב הגנן הקבוע, משרד החינוך לא הצליח למצוא לו מחליף. עיריית רחובות עושה מאמצים רבים כדי לשמור על הרציפות הלימודית בגן, ומשבצת בעת הצורך סייעות נוספות.
"בעיית כוח האדם בגן והעובדה שמשרד החינוך עדיין לא מצא גננת קבועה משפיעה באופן ישיר גם על נושא ההסעות. לעיתים מפאת מחסור בכוח אדם בגן, יום הלימודים מתקצר באופן משמעותי ולעירייה ניתנת התראה קצרה כדי למצוא פתרון להסעה עבור הילדים. במקרים אלו מחלקת ההיסעים בעיריית רחובות עושה מאמצים רבים כדי למצוא פתרונות שיעזרו להורים לשמור על שגרת יומם."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!