דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / "מתרבים הסימנים להיחלשות חמאס, ישראל צריכה לבנות חלופה שלטונית אפקטיבית"

אורית פרלוב, חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי, מתארת את היחלשות חמאס וארגוני הטרור בעזה ובגדה וקוראת לנצל את ההזדמנות: "במקום שלא נצליח להשפיע על דמות השלטון האזרחי – שם יבואו לנו אויבים מרים יותר שיהיו פחות תלויים בנו"

כוחות צה"ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)
כוחות צה"ל ברצועת עזה. "ישראל חייבת לחשוב כל הזמן איך אנחנו חלק מהפתרון ולא רק מהבעיה" (צילום: דובר צה"ל)
אוריאל לוי

"חמאס נחלש גם ברצועת עזה וגם בגדה המערבית", אומרת ל'דבר' אורית פרלוב, חוקרת במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "הדרגים הבכירים של חמאס נעלמו בשבועות האחרונים מהשטח. הם מחופרים מתחת לאדמה ולא מנהלים יותר את חלוקת המזון, לא גובים מסים. רואים את זה היטב בצפון הרצועה ובמרכזה".

ממעקב אחר השיח ברשתות החברתיות בעולם הערבי,‎ מצביעה פרלוב על שלושה פרמטרים המבליטים את ההיחלשות הניכרת של הזרוע השלטונית של חמאס, עד כדי היעלמות מוחלטת בחלק מהמקומות, וזוקפת זאת להצלחות הטקטיות של צה"ל:

  • ביקורת גלויה ואותנטית של העזתים נגד חמאס – דבר שבעבר היה מוביל לתגובה אלימה מצד חמאס. "מחסום הפחד נפרץ", אומרת פרלוב. "עזתים מבקרים את חמאס בבוטות. זה לא היה ככה בששת החודשים הראשונים של המלחמה, וזה מצביע על היעדרות חמאס מהמרחב הציבורי. זה לא שהעזתים נהיו אוהבי ישראל – רובם תומכים במתקפת 7 באוקטובר. הם פשוט לא מפחדים יותר לומר את כל מה שיש להם נגד חמאס".
  • ירידת מחירים חדה של סחורות בכל רצועת עזה – בשל היעדרותם של פקידי חמאס מהמעברים היבשתיים (רפיח), ממרכזי אונר"א (מחנות המרכז) ומהשווקים והדוכנים של הסוחרים (בצפון הרצועה), וכניסה מאסיבית של סיוע הומניטרי. "הירידה במחירי המזון והתרופות נובעת מכך שחמאס כבר לא גובה מסים ולא משתתף בתהליך חלוקת המזון. הוסר האיום של גזל הסחורות מצד חמאס. לא רואים יותר מקרים של שוד וגניבה של הסיוע מידי הרוכלים והסוחרים כפי שהיה בתחילת המלחמה. כמויות המזון שנכנסות גדולות מאוד, והן מגיעות בדרכים מגוונות מהאוויר, מהים ומהיבשה, וחמאס לא שם כדי לנהל את זה ולגזור קופון שמן".
  • היעדרות חמאס מאכיפת החוק והסדר – לטענת הציבור העזתי, חמאס כבר מנהל פחות את העניינים ברצועה, לא מלווה את שיירות הסיוע ההומניטרי ולא עוסק בשיטור. "רואים ירידה בפעילות של חמאס במרחב האזרחי. אני מעריכה שזה נובע מכך שצה"ל רדף אחרי אנשי חמאס שעסקו באכיפת החוק, בליווי השיירות וכדומה. הפקידים הזוטרים במשטר שחמאס שלט בו עדיין עובדים בתחומים שונים, אך הדרג של ההנהגה, הפקידים הבכירים שהיו חלק מחמאס, כבר לא שם".

מי נכנס לריק שחמאס מותיר?
"בליל של גורמים וארגונים שונים: ארגוני סיוע, צה"ל, פקידות עזתית שממשיכה לעבוד, חמולות שמתארגנות יחד וכל מיני עסקנים. אצל הערבים, כשאין מדינה או ארגון חמוש אחר שמנהל את הדברים, אז זה עובר לחמולות, לכנופיות ולפשע מאורגן. אני מעריכה שזה מה שמתחזק כעת ברצועת עזה. גם בתקופת הזוהר של חמאס החמולות היו נדבך חשוב. הן יתחזקו בזכות ההיחלשות של חמאס, וינהלו יותר ויותר תחומי חיים. לצד זה יש פקידים של הרשות הפלסטינית ודמויות המזוהות עם אש"ף שפועלות כעת בעזה, והפכו גם הן לבולטות יותר לאחרונה".

אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי. "הדרגים הבכירים של חמאס נעלמו בשבועות האחרונים מהשטח. הם מחופרים מתחת לאדמה ולא מנהלים יותר את חלוקת המזון, לא גובים מסים" (צילום: יח"צ המכון למחקרי ביטחון לאומי)
אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי. "הדרגים הבכירים של חמאס נעלמו בשבועות האחרונים מהשטח. הם מחופרים מתחת לאדמה ולא מנהלים יותר את חלוקת המזון, לא גובים מסים" (צילום: יח"צ המכון למחקרי ביטחון לאומי)

ישראל ממנה הנהגה חדשה?
"ישראל לא מוכנה לנהל בעצמה את העניינים האזרחיים בעזה, לא מוכנה להעביר את השלטון לרשות הפלסטינית, ובטח לא להשאיר את חמאס. בהיעדר שלושת הגורמים האלה, מה שאנחנו צפויים לראות זה כנופיות וחמולות. שום מדינה ערבית לא תסכים לפעול בעזה במקומנו, ואני לא רואה מוצא מהמצב הזה".

עם ירידת מחירי המזון, אילו בעיות בוערות כעת לעזתים?
"יש התפרצות של מחלות זיהומיות, בעיקר זיהומי כבד. מדווחים על יותר מ-20 אלף חולים עם זיהום בכבד. זו תוצאה של מים מלוכלכים, גופות שנרקבו, עשרות טונות של זבל שלא פונה בעיר עזה למשל. המצב הזה מעניק לישראל הזדמנות – אם ישראל תוביל יוזמה יחד עם השותפות הערביות של הקמת בתי חולים שדה נוספים, היא תוכל להרוויח קרדיט אצל האמריקאים, האירופאים ושכנינו הערבים. ישראל חייבת לחשוב כל הזמן איך אנחנו חלק מהפתרון ולא רק מהבעיה".

מה קורה בגדה המערבית?
"בגדה המערבית אנחנו רואים מגמה דומה של היחלשות חמאס ויתר ארגוני הטרור. רואים את זה גם במחנות הפליטים. יש מי שטוענים שהשילוב של פעילות צה"ל האינטנסיבית במחנות הפליטים נגד ארגוני הטרור, לצד החלשת ההכוונה של חמאס מעזה וחיסולו של סאלח אל-ערורי והצוות שלו בביירות בתחילת ינואר, פגע קשות ביכולת הארגונים. אולם בינתיים אנחנו ממשיכים לראות פעילות טרור של 'זאבים בודדים' או חוליות קטנות הפועלות במרחב הגדה. זה מלמד שהיחלשות חמאס לא מובילה לירידה במוטיבציות לפגוע בישראלים, אלא רק לירידה בארגון".

מה ישראל צריכה לעשות עכשיו?
"בהיעדר חלופה פלסטינית ריאלית, גם העמקה של הנוכחות שלנו בעזה יכולה להיות המציאות שניקלע אליה. בסוף נצטרך גם לדאוג לכל המרחב האזרחי. ראוי שישראל תמשיך לפגוע ביכולת הצבאית והאזרחית של חמאס וארגוני ההתנגדות בעזה ובגדה, אבל כדאי לבנות לצד זה חלופה שלטונית אפקטיבית. במקום שלא נצליח להשפיע על דמות השלטון האזרחי – שם יבואו לנו אויבים מרים יותר שיהיו פחות תלויים בנו. הפסקת הפעולה הצבאית ללא בניית חלופה אזרחית בשלבים מוקדמים של נקודת השבירה תביא לתוצאה הפוכה.

"הפחד הגדול של מתנגדי חמאס הוא שישראל תצא מעזה וחמאס ישוב לשלטון. לא הצלחנו לחסל את הדרג הבכיר של חמאס, את מנהיגי הארגון והמח"טים. הם מסתתרים במנהרות וממתינים שנסיים את המלחמה. הזמן פועל לטובתם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!