דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
22.9°תל אביב
  • 22.3°ירושלים
  • 22.9°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.6°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 25.0°טבריה
  • 24.2°צפת
  • 24.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מס ההכנסה בישראל מהנמוכים ב-OECD, ההטבות להורים מצומצמות

לפי דו"ח ה-OECD על מיסוי שכר, משפחות ישראליות עם הכנסה נמוכה זוכות להטבות בשווי 8% משכרן, לעומת 19% ב-OECD | הפרשות המעסיק לביטוח הלאומי: 6% בישראל, 22% באירופה

דלפק קבלה של רשות המסים בתל אביב (צילום: ויקיפדיה)
דלפק קבלה של רשות המסים בתל אביב (צילום: ויקיפדיה)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

שיעור מס ההכנסה על השכר בישראל הוא מהנמוכים ב-OECD, כך לפי דו"ח חדש של הארגון על מיסוי שכר. עוד עולה מנתוני הארגון שהתמיכה בהורים, בצורת הקלות מס וקצבאות, נמוכה משמעותית בישראל מהמקובל ב-OECD, ושהשתתפות המעסיקים בהפרשות לביטוח לאומי נמוכה אף היא.

המיסוי על השכר בישראל נמוך עבור השכר הממוצע ומטה (גרפיקה: 'דבר')
המיסוי על השכר בישראל נמוך עבור השכר הממוצע ומטה (גרפיקה: 'דבר')

כדי להידמות לכלכלה ממוצעת ב-OECD, תצטרך ישראל להגדיל משמעותית את התמיכה בהורים (הקלות מס וקצבאות ילדים), ולהגדיל את המיסוי על עבודה עבור מרוויחי שכר ממוצע ומטה, כשרוב ההגדלה מוטלת על המעסיק.

שיעור מס ההכנסה האפקטיבי על שכר בישראל, תוך התחשבות בהפרשות העובדים לביטוח הלאומי ובהקלות מס, עמד ב-2023 על 23.2%. זאת לעומת ממוצע של 34.8% ב-OECD, ויותר מ-40% בקרב מדינות אירופה החברות בארגון. נתונים אלו ממקמים את ישראל כבעלת שיעור מס ההכנסה ה-34 בגובהו מתוך 38 המדינות החברות.

ברוב מדינות הארגון המיסוי על השכר עלה ב-2023 כתוצאה מעליות המחירים. זאת כשביותר מחצי מהן פחתה ההכנסה הריאלית (המתחשבת במחירים) לאחר מס של המרוויחים משכורת ממוצעת. זאת השנה השנייה ברציפות ששיעור המס האפקטיבי הממוצע בארגון עלה.

בחלק שהוקדש לישראל, סקרו כלכלני הארגון את מגמת שיעור המס על העבודה בשנים 2000 עד 2023. כבר ב-2000 היה שיעור המס בישראל נמוך מב-OECD, אך הפער התרחב במשך השנים. בישראל השיעור ירד ב-6.4%, יותר מפי 4 בהשוואה לירידה של 1.4% ב-OECD. ישראל נמנית על מיעוט בין מדינות ה-OECD, שבהן שיעור המס פחת בין 2022 ל-2023.

תמיכת הממשלה בהורים נמוכה בישראל (גרפיקה: 'דבר')
תמיכת הממשלה בהורים נמוכה בישראל (גרפיקה: 'דבר')

ההטבות להורים בישראל משפיעות מעט על שיעורי המיסוי

אמנם שיעור המיסוי בישראל נמוך מהמקובל ב-OECD, אך פער זה מצטמצם עבור משפחות, בשל ההטבות המשמעותיות להורים הנהוגות במדינות הארגון. בישראל, הטבות מס וקצבאות למשפחה (זוג ושני ילדים) עם שכר ממוצע מקטינות את שיעור המס ב-5.6 נקודות האחוז, לעומת הפחתה ממוצעת של 8.3 נקודות האחוז ב-OECD.

לאחר הפחתה מגיע שיעור המס להורים לשני ילדים בישראל ל-13.2%, עדיין נמוך מממוצע ה-OECD, שעומד על 15.5%.

הפער בתמיכה נעשה חריף כשבוחנים משפחות בעלות הכנסה נמוכה. משפחות עם הכנסה בגובה חצי מהשכר הממוצע (קצת יותר משכר המינימום במקרה של ישראל), זוכות ב-OECD להטבות בשווי 19.4% מהשכר, לעומת 8.3% בישראל.

בישראל רוב הפרשות הביטוח הלאומי מוטלות על העובדים (גרפיקה: 'דבר')
בישראל רוב הפרשות הביטוח הלאומי מוטלות על העובדים (גרפיקה: 'דבר')

הפרשת המעסיק לביטוח לאומי בישראל זעירה בהשוואה ל-OECD, ועמדה ב-2023 על 5.7% משכר העובד לפני מס. ב-OECD השיעור גדול כמעט פי 3 (15.5%) ובמדינות האיחוד האירופי ב-OECD כמעט פי 4 (21.7%). עבור עובדים בשכר נמוך (חצי מהשכר הממוצע), הפרשת המעסיק בישראל היא קצת יותר מרבע בהשוואה ל-OECD.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!