שיעור מס ההכנסה על השכר בישראל הוא מהנמוכים ב-OECD, כך לפי דו"ח חדש של הארגון על מיסוי שכר. עוד עולה מנתוני הארגון שהתמיכה בהורים, בצורת הקלות מס וקצבאות, נמוכה משמעותית בישראל מהמקובל ב-OECD, ושהשתתפות המעסיקים בהפרשות לביטוח לאומי נמוכה אף היא.
כדי להידמות לכלכלה ממוצעת ב-OECD, תצטרך ישראל להגדיל משמעותית את התמיכה בהורים (הקלות מס וקצבאות ילדים), ולהגדיל את המיסוי על עבודה עבור מרוויחי שכר ממוצע ומטה, כשרוב ההגדלה מוטלת על המעסיק.
שיעור מס ההכנסה האפקטיבי על שכר בישראל, תוך התחשבות בהפרשות העובדים לביטוח הלאומי ובהקלות מס, עמד ב-2023 על 23.2%. זאת לעומת ממוצע של 34.8% ב-OECD, ויותר מ-40% בקרב מדינות אירופה החברות בארגון. נתונים אלו ממקמים את ישראל כבעלת שיעור מס ההכנסה ה-34 בגובהו מתוך 38 המדינות החברות.
ברוב מדינות הארגון המיסוי על השכר עלה ב-2023 כתוצאה מעליות המחירים. זאת כשביותר מחצי מהן פחתה ההכנסה הריאלית (המתחשבת במחירים) לאחר מס של המרוויחים משכורת ממוצעת. זאת השנה השנייה ברציפות ששיעור המס האפקטיבי הממוצע בארגון עלה.
בחלק שהוקדש לישראל, סקרו כלכלני הארגון את מגמת שיעור המס על העבודה בשנים 2000 עד 2023. כבר ב-2000 היה שיעור המס בישראל נמוך מב-OECD, אך הפער התרחב במשך השנים. בישראל השיעור ירד ב-6.4%, יותר מפי 4 בהשוואה לירידה של 1.4% ב-OECD. ישראל נמנית על מיעוט בין מדינות ה-OECD, שבהן שיעור המס פחת בין 2022 ל-2023.
ההטבות להורים בישראל משפיעות מעט על שיעורי המיסוי
אמנם שיעור המיסוי בישראל נמוך מהמקובל ב-OECD, אך פער זה מצטמצם עבור משפחות, בשל ההטבות המשמעותיות להורים הנהוגות במדינות הארגון. בישראל, הטבות מס וקצבאות למשפחה (זוג ושני ילדים) עם שכר ממוצע מקטינות את שיעור המס ב-5.6 נקודות האחוז, לעומת הפחתה ממוצעת של 8.3 נקודות האחוז ב-OECD.
לאחר הפחתה מגיע שיעור המס להורים לשני ילדים בישראל ל-13.2%, עדיין נמוך מממוצע ה-OECD, שעומד על 15.5%.
הפער בתמיכה נעשה חריף כשבוחנים משפחות בעלות הכנסה נמוכה. משפחות עם הכנסה בגובה חצי מהשכר הממוצע (קצת יותר משכר המינימום במקרה של ישראל), זוכות ב-OECD להטבות בשווי 19.4% מהשכר, לעומת 8.3% בישראל.
הפרשת המעסיק לביטוח לאומי בישראל זעירה בהשוואה ל-OECD, ועמדה ב-2023 על 5.7% משכר העובד לפני מס. ב-OECD השיעור גדול כמעט פי 3 (15.5%) ובמדינות האיחוד האירופי ב-OECD כמעט פי 4 (21.7%). עבור עובדים בשכר נמוך (חצי מהשכר הממוצע), הפרשת המעסיק בישראל היא קצת יותר מרבע בהשוואה ל-OECD.