דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"ארה"ב וצרפת נוחלות תבוסה לרוסיה במערב אפריקה, ונאלצות לצאת ממדינות הסאהל"

כוח רוסי נכנס לבסיס שבו פועל חיל האוויר האמריקאי בניז'ר, לאחר שארה"ב ובעלות בריתה נאלצו להסיג כוחות ממדינות בהן עלו לשלטון חונטות צבאיות פרו-רוסיות | משה טרדימן, חוקר אפריקה: "זה משפיע על כל מאזן הכוחות העולמי"

הפגנה בניאמי בירת ניז'ר נגד הנוכחות הצבאית האמריקאית, 13 באפריל 2024 ( REUTERS/Mahamadou Hamidou/File Photo)
הפגנה בניאמי בירת ניז'ר נגד הנוכחות הצבאית האמריקאית, 13 באפריל 2024 ( REUTERS/Mahamadou Hamidou/File Photo)
אוריאל לוי

כוח רוסי נכנס לבסיס שבו מוצבים כוחות חיל האוויר האמריקני במדינת ניז’ר שבמערב אפריקה, כך דיווח בכיר במשרד ההגנה האמריקאי לרויטרס. האירוע התרחש אתמול (שישי), לאחר שהחונטה הצבאית שהשתלטה על המדינה בגיבוי רוסי הודיעה לאמריקנים כי הם אינם רצויים עוד במקום, ודרשה מהם לסלק את 1,000 חיילי צבא ארה"ב מהמדינה המערב אפריקנית.

"ארה"ב וצרפת נוחלות תבוסה לרוסיה במערב אפריקה והן נאלצות לצאת ממדינות הסאהל", מסביר ל'דבר' ד"ר משה טרדימן, מומחה לאפריקה. הסאהל הוא חבל ארץ מדרום למדבר הסהרה, שפרוס ממזרח אפריקה עד מערבה. "נסיגת הכוחות האמריקאים והצרפתים מניז'ר, ממאלי ומבורקינה פאסו ואף נסיגת כוחות אמריקנים חלקית מצ'אד משפיעה על כל מאזן הכוחות העולמי".

אזור הסאהל מסומן על מפת אפריקה (עיצוב: ויקיפדיה)
אזור הסאהל מסומן על מפת אפריקה (עיצוב: ויקיפדיה)

כניסת הכוחות הרוסיים לניז'ר: "הם במתחם נפרד בבסיס"

שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, אישר אמש שכוחות רוסיים נפרסו באותו בסיס אווירי בו יושבים כוחות אמריקאים בבניאמי בירת ניז'ר. במסיבת עיתונאים שערך בהונולולו הסביר כי לכוחות הרוסיים "אין גישה לכוחות ארה"ב או לציוד שלנו".

לא ברור מתי החיילים הרוסים, השוהים בניז'ר בזה כמה שבועות, נפרסו בבסיס 101, שנמצא ליד נמל התעופה הבינלאומי 'דיורי האמני' בניאמי. כמו כן לא ידוע בכמה חיילים מדובר.

אוסטין הוסיף כי "בסיס 101 שבו הכוחות שלנו מוצבים, הוא בסיס של חיל האוויר של ניז'ר הממוקם במתחם של נמל התעופה הבינלאומי בבירה. הרוסים נמצאים במתחם נפרד."

בתגובה לדיווחים על פריסת הכוחות הרוסים בניז'ר, אמר אתמול דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, לכתבים במוסקבה כי רוסיה "מפתחת קשרים עם מדינות אפריקאיות שונות בכל התחומים, כולל בנושאי צבא ובטחון."

מבט לוויני על בסיס 101 בניאמי, ניז'ר (צילום: Planet Labs Inc./Handout via REUTERS)
מבט לוויני על בסיס 101 בניאמי, ניז'ר (צילום: Planet Labs Inc./Handout via REUTERS)

התחזקות רוסיה באזור: מדגישה את נזקי הקולוניאליזם, מכווינה הפיכה צבאית

ארה"ב ובעלות בריתה נאלצו להוציא את כוחותיהם ממספר מדינות אפריקאיות בעקבות שורה של הפיכות שבהן עלו לשלטון חונטות צבאיות המקושרות לרוסיה וסולדות מממשלות מערביות. לצד ההכנות להוצאת הכוחות מניז'ר, כוחות צבא ארה"ב עזבו בימים האחרונים גם את צ'אד, בעוד שכוחות צרפתים סולקו ממאלי ומבורקינה פאסו.

במקביל, רוסיה מחזקת את קשריה עם מדינות במערב אפריקה, תוך שהיא מדגישה את הנזק שיצרו מדינות המערב באזור בעידן הקולוניאליסטי. מאלי, למשל, שנותרה בקשרים חזקים עם צרפת מאז שצרפת השתלטה עליה בסוף המאה ה-19, וגם לאחר שזכתה בעצמאות ב-1960 הפכה בשנים האחרונות לאחת מבעלות בריתה האפריקאיות הקרובות ביותר של רוסיה.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושר החוץ של מאלי עבדולאי דיופ בפגישה במוסקבה בפברואר 2024 (צילום: MAXIM SHIPENKOV/Pool via REUTERS)
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושר החוץ של מאלי עבדולאי דיופ בפגישה במוסקבה בפברואר 2024 (צילום: MAXIM SHIPENKOV/Pool via REUTERS)

ההתקרבות של מאלי לרוסיה החלה בסיוע של צבא שכירי החרב הרוסי מקבוצת וגנר במאבק במורדים ג'יהאדיסטים, ונמשך בהפיכה צבאית שנעשתה בהכוונת כוחות וגנר, שבינתיים סופחו למשרד הביטחון הרוסי. צבא צרפת שישב במדינה במשך עשרות שנים סולק ממנה בבושת פנים, בצעד שפגע בין היתר באינטרסים הכלכליים של צרפת, שייבאה חומרי גלם ממאלי.

שינויים באסטרטגיה האמריקאית: התקרבות למדינות במפרץ גיניאה, כמו חוף השנהב

ההפיכות במדינות הסאהל הובילה לפריסה מחודשת של הכוחות האמריקאים במערב אפריקה. השבוע דווחה סוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי ארה"ב חנכה בסיס חדש בחוף השנהב, מהלך שעורר את זעמה של שכנתה בורקינה פאסו. ראש המשטר הצבאי בבורקינה פאסו, הגנרל איברהים טראור, האשים את ממשלת חוף השנהב שהיא "מכניסה לתוכה גורמים מערערי יציבות".

במקביל, אתר החדשות אטלס ניוז דיווח על הידוק הקשרים הצבאיים בין ארה"ב לבנין. ממשלת ארצות הברית תרמה השבוע ארבע משאיות דלק, חלקי חילוף ופריטים נוספים, בשווי יותר מ-2 מיליון דולר, לצבא בנין, כחלק מ"המאמץ המתמשך של ארצות הברית לחזק את יחסיה עם האומה המערב אפריקאית".

משה טרדימן. "שינויים מטא-אסטרטגיים בפריסת הכוחות האמריקאים באפריקה" (צילום: אלבום פרטי)
משה טרדימן. "שינויים מטא-אסטרטגיים בפריסת הכוחות האמריקאים באפריקה" (צילום: אלבום פרטי)

"כתוצאה מהידוק הקשרים הצבאיים של מדינות הסאהל עם רוסיה ופריסת הכוחות הרוסים במדינות הללו (למעט צ'אד), העבירו ארה"ב ובנות בריתה את משקל הכובד שלהן להגנה על מדינות מפרץ גיניאה, בדגש על בנין, טוגו, גאנה וחוף השנהב", מסביר טרדימן, "הפעילות שם כוללת מאבק בג'יהאדיסטים, וניסיון לחסום חדירה של רוסיה אליהן. כחלק מכך, ארה"ב מקימה בסיס צבאי בחוף השנהב, ובבנין מתנהל קרב בלימה נגד החדירה הרוסית למדינה."

טרדימן מציין שהמדינות מהן יוצאים הכוחות המערביים מצויות בעיקר בחבל הסאהל, והמדינות בהן הן מנסים להדק את אחיזתן גובלות במדינות הסאהל, ומצויות לחוף האוקיינוס האטלנטי. לדברי טרדימן, "אלו שינויים מטא-אסטרטגיים בפריסת הכוחות האמריקאים באפריקה".

טרדימן מוסיף כי אירועים אלו מתרחשים על רקע הצלחתה של רוסיה לבסס את השפעתה ונוכחותה באריתריאה, בחלק מסודאן, במזרח לוב וברפובליקה המרכז אפריקאית, ולהתחיל לנסות לחדור למדינות נוספות באפריקה דוברת הצרפתית, כמו לרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. במקביל, מתפתח באפריקה מאבק השפעה גם בין רוסיה לבין אוקראינה.

"רוסיה ואוקראינה תומכות בכוחות הלוחמים אלה נגד אלה במלחמת האזרחים בסודאן", מסביר טרדימן, "באפריל השנה, אוקראינה פתחה שגרירויות חדשות בחוף השנהב, בגאנה, ברואנדה, בבוצואנה, במוזמביק וברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. היו לה כבר קודם לכן שגרירויות באלג'יריה, באנגולה, באתיופיה במצרים, בקניה, בלוב, במרוקו, בניגריה, בדרום אפריקה, בסנגל ובטוניסיה. נוסף על כל אלה, בכוונתה לפתוח שגרירויות נוספות בקרוב בסודאן, בטנזניה, במאוריטניה ובקמרון."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!