דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י' באייר תשפ"ד 18.05.24
30.4°תל אביב
  • 29.8°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 27.6°חיפה
  • 28.6°אשדוד
  • 35.6°באר שבע
  • 39.6°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 28.4°צפת
  • 32.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

"לעולם לא עוד - זה עכשיו": רבבות הגיעו לעצרת להחזרת החטופים בתל אביב, בהשתתפות ניצולי שואה

דודתו של החטוף בר קופרשטיין עלתה לבמה עם סבו ניצול השואה, ואמרה: "הצער על חטיפתו של נכדו מחזיר אותו לימים חשוכים" | משה נאוטרה, אביו של עומר שנחטף: "קדושת החיים והתקומה מחייבים את החזרת החטופים הביתה"

עצרת למען שחרור החטופים בתל אביב (צילום: אורו דגן)
עצרת למען שחרור החטופים בתל אביב (צילום: אורו דגן)
אורן דגן
מאור הוימן

אלפים השתתפו הערב (שבת) בעצרת בכיכר החטופים בתל אביב בקריאה להחזרתם, בסימן יום השואה שיצוין בשני הקרוב. בעצרת, תחת הכותרת "לעולם לא עוד – זה עכשיו", השתתפו בני משפחות החטופים ושורדי שואה. היא נערכה על רקע דיווחים לפיהם חמאס צפוי לקבל את הצעת המתווכות לעסקת החזרת חטופים והפסקת אש, והוויכוח בממשלה האם להיענות לה.

משה נאוטרה, אביו של החייל החטוף עומר נאוטרה, סיפר על סבו-רבו יוסף, שנולד ביוגוסלביה ב-1902, ונרדף בשל היותו יהודי. לאחר השתלטות הנאצים על יוגוסלביה הוא הצטרף לפרטיזנים עם משפחתו וילדיו, וב-1949 עלה לישראל. אורנה נאוטרה סיפרה על אביה, יליד סלובקיה, שנמלט מהעיירה בה נולד והתחבא בכפר פולני.

"משפחתנו נלחמת על חייו של עומר מהיום בו נלקח", אמרה האם, אורנה, "נלחמת על הזכות ועל התודעה בכל העולם, וגם כאן. לדעתו של אבי, בגלל שיש לנו מדינה מצבנו היום אינו דומה לתקופת השואה. היום יש מדינה עם נציגי ציבור וצבא עם יכולת ואחריות להגנה על הארץ והתושבים. אבל שום דבר לא מובן מאליו. מי ששרדו את השואה במשפחתי גילו יוזמה ותושיה ולא איבדו את האמונה שיש אור בקצה. וגם רבים מחבריו של עומר לוחמים בגבורה למען שחרור החטופים.

משה ואורנה נאוטרה, הוריו של החייל החטוף עומר נאוטרה, בעצרת בכיכר החטופים בתל אביב (צילום מסך)
משה ואורנה נאוטרה, הוריו של החייל החטוף עומר נאוטרה, בעצרת בכיכר החטופים בתל אביב (צילום מסך)

האב משה הוסיף: "אנחנו עמדנו על הבמה הזו ביום החמישים וגם ביום המאה אנחנו עומדים עכשיו רגע לפני יום השואה. עד מתי נעמוד על הבמה הזו? עד מתי יופקרו ילדינו, אחינו, הורינו במלחמות החמאס, עד מתי? אנחנו קוראים לראש הממשלה – גלו תושיה, גלו אומץ לב, עשו מה שצריך כדי להחזיר את החטופים הביתה. קדושת החיים והתקומה מחייבים את החזרתם הביתה. קדושת החיים ותקומה בעת הזו מחייבת את החזרתם בדחיפות של כל החטופים – החיים לשיקום והנרצחים לקבורה. זהו סיפורו והמפתח להמשך קיומו של עמנו מדור לדור".

אורה רובינשטיין, דודתו של החטוף בר קופרשטיין, אמרה: "אני דודתו של בר שנמצא בשבי של הטרוריסטים הנאצים. אין לנו יום ולילה מאז אותו יום ארור. רק פחד וחרדה. קשה לנשום ולתפקד". היא עמדה לצד סבו של בר, ניצול השואה. ״אני מתפללת ומקווה שבר יחזור אלינו מהסיוט הזה, שהכח של סבו עבר אליו. הצער על חטיפתו של נכדו מחזיר אותו לימים חשוכים. מחזיר אליו את כל הסיוטים שעליהם אמרנו 'לעולם לא עוד'. לעולם לא עוד הוא עכשיו. כי מיטב ילדינו, בתחילת החיים חטופים ב-2024 על ידי נאצים טרוריסטים בני בליעל".

מיכאל קופרשטיין, ניצול שואה וסבו של החטוף בר קופרשטיין, לצר אורה רובינשטיין, בתו והדודה של בר קופרשטיין (צילום: פאולינה פטימר)
מיכאל קופרשטיין, ניצול שואה וסבו של החטוף בר קופרשטיין, לצר אורה רובינשטיין, בתו והדודה של בר קופרשטיין (צילום: פאולינה פטימר)

"אל תשכחו את אהובינו, אל תתנו להיסטוריה לחזור על עצמה", אמרה רובינשטיין, "אין להם זמן. לא ניתן שגורלם יהיה כשל רון ארד. דעו לכם, אנחנו לא נוותר עליהם. אתם שיושבים בכיסא ההחלטות תעשו את ההחלטות הנכונות, גם אם דרושים ויתורים כואבים, עליכם לעשות אותם למענם. אל תשכחו אותם, הילחמו עבורם, השמיעו את קולם. בר – לא ננוח עד שטתה וכל החטופים יחזרו".

גל גורן, בנה של מיה גורן שנחטפה מניר עוז ונרצחה על ידי מחבלי חמאס, וגיסתה סמדר אלפסה גורן, אמרו: "מחר, 5 במאי, מיה הייתה צריכה להיות בת 57. היא תמיד הייתה הראשונה לשלוח לכולנו ברכה לימי ההולדת של כולנו. נתינה הייתה מהות חייה. תמיד גילתה התעניינות באחרים, בילדים וכך חינכה אותנו.

גל גורן, בנה של מיה גורן, שנרצחה בניר עוז, וגיסתה סמדר אלפסה גורן, בעצרת להחזרת החטופים (צילום: אורן דגן)
גל גורן, בנה של מיה גורן, שנרצחה בניר עוז, וגיסתה סמדר אלפסה גורן, בעצרת להחזרת החטופים (צילום: אורן דגן)

"ב-7 באוקטובר כל זה נעצר. היא קמה מוקדם וסידרה את הגן ליום ראשון. היא נורתה ונחטפה במצב קשה לעזה.

"אמא, את כבר לא תהיי בת 57, לא מחר ולא אף פעם", אמר גל, "נוכל רק לקבור אותך ליד אבא. אבל יש מי שעוד יוכלו לחגוג, לחבק את אהוביהם לכתוב ולקבל ברכות. לכן נמשיך לעמוד כאן ולדרוש בשם החמלה שלך ליישם את צוואתך הבלתי כתובה – לתת מעצמנו להיות ערכיים ולקדש את החיים. ולשים את החזרת כל החטופים לפני הכול".

דלית שתיוי, אמו של החטוף עידן שתיוי שהוא נכד לניצולי שואה: ״יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה נטען באסוציאציות ובקשר לאירועי השבעה באוקטובר. החוויה הטראומטית של השואה המאפיינת את העם היהודי כקולקטיב עדיין נוכחת עד היום.

דורית שתיוי, אמו של החטוף עידן שתיוי בעצרת להשבת החטופים בתל אביב (צילום: מאיה רונן)
דורית שתיוי, אמו של החטוף עידן שתיוי בעצרת להשבת החטופים בתל אביב (צילום: מאיה רונן)

"אירועי ה-7 באוקטובר התרחשו כאשר יש לנו בית- מדינה עצמאית, עם הגנה וצבא. הלקח החשוב מכל הינו לא לעמוד מהצד. כי אסור שזה יקרה בעולם מתוקן, וכעת גם לאחר אירועי השבעה באוקטובר העולם עומד מנגד ואין תחליף לבית היהודי.

"אני דור שלישי לשורדי השואה וילדיי דור רביעי. אני מחזקת את ידי אלו שמנהלים את המשא ומתן ומאמינה שהם לא מחמיצים שום הזדמנות להשיב את החטופים הביתה מהר ככל האפשר".

חנה ואלי כהן, דודיה של החטופה ענבר היימן ז"ל, שהיא נכדה לניצולי שואה: "ענבר היא דור שלישי לניצולי שואה. סבא של ענבר, סבא ראול (ישראל) משונזניק הוא ניצול שואה והוא מרגיש שהוא עובר שואה שנייה בזמן שהנכדה הבכורה והאהובה שלו ענבר, שכל כך אהב, נרצחה ומוחזקת בשבי בידי חמאס. במשך 70 ימים היינו בתקווה שענבר פצועה ונלקחה לבית חולים בעזה לקבלת טיפול, לצערנו קיבלנו את הבשורה המרה שענבר נרצחה. גופתה עדיין מוחזקת בידי החמאס.

חנה ואלי כהן, דודיה של החטופה ענבר היימן ז"ל, בעצרת להשבת החטופים (צילום: מטה המשפחות להשבת החטופים)
חנה ואלי כהן, דודיה של החטופה ענבר היימן ז"ל, בעצרת להשבת החטופים (צילום: מטה המשפחות להשבת החטופים)

"המשפחה עוברת שואה שנייה ולא מצליחה לתפקד. ענבר עדיין שם ולא הגיעה לקבר ישראל. הכל מזכיר את המראות הקשים מהשואה, שבה נקברו הקורבנות בקבר אחים.
כדי שיהיה ניצחון לעם ישראל, צריך להחזיר את כולם. את החיים לשיקום ואת הנרצחים לקבורה באדמת ישראל. לא נפקיר אותם כפי שהופקרו היהודים בשואה. יש לנו מדינה חזקה וצבא חזק וצריך להחזיר את כולם הביתה עכשיו."

במהלך העצרת הוקרן סרטון בו ניצולי שואה קוראים בשמות חטופים. נירה שרעבי, אשתו של יוסי שרעבי שנחטף ונרצח, קראה תפילה להשבת החטופים.

נירה שרעבי, אשתו של יוסי שרעבי ז"ל שנחטף ונרצח, נושאת תפילה להשבת החטופים בעצרת בכיכר החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
נירה שרעבי, אשתו של יוסי שרעבי ז"ל שנחטף ונרצח, נושאת תפילה להשבת החטופים בעצרת בכיכר החטופים (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

בפתח העצרת אמר מנחה העצרת, השחקן ליאור אשכנזי: "ממשלת ישראל וקבינט המלחמה, תפקידכם ההיסטורי מחייב אתכם לאשר עכשיו את העסקה שנמצאת על השולחן. החזירו את החטופים לביתם ואת החללים לקבורה בכבוד, עכשיו. ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאורך שנים אמרת 'לעולם לא עוד'. אבל לעולם לא עוד זה עכשיו".

במקביל לעצרת השתתפו רבבות במחאה בשדרות קפלן בתל אביב, בקריאה להחזרת החטופים ובמחאה נגד הממשלה. המפגינים חסמו את הכביש והבעירו לפידים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!