דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
20.7°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 20.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

למרות החרם: יצואנים טורקיים מנסים לסחור עם ישראל דרך מדינה שלישית

על פי דיווח ברויטרס, סחורות רבות של יצואנים נתקעו במכס לאחר שארדואן הודיע על עצירת הסחר עם ישראל | ההיעזרות במתווכים צפויה לייקר את הייבוא, אך הוא עדיין ישתלם יותר ליבואנים מהחלפת הספקים

נשיא טורקיה ארדואן  (צילום: AP Photo/Ali Unal)
נשיא טורקיה ארדואן (צילום: AP Photo/Ali Unal)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יצואנים טורקיים שואפים להמשיך לסחור עם ישראל בעקיפין, כך דווח ברויטרס היום (ראשון). ארבעה יצואנים מסרו לסוכנות כי הם מחפשים אפשרויות להמשיך את הסחר עם ישראל, בעזרת מתווכים במדינות שלישיות. ייצוא עקיף, דרך מדינה שלישית כמו מלטה או יוון, צפוי לייקר במעט את העלויות ליבואנים הישראלים, אך עשוי להיות משתלם יותר מהחלפת הספקים הטורקיים בספקים אחרים בעולם, בייחוד אם הם מחייבים נתיבי שיט ארוכים יותר, או כאלו המצויים בסיכון כמו בים האדום.

החלטת טורקיה בשבוע שעבר להקפיא את הסחר עם ישראל, ברובו הגדול ייצוא מטורקיה לישראל, יצרה חשש גדול בקרב יבואנים ישראלים למחסור בתקופה הקרובה והידלדלות במלאי של מוצרי חשמל, מתכות לענף הבניה, מוצרי בטון ואף מכוניות.

יצואנים מסרו לרויטרס שהחרם הוטל בבת אחת ובהפתעה, כך שסחורות רבות נתקעו במכס, חלקן עם אריזות מזון ייעודיות בעברית, שלא ניתן למכור בקלות ליעד אחר. חלק ממשלוחי הייצוא לישראל, נועדו בכלל בעבור סוחרים פלסטינים, שלא ברור אם יוכלו כעת לקבל את הסחורה.

הדעות חלוקות לגבי השפעת החרם

ליאור חמו, מנכ"ל אתר הסחר ׳לאסט פרייס׳, מסר כי ״ענף מוצרי החשמל עומד בפני מכה משמעותית, כאשר רבים ממוצרי החשמל שיש לכל אחד בבית מגיעים מטורקיה. החל ממכונות כביסה, דרך מדיחי כלים, מקררים, תנורים וכיריים, אשר מיובאים ומיוצרים בטורקיה. המשמעות של הפסקת הייצוא לישראל עלולה להוביל לעלייה של עד 35% במחירים, ובמקרים מסוימים אף יותר מכך. הפסקת הייבוא מטורקיה תחייב את היבואנים לייבא סחורה דרך המזרח, וכאן יצטרפו לעלויות גם מחירי ההובלה הימיים המנופחים בשל האיום החות׳י".

לפי דו"ח שפרסם בנק ג'י.פי מורגן ביום שישי, לחרם הטורקי צפויה להיות השפעה משמעותית, אך רק בטווח הקצר, עד שישראל תמצא מקורות אספקה חלופיים, שעשויים להיות יקרים יותר. הבנק מציין כי נתח ייצוא הסחורות הישראלי לטורקיה הוא 2.5%, ואילו הנתח הטורקי בייבוא הסחורות הישראלי הוא 5.8%, כך שמדובר בחרם בעל השפעה מוגבלת. נתח זה כבר ירד ברבעון הראשון של השנה ל4.8%, לפי הלמ"ס.

הגעה להפסקת אש בעזה, עשויה לגרום לטורקיה לסגת לחלוטין מהחרם, אך בהיעדרה, טורקיה עלולה להחריף את הפגיעה בישראל, דרך חסימת ספינות הנוסעות לישראל וממנה במיצרי הבוספרוס, או חסימת המרחב האווירי שלה לטיסות מישראל ואליה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!