דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
27.4°תל אביב
  • 24.9°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 25.8°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 25.8°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

תושבי הצפון נערכים למאבק: "אם יהיה הסכם מדיני לא נחזור הביתה"

רוב תושבי הצפון הרחוקים מבתיהם כבר חודשים ארוכים, משוכנעים שללא הכרעה צבאית של חיזבאללה, המלחמה הבאה היא רק עניין של זמן | קבוצה שהקימו צפויה לצאת להפגנות כבר בהמשך השבוע במחאה על התיווך האמריקני והצרפתי בדרך להסכם הפסקת אש

חיילי צה"ל בגבול ישראל עם לבנון (צילום: דוד כהן/פלאש90)
חיילי צה"ל בגבול ישראל עם לבנון. "יש לדבר איתם בשפה שלהם ולהרחיק אותם מהגדר" (צילום: דוד כהן/פלאש90)
דוד טברסקי

תוך פחות משעה מאז שנפתחה, קבוצת "לא חוזרים עם הסכם מדיני" כללה בתוכה יותר מ-1,200 חברים. רבים מתושבי קו העימות בגבול הצפוני, אלה שפונו ואלה שלא, הביעו בה זעם על הירי המתגבר בצפון בשבועות האחרונים, ואל מולו – מה שנראה כהחלטה מסתמנת של מדינת ישראל לסיים את הירי באופן זמני ולהגיע להסכם הפסקת אש מול חיזבאללה, יוזמה אותה מקדמים בימים אלה האמריקאים והצרפתים.  

"המכירה הגדולה של תושבי הצפון" – במילים אלה נפתחה היום (שני) הקבוצה סביב השעה 7:00 בבוקר. בין חבריה נמצאים פעילים בולטים משלל ארגוני החברה האזרחית מהצפון, שהחליטו לשלב כוחות לקראת הצעד הבא במאבק.

שלמה אמסלם. "או לצאת למתקפה או לחדול" (צילום: אלבום פרטי)
שלמה אמסלם. "או לצאת למתקפה או לחדול" (צילום: אלבום פרטי)

הסיבה להתארגנות, שנועדה לקדם תנועת מחאה שצפויה לצאת לסדרה של הפגנות כבר בהמשך השבוע, היא הפעלת לחץ על הממשלה שלא לאפשר את חזרתם של תושבי הצפון לבתיהם לפני הכרעה צבאית של חיזבאללה.  

"מה שווים דיבורים והסכמים עם ארגוני טרור?"

לצד התושבים, גם הפוליטיקאים, שלא הביעו עמדה נחרצת על המצב עד כה, החליטו להציב אולטימטום לממשלה. "צה"ל חייב להיכנס לפעולה משמעותית ולהרחיק את חיזבללה", אמר ראש עיריית שלומי גבי נעמן. "אנחנו לא יכולים לנהל מו"מ של עורכי דין מול הרוצחים הללו, ויש לדבר איתם בשפה שלהם ולהרחיק אותם מהגדר".  

"מי שקישקש בימים האחרונים על הפסקת אש ועל הסכם, קיבל היום תשובה מוחצת מה שווים דיבורים והסכמים עם ארגוני טרור", אמר ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן. במהלך היום נורה על העיר מטח כבד, כמותו לא נראה בעיר מזה מספר שבועות. 40 רקטות ששוגרו לכיוון העיר פגעו ישירות במספר מבנים וגרמו נזק כבד בבנייני מגורים.

"מי שחושב שתושבי קריית שמונה יחזרו לעיר כדי להיות ברווזים במטווח טועה טעות קשה", סיכם שטרן.

יצוין, כי נכון לעכשיו גם נעמן וגם שטרן לא ציינו מהן הפעולות שהם מתכוונים לנקוט כדי לעמוד מול החלטה כזו, אם תתקבל. 

"הם יפגשו אותנו במשרדים שלהם בכל מקום"

על פי מספר פרסומים באתרי חדשות ערביים, ההסכם שאותו מגבשים המתווכים הצרפתים והאמריקנים מדבר על הפסקת אש מלאה, הזזת כוחות חיזבאללה בין 10 ל-15 ק"מ צפונית מהגבול והכנסת כוחות צבא לבנון וכוחות בינלאומיים נוספים לחיץ שיווצר. על פי הפרסומים הזרים, ישראל מוכנה להסכם בתנאי שתהיה לה הזכות להפעיל אש במידה וכוחות חיזבאללה יחזרו לכיוון הגבול. 

עלון של לובי 1701 המתנגד להסכם מדיני
עלון של לובי 1701 המתנגד להסכם מדיני

עד כה, אף גורם רשמי לא התייחס לדברים או פירט בנוגע לעמדתה של ישראל לגבי  ההסכם. בשבוע שעבר, שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי הכריזו בביקורים בצפון שהצבא ערוך לקראת משימה בתוך לבנון, ובינתיים מתווה ההסכם משאיר הרבה שאלות פתוחות, כאשר העיקרית שבהן – גם אם ייחתם הסכם, עד כמה ניתן לסמוך על הבטחות חיזבאללה, שחייליו חיים בתוך הכפרים השיעיים לאורך כל הגבול ומזה 17 שנה מפרים באופן שיטתי את החלטת האו"ם 1701 מסוף מלחמת לבנון השנייה, שקבעה שכוחות הארגון לא ימקמו את עצמם דרומית לליטני, שנמצא 40 ק"מ מהגבול עם ישראל. 

"המדינה משדרת לנו שלא רוצים שתי זירות, ולכן הולכים להסכם", אומר מתן דוידיאן, תושב שלומי וממובילי המחאה. דוידיאן מתכוון לדבריו של ראש המועצה הלאומית לביטחון לאומי, צחי הנגבי, שבמהלך סוף השבוע האחרון אמר שהקבינט לא רוצה לקדם חזית בלבנון בגלל הלחימה בדרום והכניסה האפשרית לרפיח.

במקביל לדבריו של הנגבי, התגברות הפרסומים, בחלקם סותרים, על אפשרות להפסקת אש בעזה שתוביל להפסקת אש בצפון, רק מגבירה את הכעס של התושבים, שמרגישים שההחלטות שמתקבלות בנוגע לצפון משניות למצב בדרום.

דוידיאן טוען שהשרים והח"כים שפגש בצפון בחודש האחרון מסרבים להגיד דברים חד-משמעיים – בין אם לגבי הסכם או ביחס להרחבת המלחמה. "אם הממשלה תוביל אותנו להסכם שלא ישנה את המצב בגבול – היא תישא בתוצאות קשות. הם יפגשו אותנו במשרדים שלהם בכל מקום".  

חולצה של 'הארי הזועם'. "תושבי הצפון לא יקבלו יותר מציאות של הזנחה ביטחונית, כלכלית, בריאותית, וחברתית" (צילום מתוך אתר החנות)
חולצה של 'הארי הזועם'. "תושבי הצפון לא יקבלו יותר מציאות של הזנחה ביטחונית, כלכלית, בריאותית, וחברתית" (צילום מתוך אתר החנות)

עמרי לרנר, המתגורר סמוך לגבול הלבנון, השיק במהלך סוף השבוע החולף אתר לרכישת בגדים ודגלים ממותגים עם דמות האריה השואג בצבע האדום. למותג קרא 'הארי הזועם'.  "הארי הזועם אומר שתושבי הצפון לא יקבלו יותר מציאות של הזנחה ביטחונית, כלכלית, בריאותית, וחברתית", כתב באתר הקנייה, שמזמין לרכוש פריטים שונים כחלק מגיוס כספים לקמפיין. "בשלב הראשון התנועה יוצרת צוותים מקומיים בכל יישוב בצפון ובכל מרכז פינוי.  בהמשך המחאה תעבור לקמפיינים שידרשו ממדינת ישראל לתת פתרונות לצפון, ובשלב השלישי להזכיר לכל אזרחי המדינה שלא ניתן יהיה להמשיך הלאה בלי לתת פתרונות לצפון". 

"תושבים עם ילדים לא יחזרו לכזה מצב"

מלבד הירי לכיוון קריית שמונה, על תושבי אצבע הגליל נורו במהלך היממה האחרונה מעל ל-60 רקטות. באחת הקבוצות של הקיבוצים באזור, ‏סופר על משפחה מפונה שהגיעה בשבוע שעבר לראשונה לביתה הנטוש מזה שבעה חודשים כדי לקחת מספר דברים.

צה"ל איפשר את הכניסה לאחר בקשות רבות, אך כדי לשמור על המשפחה, חיפה על הכניסה בשיגור פגזים לכיוון לבנון. תושב אחר, המתגורר במושב שתולה, ניצל מפגיעה ישירה של טיל בביתו, כשהתחבא בממ"ד בזמן שהגיע לביתו מהמלון כדי לאמוד את הנזקים ביישוב. 

"לשבעה חודשים בבית מלון יש השלכות קשות", אומרת ל'דבר' לימור עציון, מפונה משלומי שמתגוררת במלון בחיפה מתחילת המלחמה. "משפחות מתפרקות, הילדים לא לומדים. אין חיים. אבל אם כל זה יסתיים בהסכם מדיני, אנחנו לא נחזור הביתה. הדרישה מאוד פשוטה – לחזור למציאות שאפשר לנהל בה חיים נורמליים ללא איום". 

"תושבים עם ילדים לא יחזרו לכזה מצב. חד משמעית", מוסיף שלמה אמסלם, גם הוא תושב שלומי. לדבריו, השבוע תהיה נקודת מפנה ביחס של התושבים למצב שבו הם נמצאים. "לדעתי רוב התושבים היום מבינים שזה או לצאת למתקפה או לחדול. הקם להורגך השכם להורגו. אין פתרון קסם". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!