דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
27.4°תל אביב
  • 24.9°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 25.8°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 25.8°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

איילה כרם בדרך להיות המטפסת הראשונה מישראל באולימפיאדה: "מקווה שזאת תהיה פריצת דרך לענף"

המטפסת הבכירה של ישראל תנסה לסיים את צמד תחרויות הקריטריון שיתקיימו החודש, באחד מ-10 המקומות הראשונים ולהשיג את הכרטיס היוקרתי לפריז | בראיון ל'דבר' היא מספרת על ההכנות הלא פשוטות בזמן המלחמה, הגאווה לייצג את המדינה והמטרה לשים את הטיפוס על מפת הספורט בישראל

איילה כרם. "רוצה להניף את דגל ישראל בכל תחרות" (צילום: Lena Drapella, התאחדות הטיפוס העולמי)
איילה כרם. "רוצה להניף את דגל ישראל בכל תחרות" (צילום: Lena Drapella, התאחדות הטיפוס העולמי)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

המטפסת איילה כרם, תתחרה החודש על הכרטיס לאולימפיאדת פריז. כרם תנסה לסיים את צמד תחרויות הקריטריון באחד מעשרת המקומות הראשונים ולהפוך למטפסת הישראלית הראשונה אי פעם המעפילה למשחקים האולימפיים.

תחרות הקריטריון הראשונה תתקיים מ-16 עד ה-19 במאי בסין, והתחרות השנייה מ-20 עד ה-23 ביוני בהונגריה. בצמד התחרויות יתחרו 48 גברים ו48 נשים, שהיו מדורגים במדרג הקומביינד הכי גבוה בסוף 2023. את ישראל ייצגו בתחרות הנשים איילה כרם ונעה שירן. בתחרות הגברים ישתתפו נמרוד מרקוס, יובל שמלא, אלכס חזנוב וגבע לוין.

"כל תחרות היא מאוד מאתגרת ויהיו שם הרבה מאוד בנות חזקות. אני וגם נעה מגיעות בכושר הכי טוב", אומרת כרם בראיון ל'דבר'. "לכל תחרות אני ניגשת קודם כל במטרה להנות מהאירוע, להרגיש שאני מביאה את עצמי לידי ביטוי ומצליחה לטפס במיטבי. להתרכז רק בעצמי, במה שאני עושה, במקום ובזמן שבו אני נמצאת עכשיו. כמובן שהמטרה בסוף התחרויות להשיג את הקריטריון לפריז. החלום שלי הוא שנעשה את זה נועה ואני ביחד".

כרם (23) תגיע לצמד התחרויות כאשר היא מדורגת במקום ה-18 בעולם. שש מתוך המתחרות לפניה כבר הבטיחו את מקומן בפריז ולכן היא תהיה מדורגת 11 בתחרות. לפריז ניתן לשלוח רק שתי מתחרות מאותה מדינה, לכן כאשר מורידים את המתחרות לפניה בדירוג העולמי שלא יכולות להעפיל, כרם נמצאת במקום השישי מבחינת הקריטריון.

איילה כרם. "הגעתי לכושר הכי טוב שהייתי אי פעם" (צילום: Vladek Zumer)
איילה כרם. "הגעתי לכושר הכי טוב שהייתי אי פעם" (צילום: Vladek Zumer)

מחודש נובמבר מתאמנות שתי הנציגות הישראליות כרם ושירן לתחרויות החשובות בקריירה שלהן. "התאמנתי באופן ממש ממוקד לקראת שתי התחרויות", אומרת כרם. "זאת חוויה חדשה, זה משהו שאף לא עשיתי בקריירה – להתמקד בתחרות ספציפית ולא בעונה שלמה".

בתחרות האולימפית מתחרים בפורמט המשלב שני מקצים שונים – בולדרינג והובלה. כרם היא אחת הטובות בעולם במקצה הבולדרינג ולכן כרגע עובדת על לשפר את רמת הביצוע שלה במקצה ההובלה כדי להעפיל לפריז. "זה היה מאוד מורכב לבנות תוכניות אימונים. עד עכשיו הייתי מתאמנת בעיקר בבולדר ואז במהלך עונת התחרויות הייתי עושה סוויץ' ומוסיפה את ההובלה. פתאום אני צריכה להיות בפיק שלי גם וגם".

"עשיתי הכנה הרבה יותר משמעותית וארוכה מאי פעם", אומרת כרם. "בתחושה שלי וגם בתוצאה שהייתה לי בתחרות ההובלה הראשונה של השנה, הגעתי לכושר הכי טוב שהייתי אי פעם. אז במקביל לאימונים פה בארץ שמכוונים להובלה, גם נסעתי לשני מחנות אימונים באירופה, כדי לקחת את הענף הזה עוד צעד קדימה".

"לא תצליחו לשבור לנו את הרוח"

פרוץ המלחמה וה-7 באוקטובר פגש את כרם במהלך ההכנות לתחרות הקריטריון האירופאי שנערכה בסוף אוקטובר בצרפת. "כמו כל עם ישראל זה היה שוק וממש מכה שאף אחד לא יודע איך להתמודד איתה", מספרת כרם. "היה לי מאוד קשה לפחות בשבועות הראשונים בכלל להרגיש שיש איזה שהוא ערך או חשיבות למה שאני עושה".

כמו ספורטאים רבים נוספים, היא החלה להתנדב ולתרום ככל שניתן. "ככל שעבר הזמן אני הבנתי מה אני יכולה לעשות כדי לעזור. ניסיתי לתרום ולהתנדב במה שיכולתי, אבל עם הזמן הבנתי שבתחום שלי אני יכולה לייצג את ישראל בגאווה. להניף את דגל ישראל בכל הזדמנות. זה מה שאני יכולה לעשות בתחום שלי ואני מקווה לעשות את זה בצורה הכי טובה שאפשר".

חוסר הוודאות ריחף מעל המטפסים הישראלים שלא ידעו האם ייצאו להתחרות החשובה בצרפת. "זאת הייתה חוויה מאוד מורכבת. קודם כל מבחינה מקצועית בחיים, לא חוויתי תחרות כזאת. לא ידענו אם אנחנו נוסעים עד ערב לפני וגם אז היה חשש שיבטלו אותנו תוך כדי וגם יגידו לנו שאתם לא יכולים להתחרות. זה היה מאוד מטלטל".

איילה כרם. "זה רק אני והקיר" (צילום: Lena Drapella, התאחדות הטיפוס העולמי)
איילה כרם. "זה רק אני והקיר" (צילום: Lena Drapella, התאחדות הטיפוס העולמי)

לבסוף נסעו לתחרות רק ארבעה ספורטאים. איילה כרם, נועה שירן, ולרי קרמר ונמרוד מרקוס. "הגענו לשם עם מאבטחים ורכבים משוריינים. ההתנהלות של המשלחת הייתה מאוד מורכבת, אבל זה הרגיש מאוד משמעותי שאנחנו שם. אנחנו אומרים, כן קורה דבר נורא במדינה שלנו, אבל אתם לא תצליחו למוטט אותנו, אתם לא תצליחו לשבור לנו את הרוח ואנחנו נגיע לתחרויות ונמשיך לייצג את המדינה שלנו. על אף שהייתה תחרות מאוד קשה גם לוגיסטית וגם מנטלית, זה היה מאוד חשוב שהיינו שם".

את עולה לתחרות כשאת יודעת מה שקורה בארץ, איך מתמודדים עם זה?
"זה ישב לי בראש, אפילו יותר ממה שחשבתי. רק תוך כדי התחרות אני מבינה כמה אני עסוקה בזה כמה זה כל הזמן מהדהד לי. כספורטאית אני תמיד מגיעה לתחרות ומרגישה שהמוח שלי מתרוקן. אני ממוקדת. זה רק אני והקיר".

"זאת תחושה מאוד עוצמתית, שאני מאוד אוהבת בענף ובתחרויות", מודה כרם. "באיזה שהוא מקום זה מה שציפיתי שיקרה בתחרות. ידעתי שאני מוטרדת, ידעתי שקשה לי וזה בסדר כאשר את מגיעה לתחרות מתחילים מאפס, דף חלק ואת רק בתחרות".

באופן טבעי כרם לא הצליחה להתנתק מהתחושות הקשות שליוו אותה וסיימה תחרות מאכזבת במקום ה-19 בלבד. הרבה מתחת לרמה שלה. "זה לא קרה. לא יכולתי להתרכז רק בטיפוס מבחינת הביצוע והתוצאה. הייתה לי תחרות נוראית, אבל זאת הסיטואציה שהייתה לנו והתמודדנו איתה הכי טוב שיכולנו".

"אני כבר בת חמש, בוא נלך לטפס"

המפגש הראשון של כרם עם ענף הטיפוס החל במפגש מקרי בגיל צעיר מאוד "היינו בפארק הירקון, היה שם קיר טיפוס ואבא שלי בן אדם מאוד ספורטיבי, אז הוא רצה לטפס. אני הייתי בת ארבע וחצי וזה היה נראה לי מאוד כיף, אז ניגשתי ואמרו לי שאי אפשר, מותר רק מגיל חמש. ביום ההולדת אמרתי לאבא שלי 'אני כבר בת חמש, בוא נלך לטפס'. זה היה ממש אהבה ממבט ראשון".

איילה כרם בתחילת דרכה בטיפוס (צילום: אלבום פרטי)
איילה כרם בתחילת דרכה בטיפוס (צילום: אלבום פרטי)

כרם החלה את דרכה בחוגים בירושלים, לאחר שהמשפחה עברה להתגורר במשגב היא נכנסה לקבוצה יותר מקצוענית בכרמיאל וכבר בגיל שבע החלה להשתתף בתחרויות ארציות.

את הזכייה באליפות ישראל הראשונה שלה היא השיגה בגיל 18. "במשך שנים הייתי אנדרדוג, הייתי קבוע בגמרים באליפות ישראל, הייתי לא מעט פעמים על הפודיום ואף פעם לא הייתי במקום הראשון. מגיל 7 שהתחלתי להתחרות ועד גיל 18 אף פעם לא ניצחתי", היא מספרת. "הזכייה באליפות הייתה מאוד משמעותית, זה היה אחד הרגעים המרגשים בחיים שלי".

איילה כרם (במרכז) זוכה באליפות ישראל בבולדרינג (צילום: התאחדות הטיפוס בישראל)
איילה כרם (במרכז) זוכה באליפות ישראל בבולדרינג (צילום: התאחדות הטיפוס בישראל)

באליפות העולם ב-2023 הגיעה כרם להישגי השיא שלה בענף. בתחרות הבולדרינג היא סיימה במקום ה-10 בעולם ובתחרות הקומביינד במקום ה-18. "אליפות העולם הייתה חוויה גם מרגשת וגם מאוד משמעותית. זאת הייתה תחרות לא פשוטה, התחלתי אותה עם תחושה של עייפות. זאת עונה מאוד ארוכה והייתה גם תחושה של לחץ מאוד גדול. הרגשתי שהצבתי לעצמי רף מאוד מאוד גבוה וזה היה מאוד מרתיע לקראת התחרות. אז הגעתי מאוד חוששת לתחילת התחרות ואני מאוד גאה באיך שהתמודדתי הרגשות החזקים האלו".

"בבולדר רציתי להיות בגמר של אליפות העולם, אבל אני כן מרוצה מאיך שטיפסתי, אבל זה לא היה מספיק. בקומביינד זה היה מאוד מעניין, זאת הייתה הפעם הראשונה שהתחרתי בפורמט המשולב. הייתי מאוד עייפה כבר ואני מרגישה שמשכתי את עצמי לקצה ועשיתי ביצועים יפים, בעיקר בתחום ההובלה.

איך הייתה ההרגשה לסיים במקום ה-10 בעולם?
"שנתיים לפני כן, סיימתי במקום ה-11. אבל מבחינת איפה שאני נמצאת מבחינת הביצוע שלי ואיפה שהענף נמצא, אני יודעת להגיד שההבדל בין המקום 10-11 הוא לא זה שעליתי מקום אחד, אלא לקחתי את הטיפוס שלי כמה צעדים קדימה בשנתיים האחרונות".

איילה כרם באליפות העולם בטיפוס. "לקחתי את הטיפוס שלי כמה צעדים קדימה" (צילום: Jan virt, התאחדות הטיפוס העולמי)
איילה כרם באליפות העולם בטיפוס. "לקחתי את הטיפוס שלי כמה צעדים קדימה" (צילום: Jan virt, התאחדות הטיפוס העולמי)

אם תעפילי לאולימפיאדה, מה זה יעשה לענף הטיפוס בישראל?
"קשה לי לענות על זה עכשיו, כי אני עוד לפני תחילת תחרויות קריטריון. אבל אני בטוחה שזה יהיה מאוד מרגש ואני מקווה שזאת תהיה פריצת דרך לעתיד ובהמשך יהיו לנו נציגים נוספים באולימפיאדות הקרובות ופיינליסטים ופודיום באליפות העולם הבאות".

"יש לנו נבחרת נוער חזקה, אנחנו בדרך להפוך למעצמה"

כרם ביחד עם שותפיה לנבחרת הצליחו להוביל את הענף לתקופה של פריחה, כאשר את הניצנים לכך רואים באוסף המדליות שישראל השיגה מתחילת השנה בסבב האירופאי לנוער. "אנחנו כבר רואים את הנוער שלנו עושה ממש דברים חסרי תקדים. צריך לעקוב אחרי הענף הזה מקרוב, כי הוא הולך להתפוצץ בשנים הקרובות".

רק לפני חמש שנים, כאשר היא הייתה בנבחרת הנערות הן היו מגיעות רק כדי להשתתף בתחרות ולא לסיים אחרונות. "אני זוכרת את עצמי בתור נערה נוסעת לתחרויות האלו. כנבחרת הייתה אווירה של אנדרדוג. אנחנו באים כדי להשתתף ואנחנו חוששים להגיע אחרונים. לאט לאט היו ממש ניצנים של התחלה של הצלחות קטנות והתקדמות".

איילה כרם בגביע העולם בטיפוס, בסולט לייק סיטי (צילום: AP/Rick Baumer)
איילה כרם בגביע העולם בטיפוס, בסולט לייק סיטי (צילום: AP/Rick Baumer)

כרם צופה עתיד מזהיר לישראל בשנים הקרובות בדרך להפוך לנבחרת המגיעה לפסגות הכי גבוהות בענף. "הנבחרת שלנו בקטגורית הנוער היא לא סתם מהנבחרות הטובות, היא דומיננטית בצורה יוצאת דופן. נראה שאנחנו ממש בדרך להפוך למעצמה. זו ממש התפתחות של השנים האחרונות. הפער בין ההישגים היום, לעומת מה שהיה לפני חמש שנים כשאני הייתי בנוער הוא ממש בלתי נתפס ואני לא יכולה לתאר כמה זה מרגש לראות את כל ההצלחה של הנוער שלנו בסבב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!