דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
27.4°תל אביב
  • 24.9°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 25.4°אשדוד
  • 25.8°באר שבע
  • 32.6°אילת
  • 25.8°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 27.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הפרטת הדואר מתקרבת להחלטה סופית, בחברה מקווים למודל עסקי חדש עם החלפת הבעלות

ועדת הכספים של הכנסת תדון בפעם השלישית בהליך ההפרטה, לאחר ששתי הישיבות הקודמות התמקדו בקריאת נוסח המתווה | בחברה מתריעים שהמשך המתנה להפרטה תפגע אנושות במדינה | בין המועמדים להליך שיכון הסניפים החדשים: קבוצת רמי לוי וחברת דלק

משאית דואר (צילום: משה שי/פלאש90)
משאית דואר (צילום: משה שי/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים תדון מחר (שלישי) בהפרטת הדואר בפעם השלישית. אם תתקיים בה הצבעה, ייתכן שתוכנית ההפרטה תאושר סופית. שני הדיונים הקודמים כלל לא עסקו בקריאת נוסח מתווה ההפרטה וצווי האינטרסים של המדינה בבנק הדואר ובחברת דואר ישראל, אלא עסקו במצב הדואר באופן כללי והשלכות ההפרטה.

בדיון הקודם, נציגי הדואר, ועד העובדים הביעו מורת רוח מאי קיום הצבעה, שדחתה את ההפרטה. המשך ההמתנה, לדבריהם, מסכן את כל התהליך ועלול לגרור הוצאות כבדות בעתיד מהמדינה, לטובת הזרמת מימון לדואר. חברי ועדת הכספים דחו את הביקורת, בנימוק שרשות החברות פנתה לוועדה לקבלת אישור רק בחודש מרץ.

הפרטת הדואר חריגה בהשוואה להפרטות קודמות, כמו בזק, בתי הזיקוק או נמל חיפה משום שלא מדובר בגוף עסקי עם אופק ומודל עסקי תקף, אלא בחברה שמתנהלת מתכנית הבראה אחת לשנייה. פעילות הדואר בישראל דועכת במהירות ואיתה הביקוש לשירות הליבה של דואר ישראל.

בחברה מקווים כי תחת ידיים פרטיות יהיה ניתן למצוא מודל עסקי חדש, שיאפשר חיסכון בהוצאות וגם השקעות. כך למשל, קבוצת רמי לוי וחברת דלק עשויות לשלב את פריסת יחידות הדואר, תחת הנדל"ן הקיים של הפעילות הקמעונאית של החברות. לקבוצת מלגם שליסל, יש כבר כיום פעילות בתחום הגבייה, החופפת חלקית את פעילות הדואר.

שאר הקבוצות המתעניינות כבר פרשו או נוטות לכך. בכל מקרה, חברת הדואר נצבת בפני הוצאות כבדות בשנים הקרובות על הסכמי שכר ופיצויי פרישה לעובדים שיעזבו וסיום הטבה של שימוש בנדל"ן ללא תשלום, בנכסים שכבר נמכרו למדינה. מבחינת האוצר, הצלחת ההפרטה לא נמדדת בשיפור השירות לציבור, אלא בכך שלא קופת המדינה תממן הוצאות אלו, כפי שעשתה בעשור הקודם.

עם או בלי הפרטה, שר התקשורת חתם כבר בשנה שעברה על רשיון חדש לחברה, הכולל הקלות נרחבות ומאפשרות צמצום ניכר של פריסת יחידות הדואר ואיתן גם רמת השירות לציבור. אפילו בשקלול ההקלות, הפעלת הדואר היא אתגר עסקי קשה, הדורשת השקעות גדולות בהתייעלות משמעותית ברמת הטכנולוגיה והמיכון של החברה. ההפרטה, בהקשר זה, מהווה חיפוש אחר מקור מימון נוסף, כשבאוצר לא מעוניינים יותר לשמש בתפקיד זה.

פריסת שירותי הדואר הפרונטליים, כפי שדורשת המדינה, היא כיום בלתי כלכלית במובהק בחלק מאזורי הארץ, וזאת מבלי לספק לדואר מקור מימון חלופי. את המחיר ישלם הציבור, דרך פגיעה בשירות ועליית מחירים. מבחינת המדינה, ברגע שתושלם ההפרטה, זו כבר תהיה בעיה של מישהו אחר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!